Här nere har det varit artiklar om olyckor mellan cyklar, elscooter, osv, nästan dagligen, oftast med lite kring vem som "hade rätt" och misstänkt trafikbrott. Ser ofta att man susar över på övergångställen med dessa fordon och då är det äldre tonåringar/vuxna, dvs de som borde ha någon form av konsekvenstänk.
I min logiska värld, oberoende vem som har rätt vid en olycka, är det den oskyddade i trafiken som drabbas värst. Som vuxen borde man vara mera försiktig om livet även om man "har rätt" i trafiken.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Och även om hon är medveten om att bilarna nuddat varandra är det nog väldigt tveksamt om det skulle uppfylla rekvisiten för att ses som en trafikolycka.
Men om det är en repa på lacken på min bil så räknas det väl som smitning om ingen lapp har lämnats?

Fairlane Fairlane skrev:
Men om det är en repa på lacken på min bil så räknas det väl som smitning om ingen lapp har lämnats?
Ja är det en repa så håller jag med dig men är det det?

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ja är det en repa så håller jag med dig men är det det?
Jag har inte sett någon, men ska tvätta bilen så det syns bättre. Då skärmen lackades om cirka 3 veckor innan så är det nog svårt att tro att det skulle vara något annat som orsakat det.

Fairlane Fairlane skrev:
Nja. Knappast ifall hon är ovetandes om att hon råkat nudda din bils kofångare. Smitning är ju en aktiv handling.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där är inte trädgårdsstad
Gissar att du kör lika illa som du uppfattar det skrivna ordet..

• Haha
  • Älska
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Nja. Knappast ifall hon är ovetandes om att hon råkat nudda din bils kofångare. Smitning är ju en aktiv handling.
Så om jag backar in i en bil och som får en skada så kan jag lugnt åka därifrån och sen hävda att jag inte märkte något och så kan jag aldrig åka dit för smitning?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så om jag backar in i en bil och som får en skada så kan jag lugnt åka därifrån och sen hävda att jag inte märkte något och så kan jag aldrig åka dit för smitning?
Nja. Trycker du in hela fronten på den parkerade bilen är det nog svårt. Men i ditt fall är det en annan femma.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast visst var ”förövarens” bil kvar på ”olycksplatsen”. Då tror jag det i detta fall blir svårt att leda i bevis att gärningspersonen ”undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda”. 😂

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast i ditt fall kan du ju inte ens själv se ifall det är en repa. Så klantskallen som körde på dig kan ju ha tittat efter och inte sett någon skada. Sen misstänker jag att om den eventuella repan är så svår att se som du beskriver så är det nog svårt att få någon dömd för att ha orsakat den.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du ens ett behov av att lära dig blir första motfrågan. Jag har en kompis som tog körkort sent (kanske runt 40, men ändå) som konstaterade att han inte någonsin tänkte fickparkera och så fick det vara bra med det.

Sen skaffade han bil, bodde så till att fickparkering var till nytta och en vacker dag visade det sig att jo, det där med att fickparkera hade han ju lärt sig.

Men bor man i typ Boxholm och aldrig ens är i stan i Linköping utan på sin höjd parkerar ute i handelsområdet i Tornby (för att ta ett östgötskt exempel) så är kanske inte behovet så stort, och incitamenten små.

Visst kan man kanske träna med koner, men jag tror det är svårt på sitt sätt, och man tappar känslan av att ha en stor bil bredvid/framför/bakom sig. Så då ska man nog minst ha höga konor eller pinnar i dem eller nåt – vilket snabbt gör att det blir mer av en grej.

Har man tillgång till två bilar blir det lättare, då kan man ställa den första på lagom avstånd till ett fast hindet och träna utifrån den. Att ha en riktig bil att förhålla sig till i framkant av luckan mär man ska backa in gör det helt enkelt lättare.

Men i verkligheten tror jag att det bara är att bestämma sig för att det är något man ska göra när tillfälle uppstår. Börja med lätta luckor (typ 1,5 ggr billängden), men alltid backa in. Och även i p-rutor backa in. S-svängen in i en parkeringsficka är iofs. ett moment till mer än en vanlig ruta, men båda kräver precisionsbackning.

Sen kan man förstås se några youtubeklipp om när och var man ska vrida på ratten och hur mycket, men i praktiken är det mest mängdträning.

Och att bli utskrattad, det är bara att släppa. De flesta har sitt eget att bry sig om och skiter i din parkering och är du 50+ har du väl också lärt dig inte bry dig så mycket om vad folk tycker.

Så bara gör det. Igen och igen. Men har du egentligen inget behov och tycker att träningstillfällena är få så kanske du klarar dig bra ändå.
Tack för tipsen!

Precis, som det är nu har jag inget egentligt behov av att kunna fickparkera så inte testat sen jag övningskörde eller möjligen kort efteråt. Tog körkort vid 19 men köpte första bilen vid 40; behövde ingen när jag bodde i lägenhet.

Fairlane
L lbgu skrev:
Fast i ditt fall kan du ju inte ens själv se ifall det är en repa. Så klantskallen som körde på dig kan ju ha tittat efter och inte sett någon skada. Sen misstänker jag att om den eventuella repan är så svår att se som du beskriver så är det nog svårt att få någon dömd för att ha orsakat den.
Klantskallen kan inte gärna sett det då bilarna fortfarande stod emot varandra.

Jag vill inte stå för självrisken om det är en repa, när den delen precis är omlackerad. Så föredrar jag att det hamnar på den andra bilens försäkring.

Som sagt, skärmen lackades om för 3 veckor sen, hade den varit 5 år gammal så hade jag inte gnällt på en ny repa.

G
Svensson gör det igen ligger i 60 på påfarten till motorvägen som är 100 och kastar sig i panik ut i mittfilen (nu i hela 70 km/h) för att inte hamna i fel fil 1 mil senare..

• Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Svensson gör det igen ligger i 60 på påfarten till motorvägen som är 100 och kastar sig i panik ut i mittfilen (nu i hela 70 km/h) för att inte hamna i fel fil 1 mil senare..
Klassiker i Södertälje på E4an mot Stockholm.
Över heldraget i sin iver att nå mittfilen, fast högern de ligger i på uppfarten går ända till stan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Klassiker i Södertälje på E4an mot Stockholm.
Över heldraget i sin iver att nå mittfilen, fast högern de ligger i på uppfarten går ända till stan.
ja men bara svensson ny svenskarna gör det inte dom gasar ju på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.