AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där är inte trädgårdsstad
Slipper iaf att glo in i grannes kök och sovrum för att tomterna är mindre än huset man bor i.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Slipper iaf att glo in i grannes kök och sovrum för att tomterna är mindre än huset man bor i.
Fast han får glo på grannens 70-talshus med solpanel på taket

• Haha
atomlab
  • Laddar…
J
Fast bromma är väl mer än trädgårdsstad? Finns väl många trista hus där också? Speciellt om man närmar sig spånga...
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan erkänna att jag av misstag gjort det en gång med en gammal Saab. På dessa bilar var man tvungen att lägga i backen för att kunna ta ut nyckeln.

Det visade sig att mekanismerna i växelspak och tändningslås var så slitna så jag hade lyckats ta ut nyckeln trots att backen inte hade gått in riktigt... 😳😳😳
Gillade funktionen som väl i princip är standard på automater numera. Bättre med spaklås än rattlås!

Jag har sett nån film där saabarna sliter sig på riktigt, om man lämnade nyckeln i kunde den tydligen hoppa till och starta bilen och dra iväg.
Fairlane Fairlane skrev:
Kan vara så, men otroligt klantigt att lämna bilen utan vare sig växel eller handbroms i.
En ny audi har sannolikt elektrisk handbroms. Kanske i kombination med manuell så kan man lyckas avaktivera automatiken, jag har för mig att det iallafall var så på de VW jag hade (men jag hade automat på alla så då måste man ju lägga i park också). Men är det dessutom keyless så kan jag tänka mig det kan bli generalknas.

Ingen lär väl med avsikt (utom då i paris) parkera utan vare sig växel eller broms, alternativt ställa sig dikt an om utrymme finns. Men kanske var platsen mindre från början och han ville verkligen parkera och sket i att det blev märken. Vissa anser väl att stötfångare är till för att kunna få en kyss och att det är ok att öppna dörrn tills det tar emot i bilen intill. Jag tror vissa inte ens reflekterar att någon skulle bry sig om en repa eller ens att det kan bli en repa. Lika med folk som drar ut väskor över lacken på stötfångaren, ställer leriga skor i säten och på motorhuvar och tak osv. Brukar vara kategorin som antingen har (och alltid haft) en förmånsbil som är max ett år gammal och aldrig sett hur en sunkig bil blir om man sköter den så... Eller de som har en så sunkig bil att man inte ser nån skillnad om nån går med leriga träskor på taket.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Funderar på om man ska polisanmäla smitning.
Då måste det ju vara avsiktligt. Det är ju fullt möjligt att hon stannat utan att märka att de två bilarna nuddat varandra.
Dessutom är väl chansen för en utredning och fällande dom obefintlig.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I landet och på landsbygd använder man kärra ibland och backar bara efter speglarna.
Var det skicklighet eller bara bonnatur?😉
Släpkärra med blå presenning står mot en trästolpe, omgiven av stenar och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
MONTREAL
  • Laddar…
OT: Det är det väl ändå ingen som påstått?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Då måste det ju vara avsiktligt. Det är ju fullt möjligt att hon stannat utan att märka att de två bilarna nuddat varandra.
Och även om hon är medveten om att bilarna nuddat varandra är det nog väldigt tveksamt om det skulle uppfylla rekvisiten för att ses som en trafikolycka.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Det är det väl ändå ingen som påstått?
Alfred gjorde ju det

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Maria T
Om du inte kan fickparkera in i en ficka som är 100 cm längre än det fordon du tänker parkera, så kan du helt enkelt inte fickparkera, detta oavsett var i landet du bor. Jag har som snävast 12-15 cm åt vardera hållet, och ja det har varit några som stannat och glott för de trodde väl det var omöjligt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag kan inte fickparkera med bil (lyckades på något sätt ta körkort ändå), möjligen med cykel.

