M maria01 skrev:
jag har ägt en g wagon
Ouch :D
Men detta är som grupp bektraktat finns säkert en eller två charmant människa som äger en G-wagon. Dock brukar man då köpa en Land Rover eller Land Cruiser. :D

Alfredo Alfredo skrev:
Tills "vägbanken" inte pallar längre utan rasar ner i diket... 😢
Nä i tjällossningstider kan det ju vara dumt. Men sommartid ser jag ingen större risk att köra väldigt nära diket. Vill man helt minimera risker bör man nog undvika bilkörning.

L lbgu skrev:
Mycket möjligt att det inte gick att mötas där. Men är det inte ordentliga diken eller räcken så är min erfarenhet att på de flesta smala vägar kan man mötas med personbilar om inte någon av förarna är livrädd för att lite kontakt med någon buske eller liknande ska totalförstöra bilen. Stadsbor verkar ha svårt för detta, på sommaren kan det vara lite jobbigt att köra vissa vägar då de vägrar mötas. Vet inte hur många gånger jag har fått förklara för någon hysterisk turist att det går utmärkt att köra lite utanför vägen. Extra komiskt när de ibland har bilar som egentligen är lämpade för lite terrängkörning.
Jag personligen har inga problem med att gå ut i kanten, jag vet exakt var jag har hjulen på mina bilar.
Just denna väg har medvetet avgrundsdjupa diken för att folk inte ska gå ut i kanten, utan mötas på avsedda platser. Markägaren har egen schaktfirma, så dikena underhålls väl.

Men annars har du rätt, finns gott om folk som inte har en aning om var bilen är.

Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Men annars har du rätt, finns gott om folk som inte har en aning om var bilen är.
Och gott om folk som inte har en aning om vägens bärighet vid dikeskanten på en okänd väg. 😉

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Söker nu efter en passlig dashcam som kan spela in fram och bak.
Jag har en sån här i min bil i Dar es Salaam och den är jag grymt nöjd med.
https://www.70mai.com/global/a500s/
Köpt på AliExpress.

I Svenska bilen har jag sedan urminnes tider en BlackVue DR-650S-2C som jag också är nöjd med trots att den har rätt dålig upplösning (1080P).

M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fick hjälpa pappa fickparkera igår när vi skulle fira syrrans dotter. Här pratar vi om en man som kunde fickparkera med släp med minimalt med margina.
Tufft bli äldre
Då får vi hoppas att du visade din pappa mer respekt än vad du verkar visa andra i trafiken. Har läst tråden och häpnar över din låga självinsikt som bilförare. Här har vi verkligen en narcisisst i trafiken. Som dessutom verkar tro att han kan köra bil. För att förekomma kan jag berätta att jag själv har behörighet för de flesta fordon man kan ha behörighet för och ja jag kan backa med släp med små marginaler. Men jag har lärt mig att visa andra respekt i trafiken och har även försökt att lära ut det till andra. Håll dig till Stockholm så blir vägarna säkrare i resten av landet.

• Gilla
Bjober och 7 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Då får vi hoppas att du visade din pappa mer respekt än vad du verkar visa andra i trafiken. Har läst tråden och häpnar över din låga självinsikt som bilförare. Här har vi verkligen en narcisisst i trafiken. Som dessutom verkar tro att han kan köra bil. För att förekomma kan jag berätta att jag själv har behörighet för de flesta fordon man kan ha behörighet för och ja jag kan backa med släp med små marginaler. Men jag har lärt mig att visa andra respekt i trafiken och har även försökt att lära ut det till andra. Håll dig till Stockholm så blir vägarna säkrare i resten av landet.
Låter som du är yrkesförare mao om du har behörighet till tung lastbil. Yrkesförare är absolut värsta sorten och ni tappar automatiskt all veto att ha någon åsikt öht. Värst är busschafförer därefer taxi, sedan kommer hantverkare i sina caddys.

