Blev för 47 år sedan stoppad av polis när jag cyklade i STH innerstad. Polisen informerade mig att jag på cykel var ett fordon och att jag hade samma rättigheter och skyldigheter som andra fordon. Och att jag skulle följa trafikförordningen.

Sedan det tillfället förutsätter jag att regler gäller även mig. Att det är förbjudet att cykla berusad är således en självklarhet för mig.

Att bortskämda brackor tar sig rätten till vårdslöshet i trafik för att de på något sätt tror deras ringaktande av sin egen och andras säkerhet är tillåten på cykel gör att jag anser att jag åtminstone bör informera delinkventerna om gällande regler.

Syftet är inte att diskutera saken. Inte heller att dränka någon seriös diskussion i artificiellt genererat nonsens.

Om någon annan i annat sammanhang propagerar för någon lika korkad vårdslöshet som är lätt att vederlägga med en Googling kommer jag göra samma sak igen

Anmäl mig och få mig utkastad om du tror att forat blir seriösare och bättre. Lägger förmodligen ändå onödigt mycket tid här.

Hälsar Findus

findus42 findus42 skrev:
Körkortet kan dras in efter fylleri på cykel.
[bild]
Mvh Findus
Gäller även när du går. Mig veterligen har det aldrig skett

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Att det är förbjudet att cykla berusad är således en självklarhet för mig.
Lagstiftaren har inte riktigt samma synsätt.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
En mycket stor fördel med färdsättet. Lite som att man som skärgårdsbo behöver en motorsvag eka för att ta sig fram och tillbaka till krogen, när den större bruksbåten skulle innebära sjöfylleri.
Det finns trampbåt 😂

• Haha
Staffan-N
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla?!? Du måste vara miljöpartist om du verkligen inte inser hur fel du har.
Haha nu menade jag ju lokaltransport av sig själv. Inte transport av flygel.

Men klart man måste vara övertydlig med lågbegåvningen på byggahus.

• Wow
Mrs November
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gäller även när du går. Mig veterligen har det aldrig skett
Nej ett körkort kan inte bli indraget av att man promenerar berusad!

lågbegåvåvningen
Hmm… 😂

• Älska
  • Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nej ett körkort kan inte bli indraget av att man promenerar berusad!
Jo det kan det. Precis som det kan om du cyklar. Dock mig veterligen har det aldrig skett.

Har själv kört mot rött utan lampa på kvällen med alkohol i kroppen och blivit stoppad, helt utan böter

J
Jo det kan det.
Upp till bevis lagrum?

J Jansson69 skrev:
Upp till bevis lagrum?
Googla Opålitlighet i nykterhetshänseende

Tänk på att cyklar över 250w räknas som motordrivet fordon. Det är rattfylla då

J Jansson69 skrev:
Upp till bevis lagrum?
LOB kan leda till indraget körkort men sannolikt inte för något enstaka tillfälle.

• Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
J
Googla Opålitlighet i nykterhetshänseende

Tänk på att cyklar över 250w räknas som motordrivet fordon. Det är rattfylla då
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

Nu var det att man skulle kunna bli av med körkortet för att man gick berusad, ingett annat..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

Nu var det att man skulle kunna bli av med körkortet för att man gick berusad, ingett annat..
Orkar inte med lata människor.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/

Det krävs flera tillfällen, tror aldrig det hänt varken för cyklister eller gående.

Vårdslöshet i trafik kan man bli dömd för både som gående och cyklist. Vilket kan leda till indraget körkort.

Enstaka händelse utifrån "fylleri" lär inte påverka körkortet, däremot flertal under viss tidsperiod kan få påverkan.
Men vet ingen som blivit av med det.
Däremot i ungdomen kunde vissa händelser göra att körkortstillstånd blev framflyttat, men det kunde vara olika förseelser som trimmad moped, omhändertagen för "fylla, etc.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
snaggletooth snaggletooth skrev:
LOB kan leda till indraget körkort men sannolikt inte för något enstaka tillfälle.
Ja om du:

1 § Den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan får omhändertas av en polisman.

Transportstyrelsen kan göra körkortsingripande ifall:

5. Opålitlighet i nykterhetshänseende​

Om polisen omhändertagit dig för berusning vid ett antal tillfällen eller det finns andra uppgifter om bruk av narkotika och/eller alkohol eller andra berusningsmedel, kan vi återkalla ditt körkort om vi bedömer att du är opålitlig i nykterhetshänseende.
Det är vanligt att spärrtiden tar slut ungefär 1 år efter den senaste nykterhetsanmärkningen.

Så att gå berusad kvalificerar sig icke för någon sådan åtgärd utan du måste vara redfult berusad så att du blir LOBad ett antal gånger innan en sådan åtgärd utförs av transportstyrelsen!
Och då blir man av med körkortet för att man inte har klarat av att hantera alkohol/droger alltså ingett körkortsingripande kan ske för att man promenerar berusad!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.