Kors i taket, jag håller med!

Nåja. Det är väl rimligt att det händer att andra har rätt också.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enbart motorfordon som betalar fordonsskatt och det är av en bra anledning, cyklar sliter inte på vägbanan
Det kan ha funnits vis sarkasm i mitt inlägg.. 🤣

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Enbart motorfordon som betalar fordonsskatt och det är av en bra anledning, cyklar sliter inte på vägbanan
Fast tar man alla skatter staten tar in av bilåkning så överträffar den med råge vägunderhållet. Bränsleskatter + moms på t.ex. bilköp och servicekostnader lär ge mängder med pengar till statskassan. Så ser man det så är nog bilåkning mer lönsam för staten än cyklandet. För att få det till något annat så krävs nog att man använder miljöpartistisk matematik.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast tar man alla skatter staten tar in av bilåkning så överträffar den med råge vägunderhållet. Bränsleskatter + moms på t.ex. bilköp och servicekostnader lär ge mängder med pengar till statskassan. Så ser man det så är nog bilåkning mer lönsam för staten än cyklandet. För att få det till något annat så krävs nog att man använder miljöpartistisk matematik.
Du glömmer hälsoaspekten, alla som inte behöver behandlas för hjärt kärlsjukdom osv.

Jag är verkligen inte miljöpartist, men man är bara en fjant om man inte förstår att lämna bilen och ta cykeln är bättre från alla synvinklar.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu ska vi se...

Vägunderhåll, föroreningar i luft, vatten och närmiljö, störningar som buller, skador som sjukvården behöver ta hand om.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
om man inte förstår att lämna bilen och ta cykeln är bättre från alla synvinklar.
Alla?!? Du måste vara miljöpartist om du verkligen inte inser hur fel du har.

• Haha
Intet och 5 till
  • Laddar…
Blir elcykel nu när man flyttar till förorten så man kan cykla in på vinlunch utan att förlora kökörkortet.
En mycket stor fördel med färdsättet. Lite som att man som skärgårdsbo behöver en motorsvag eka för att ta sig fram och tillbaka till krogen, när den större bruksbåten skulle innebära sjöfylleri.

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Jag är verkligen inte miljöpartist
Först cykel, nu gröna vågen. Det är klart det är rimligt att du skäms lite över att vara team Lindhagen (och då menar jag inte Albert). Det är på vi goda grunder för att skydda sköra blommor som dig som vi inte pratar politik här.

• Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
Du glömmer hälsoaspekten, alla som inte behöver behandlas för hjärt kärlsjukdom osv.

Jag är verkligen inte miljöpartist, men man är bara en fjant om man inte förstår att lämna bilen och ta cykeln är bättre från alla synvinklar.
För bilisten är det ofta bättre att ta cykeln, det håller jag med om. Men nu handlade det om samhällsekonomin. Och då tror jag staten tjänar mer på bilismen även om man räknar med vissa ökade sjukvårdskostnader. Sen är den brutala sanningen att det inte är bra för samhällsekonomin ifall alla blir över 100 år. För statens ekonomi vore det nog optimalt ifall folk dog ungefär samtidigt som de börjar ta ut pension.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Körkortet kan dras in efter fylleri på cykel.
Text om lagar och konsekvenser för cykling under alkoholpåverkan i Sverige, inklusive indraget körkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

Att något teoretiskt kan ske, följt av en AI-sammanfattning, är tyvärr inget tungt argument mot @AndersMalmgrens vinluncher vare sig de är med Åsa Lindhagen eller någon annan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Men med tanke på var Sverige är på väg så är nog cykelfylleri snart olagligt.

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Medlemskapet på Byggahus kan dras in om man postar AI-svar. 😉

”5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.”

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
[bild]
Mvh Findus
Om man tar detta ai-svar som sanningsenligt (vilket man inte bör), så är ju sannolikheten att man får blåsa när man cyklar minimal...

låter mer som sosse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.