Och vi ska inte glömma de högersvängande mördarna till lastbilar i innerstaden.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M
Låter som du är yrkesförare mao om du har berhörighet till tung lastbil. Yrkesförare är absolut värsta sorten och ni tappar automatiskt all veto att ha någon åsikt öht. Värst är busschafförer därefer taxi, sedan kommer hantverkare i sina caddys.

Och vi ska inte glömma de vänstersvängande mördarna till lastbilar i innerstaden.
Nej jag är inte yrkesförare men har utbildat förare till totalförsvaret.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Låter som du är yrkesförare mao om du har berhörighet till tung lastbil. Yrkesförare är absolut värsta sorten och ni tappar automatiskt all veto att ha någon åsikt öht. Värst är busschafförer därefer taxi, sedan kommer hantverkare i sina caddys.

Och vi ska inte glömma de högersvängande mördarna till lastbilar i innerstaden.
Ja, förbjud dem i Stockholms innerstad. Ostronen promenerar ju själva till restaurangen, gåslevern har väl vingar och det finns massor av vinstockar i Vasastan?!

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Nej jag är inte yrkesförare men har utbildat förare till totalförsvaret.
Jag visar absolut hänsyn i trafiken. De som kastar sig ut framför mig förtjänar ingen hänsyn. Om det är 2+1 och man kommer ifatt en gammal tant eller gubbe så är det en helt annan sak. Dessa brukar heller inte gå ut i vänster när det blir tvåfiligt och öka farten 2kmh, ofta ditt eget kön som gör detta, de är rädda när det är trångt och sänker farten och sedan ökar den igen när det blir tvåfiligt.

M Myckling skrev:
Ja, förbjud dem i Stockholms innerstad. Ostronen promenerar ju själva till restaurangen, gåslevern har väl vingar och det finns massor av vinstockar i Vasastan?!
Eller utbilda dem bättre så de inte kör ihjäl folk.
edit: MP har en ide om att förbjuda tung trafik i city dagtid. Jag gillar iden men kan inte riktigt se hur det ska genomföras med obekväma arbetstilläg för de som ska ta emot varorna nattetid osv.. Alla fordon måste bytas ut till tysta eldrivna osv.

Eller utbilda dem bättre så de inte kör ihjäl folk.
edit: MP har en ide om att förbjuda tung trafik i city dagtid. Jag gillar iden men kan inte riktigt se hur det ska genomföras med obekväma arbetstilläg för de som ska ta emot varorna nattetid osv.. Alla fordon måste bytas ut till tysta eldrivna osv.
Det finns nog två sidor av problemet. Om cyklister och elsparkspiloter också höll sig till regler och hade lite självbevarelsedrift skulle olyckorna minska.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M
Jag visar absolut hänsyn i trafiken. De som kastar sig ut framför mig förtjänar ingen hänsyn. Om det är 2+1 och man kommer ifatt en gammal tant eller gubbe så är det en helt annan sak. Dessa brukar heller inte gå ut i vänster när det blir tvåfiligt och öka farten 2kmh, ofta ditt eget kön som gör detta, de är rädda när det är trångt och sänker farten och sedan ökar den igen när det blir tvåfiligt.
Inte i min del av landet i alla fall. Men vi är kanske bättre på att visa varandra respekt. 😏

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det finns nog två sidor av problemet. Om cyklister och elsparkspiloter också höll sig till regler och hade lite självbevarelsedrift skulle olyckorna minska.
Tja inte de högersvängande morden, för där har cyklisten som ska rakt fram företräde 🤦‍♂️

M Mrs November skrev:
Inte i min del av landet i alla fall. Men vi är kanske bättre på att visa varandra respekt. 😏
Visa respekt? Visa hänsyn menar du. Respekt är sådant som gangbangers vill ha..
Vet inte vad du bor, men skulle säga att södra sverige är värst. Inte kört så mycket norr om dalarna då jag hellre åker till alperna än åka till våra små backar i fjällen.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.