Alfredo Alfredo skrev:
Ja är det en repa så håller jag med dig men är det det?
Men jag ställer mig frågan varför måste en kofångare/stötfångare vara så känslig. Saknar hederliga gummikofångarna som saab o volvo hade.

• Gilla
TorbjornEd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Klassiker i Södertälje på E4an mot Stockholm.
Över heldraget i sin iver att nå mittfilen, fast högern de ligger i på uppfarten går ända till stan.
Ja den känner man väl igen. Hamnade bakom en som körde 60 km/h där det var 80 km/h. När det blev 100 km/h gasade han sakta upp till 90 km/h (fortfarande är vi på påfarten), sen släppte han gasen och sjönk ner till 65 och kastade sig in i mittfil lagom tills den heldragna linjen tog slut. 🙄

• Wow
kashieda
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Men jag ställer mig frågan varför måste en kofångare/stötfångare vara så känslig. Saknar hederliga gummikofångarna som saab o volvo hade.
Det är dagens problem med "hellackerade" bilar. Dessutom så kan man få betala extra för det som tillägg med ny bil 😉
Vi gjorde inte det valet!

G Greger_08 skrev:
Svensson gör det igen ligger i 60 på påfarten till motorvägen som är 100 och kastar sig i panik ut i mittfilen (nu i hela 70 km/h) för att inte hamna i fel fil 1 mil senare..
Har du kollat om "svensson" normalt sett är bosatt i huvudstaden/ 08området eller om det är folk från resten av landet som har problem att anpassa hastigheten

Fairlane
F fribygg skrev:
Har du kollat om "svensson" normalt sett är bosatt i huvudstaden/ 08området eller om det är folk från resten av landet som har problem att anpassa hastigheten
Min gissning är att de är bosatta på platsen, annars är det mängder med besökare varje dag, enorma mängder.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här nere har det varit artiklar om olyckor mellan cyklar, elscooter, osv, nästan dagligen, oftast med lite kring vem som "hade rätt" och misstänkt trafikbrott. Ser ofta att man susar över på övergångställen med dessa fordon och då är det äldre tonåringar/vuxna, dvs de som borde ha någon form av konsekvenstänk.
I min logiska värld, oberoende vem som har rätt vid en olycka, är det den oskyddade i trafiken som drabbas värst. Som vuxen borde man vara mera försiktig om livet även om man "har rätt" i trafiken.
Som cyklist blir man ju bara argare och argare varje gång en bilist åsidosätter sin väjningsplikt (tänk bevakade överfarter eller skyltad väjningsplikt) och istället tar till tutan eller vevar ner fönstret och gormar. Ilskan gör en inte direkt till en mer defensiv trafikant.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Som cyklist blir man ju bara argare och argare varje gång en bilist åsidosätter sin väjningsplikt (tänk bevakade överfarter eller skyltad väjningsplikt) och istället tar till tutan eller vevar ner fönstret och gormar. Ilskan gör en inte direkt till en mer defensiv trafikant.
själv blir man arg när cyklister inte använder cykelvägen

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
M maria01 skrev:
själv blir man arg när cyklister inte använder cykelvägen
Jag cyklar på cykelbanan när det finns en sådan och tycker det är lämpligast. Men det finns fördelar med vägbanan. Reglerna blir ju tydligare, där finns inte samma diffusa anarki som dominerar cykelbanorna. Man följer helt enkelt bilisterna väldefinierade regelverk. Dessutom är det fullt tillåtet.

• Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Min stora fundering kring cykelregler just nu som jag ej funnit svar på: om det är en cykelpassage innan en rondell: Ska cykeln eller bilen väja? På väg ut ur rondell ska bilar lämna plats för cyklister eftersom bilen svänger, men på väg in? Gör det någon skillnad om hajtänderna och väjningspliktsskylten sitter innan cykelpassagen eller gäller den bara trafiken inne i rondellen?
Jag kan inte finna någon logik I hur väjningsplikten i förhållande till cykelpassager är skyltad i mitt område, det är helt huller om buller, ibland olika i samma rondell.

Fairlane Fairlane skrev:
Min gissning är att de är bosatta på platsen, annars är det mängder med besökare varje dag, enorma mängder.
Det KAN ju vara folk från Katrineholm eller Nyköping som åker för att jobba på Årstafältet dagligen, men har man några timmars bilåkning varje dag brukar man ju tyvärr ofta lägga "moms" på skyltad hastighet om trafiken tillåter det.

S Staffan-N skrev:
Över lag skulle jag säga att cyklister är de som bryter mot trafikreglerna mest, i alla fall i Stockholm. Till deras försvar kan man väl säga att reglerna inte är konstruerade för dem i första hand, men som grupp sett finns det inga som bryter lika mycket regler eller är så opålitliga.

Det finns förstås kassa bilister och gående med, men inte i närheten av i samma grad.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Över lag skulle jag säga att cyklister är de som bryter mot trafikreglerna mest, i alla fall i Stockholm. Till deras försvar kan man väl säga att reglerna inte är konstruerade för dem i första hand, men som grupp sett finns det inga som bryter lika mycket regler eller är så opålitliga.

Det finns förstås kassa bilister och gående med, men inte i närheten av i samma grad.
Detta håller jag med om. Som cyklist vänjer man sig vid ett visst mått anarki, eftersom cykelbanor ofta är otydliga med dålig märkning, och det finns massa situationer som tycks sakna regler. Denna anarki spiller över på de situationer där det faktiskt finns tydliga regler.

trähandtag trähandtag skrev:
Ja, det var tider det 👍 Kanade på 80talet med min Saab 99 in i en parkerad Opel Ascona A som blev kraftigt skadad. På min Saab syntes inget alls.

Backade med vår Volvo för några veckor sedan in i släpvagnens drag, inte ett pip från backvarnaren som annars funkar normalt. Blev sprickor i plasten och repor i lacken på bakre kofångaren🤬 Såna stunder man saknar äldre kofångare.

Min reflektion var utifrån vad konsekvensen kan bli för oskyddad trafikant, jag hade rätt men kanske...
När jag går eller cyklar utgår jag från vad som kan hända mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.