76 071 läst ·
1 539 svar
76k läst
1,5k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Blev för 47 år sedan stoppad av polis när jag cyklade i STH innerstad. Polisen informerade mig att jag på cykel var ett fordon och att jag hade samma rättigheter och skyldigheter som andra fordon. Och att jag skulle följa trafikförordningen.
Sedan det tillfället förutsätter jag att regler gäller även mig. Att det är förbjudet att cykla berusad är således en självklarhet för mig.
Att bortskämda brackor tar sig rätten till vårdslöshet i trafik för att de på något sätt tror deras ringaktande av sin egen och andras säkerhet är tillåten på cykel gör att jag anser att jag åtminstone bör informera delinkventerna om gällande regler.
Syftet är inte att diskutera saken. Inte heller att dränka någon seriös diskussion i artificiellt genererat nonsens.
Om någon annan i annat sammanhang propagerar för någon lika korkad vårdslöshet som är lätt att vederlägga med en Googling kommer jag göra samma sak igen
Anmäl mig och få mig utkastad om du tror att forat blir seriösare och bättre. Lägger förmodligen ändå onödigt mycket tid här.
Hälsar Findus
Sedan det tillfället förutsätter jag att regler gäller även mig. Att det är förbjudet att cykla berusad är således en självklarhet för mig.
Att bortskämda brackor tar sig rätten till vårdslöshet i trafik för att de på något sätt tror deras ringaktande av sin egen och andras säkerhet är tillåten på cykel gör att jag anser att jag åtminstone bör informera delinkventerna om gällande regler.
Syftet är inte att diskutera saken. Inte heller att dränka någon seriös diskussion i artificiellt genererat nonsens.
Om någon annan i annat sammanhang propagerar för någon lika korkad vårdslöshet som är lätt att vederlägga med en Googling kommer jag göra samma sak igen
Anmäl mig och få mig utkastad om du tror att forat blir seriösare och bättre. Lägger förmodligen ändå onödigt mycket tid här.
Hälsar Findus
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.AndersMalmgren skrev:
Nu var det att man skulle kunna bli av med körkortet för att man gick berusad, ingett annat..
Renoverare
· Stockholm
· 20 359 inlägg
Orkar inte med lata människor.J Jansson69 skrev:5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Nu var det att man skulle kunna bli av med körkortet för att man gick berusad, ingett annat..
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/
Det krävs flera tillfällen, tror aldrig det hänt varken för cyklister eller gående.
Vårdslöshet i trafik kan man bli dömd för både som gående och cyklist. Vilket kan leda till indraget körkort.
Enstaka händelse utifrån "fylleri" lär inte påverka körkortet, däremot flertal under viss tidsperiod kan få påverkan.
Men vet ingen som blivit av med det.
Däremot i ungdomen kunde vissa händelser göra att körkortstillstånd blev framflyttat, men det kunde vara olika förseelser som trimmad moped, omhändertagen för "fylla, etc.
Men vet ingen som blivit av med det.
Däremot i ungdomen kunde vissa händelser göra att körkortstillstånd blev framflyttat, men det kunde vara olika förseelser som trimmad moped, omhändertagen för "fylla, etc.
Ja om du:snaggletooth skrev:
1 § Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman.
Transportstyrelsen kan göra körkortsingripande ifall:
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende
Om polisen omhändertagit dig för berusning vid ett antal tillfällen eller det finns andra uppgifter om bruk av narkotika och/eller alkohol eller andra berusningsmedel, kan vi återkalla ditt körkort om vi bedömer att du är opålitlig i nykterhetshänseende.Det är vanligt att spärrtiden tar slut ungefär 1 år efter den senaste nykterhetsanmärkningen.
Så att gå berusad kvalificerar sig icke för någon sådan åtgärd utan du måste vara redfult berusad så att du blir LOBad ett antal gånger innan en sådan åtgärd utförs av transportstyrelsen!
Och då blir man av med körkortet för att man inte har klarat av att hantera alkohol/droger alltså ingett körkortsingripande kan ske för att man promenerar berusad!