Hur gör man för att lära sig fickparkera som 50+, på ett säkert sätt och utan att bli utskrattad? (Med en vanlig bil, inte någon hypermodern med en massa hjälpsystem.)

Redigerat:
Maria T Maria T skrev:
Om du inte kan fickparkera in i en ficka som är 100 cm längre än det fordon du tänker parkera, så kan du helt enkelt inte fickparkera, detta oavsett var i landet du bor. Jag har som snävast 12-15 cm åt vardera hållet, och ja det har varit några som stannat och glott för de trodde väl det var omöjligt.
Tryckte in firmabilen i en ruta, krävde 8 omtag innan jag var inne, bilen är lång, har lång hjulbas och inte bästa svängradien = inte värdens enklaste att klämma in.
Väl inne mätte jag, rutan var 50 cm längre än bilen.
Hade publik, en gubbe med hund på trottoaren "Trodde aldrig du skulle komma in, det var en bil där nyss som gav upp"

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur gör man för att lära sig fickparkera som 50+, på ett säkert sätt och utan att bli utskrattad?
  1. Koner på en öde asfaltsplätt 04:00 i ett industriområde en söndagsmorgonen.
  2. Öva, öva, öva, och sen öva!
  3. 😀

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
  1. Koner på en öde asfaltsplätt 04:00 i ett industriområde en söndagsmorgonen.
  2. Öva, öva, öva, och sen öva!
  3. 😀
Tack! Funkar nog med 14:00 om jag byter asfaltsplätt mot övergivet grustag.

• Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
för mig är parkeringsplats värre jag parkerar så långt bort från ingången som jag kan för att det värsta jag vet är försöka ta sig in och ut mellan bilarna

bästa är ju att man i europa har börjat med bredare platser nu så man får plats bättre

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur gör man för att lära sig fickparkera som 50+, på ett säkert sätt och utan att bli utskrattad? (Med en vanlig bil, inte någon hypermodern med en massa hjälpsystem.)
Har du ens ett behov av att lära dig blir första motfrågan. Jag har en kompis som tog körkort sent (kanske runt 40, men ändå) som konstaterade att han inte någonsin tänkte fickparkera och så fick det vara bra med det.

Sen skaffade han bil, bodde så till att fickparkering var till nytta och en vacker dag visade det sig att jo, det där med att fickparkera hade han ju lärt sig.

Men bor man i typ Boxholm och aldrig ens är i stan i Linköping utan på sin höjd parkerar ute i handelsområdet i Tornby (för att ta ett östgötskt exempel) så är kanske inte behovet så stort, och incitamenten små.

Visst kan man kanske träna med koner, men jag tror det är svårt på sitt sätt, och man tappar känslan av att ha en stor bil bredvid/framför/bakom sig. Så då ska man nog minst ha höga konor eller pinnar i dem eller nåt – vilket snabbt gör att det blir mer av en grej.

Har man tillgång till två bilar blir det lättare, då kan man ställa den första på lagom avstånd till ett fast hindet och träna utifrån den. Att ha en riktig bil att förhålla sig till i framkant av luckan mär man ska backa in gör det helt enkelt lättare.

Men i verkligheten tror jag att det bara är att bestämma sig för att det är något man ska göra när tillfälle uppstår. Börja med lätta luckor (typ 1,5 ggr billängden), men alltid backa in. Och även i p-rutor backa in. S-svängen in i en parkeringsficka är iofs. ett moment till mer än en vanlig ruta, men båda kräver precisionsbackning.

Sen kan man förstås se några youtubeklipp om när och var man ska vrida på ratten och hur mycket, men i praktiken är det mest mängdträning.

Och att bli utskrattad, det är bara att släppa. De flesta har sitt eget att bry sig om och skiter i din parkering och är du 50+ har du väl också lärt dig inte bry dig så mycket om vad folk tycker.

Så bara gör det. Igen och igen. Men har du egentligen inget behov och tycker att träningstillfällena är få så kanske du klarar dig bra ändå.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.