67 048 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Ja den känner man väl igen. Hamnade bakom en som körde 60 km/h där det var 80 km/h. När det blev 100 km/h gasade han sakta upp till 90 km/h (fortfarande är vi på påfarten), sen släppte han gasen och sjönk ner till 65 och kastade sig in i mittfil lagom tills den heldragna linjen tog slut. 🙄Isakare skrev:
Har du kollat om "svensson" normalt sett är bosatt i huvudstaden/ 08området eller om det är folk från resten av landet som har problem att anpassa hastighetenG Greger_08 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Som cyklist blir man ju bara argare och argare varje gång en bilist åsidosätter sin väjningsplikt (tänk bevakade överfarter eller skyltad väjningsplikt) och istället tar till tutan eller vevar ner fönstret och gormar. Ilskan gör en inte direkt till en mer defensiv trafikant.A AndersS skrev:Här nere har det varit artiklar om olyckor mellan cyklar, elscooter, osv, nästan dagligen, oftast med lite kring vem som "hade rätt" och misstänkt trafikbrott. Ser ofta att man susar över på övergångställen med dessa fordon och då är det äldre tonåringar/vuxna, dvs de som borde ha någon form av konsekvenstänk.
I min logiska värld, oberoende vem som har rätt vid en olycka, är det den oskyddade i trafiken som drabbas värst. Som vuxen borde man vara mera försiktig om livet även om man "har rätt" i trafiken.
själv blir man arg när cyklister inte använder cykelvägenS Staffan-N skrev:
Jag cyklar på cykelbanan när det finns en sådan och tycker det är lämpligast. Men det finns fördelar med vägbanan. Reglerna blir ju tydligare, där finns inte samma diffusa anarki som dominerar cykelbanorna. Man följer helt enkelt bilisterna väldefinierade regelverk. Dessutom är det fullt tillåtet.M maria01 skrev:
Min stora fundering kring cykelregler just nu som jag ej funnit svar på: om det är en cykelpassage innan en rondell: Ska cykeln eller bilen väja? På väg ut ur rondell ska bilar lämna plats för cyklister eftersom bilen svänger, men på väg in? Gör det någon skillnad om hajtänderna och väjningspliktsskylten sitter innan cykelpassagen eller gäller den bara trafiken inne i rondellen?
Jag kan inte finna någon logik I hur väjningsplikten i förhållande till cykelpassager är skyltad i mitt område, det är helt huller om buller, ibland olika i samma rondell.
Jag kan inte finna någon logik I hur väjningsplikten i förhållande till cykelpassager är skyltad i mitt område, det är helt huller om buller, ibland olika i samma rondell.
Det KAN ju vara folk från Katrineholm eller Nyköping som åker för att jobba på Årstafältet dagligen, men har man några timmars bilåkning varje dag brukar man ju tyvärr ofta lägga "moms" på skyltad hastighet om trafiken tillåter det.Fairlane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Över lag skulle jag säga att cyklister är de som bryter mot trafikreglerna mest, i alla fall i Stockholm. Till deras försvar kan man väl säga att reglerna inte är konstruerade för dem i första hand, men som grupp sett finns det inga som bryter lika mycket regler eller är så opålitliga.S Staffan-N skrev:
Det finns förstås kassa bilister och gående med, men inte i närheten av i samma grad.
Detta håller jag med om. Som cyklist vänjer man sig vid ett visst mått anarki, eftersom cykelbanor ofta är otydliga med dålig märkning, och det finns massa situationer som tycks sakna regler. Denna anarki spiller över på de situationer där det faktiskt finns tydliga regler.Nötegårdsgubben skrev:
Över lag skulle jag säga att cyklister är de som bryter mot trafikreglerna mest, i alla fall i Stockholm. Till deras försvar kan man väl säga att reglerna inte är konstruerade för dem i första hand, men som grupp sett finns det inga som bryter lika mycket regler eller är så opålitliga.
Det finns förstås kassa bilister och gående med, men inte i närheten av i samma grad.
Ja, det var tider det 👍 Kanade på 80talet med min Saab 99 in i en parkerad Opel Ascona A som blev kraftigt skadad. På min Saab syntes inget alls.trähandtag skrev:
Backade med vår Volvo för några veckor sedan in i släpvagnens drag, inte ett pip från backvarnaren som annars funkar normalt. Blev sprickor i plasten och repor i lacken på bakre kofångaren🤬 Såna stunder man saknar äldre kofångare.
Fortfarande lika aktuell som då: https://cyklistbloggen.se/2017/12/31/men-varfor-cyklar-ni-inte-pa-cykelvagen-cyklister/M maria01 skrev: