67 277 läst ·
1 353 svar
67k läst
1,4k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Hugo Rehnberg har skrivit en krönika i SvD som är direkt tillägnad @AndersMalmgren . Den är tyvärr bakom betallänk men det är ju Anders dagstidning så han har säkert full tillgång.😀AndersMalmgren skrev:
https://www.svd.se/a/PpMjPR/stockholmare-ar-lite-mer-dumma-i-huvudet-an-andra
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Han har fel, jag är från Stockholm och har renoverat 2 bilar från grunden. Men det stämmer säkert på honomM Myckling skrev:
Man ska akta sig vid apotek har jag märkt. En massa skröpliga gamlingar i stora SUVar som kör på andra. En gång stod jag stilla och blev påbackade en på apotekets parkeringsplats, förra veckan var jag millimeter från att bli påkörd då en stor SUV ignorerade stoppskylten och inte kollade runt sig, det var också just vid apoteket i fråga. Jag lyckades inte se chauffören eller få ner regnumret men jag är 60-70% säker att det var nån gamling från apoteket som inte längre borde ha körkort. Jag kan gissa orsaken han smet efteråt var han visste körkortet ryker nog nu.
Söker nu efter en passlig dashcam som kan spela in fram och bak.
Söker nu efter en passlig dashcam som kan spela in fram och bak.
Igår kväll kom jag åka des på en mycket smal väg där det inte går att mötas, närmar mig en skymd kurva där det går att mötas, kommer en bil runt kurvan och fortsätter mot mig och där blir vi stående.
Jag står bara still och vänta på att bilen ska backa, varför den inte stannade direkt i kurvan är ofattbart, den kan omöjligt missat mitt ljus med 3 st NBB Xenon.
Efter en stund kliver en välklädd herre ut, går fram till micg och berättar att det är en mötesplats där borta.
Ja jag vet sa jag, den är 200 meter bakåt, du har 50 meter till kurvan. Varför stannade du inte där direkt när du såg mig ??
Hur skulle jag se dig frågade han.
Mitt ljus ut på åkern, jag såg ditt ljus innan du kom runt kurvan.
Jag såg inget ljus, du får backa till mötesplatsen.
Glöm det sa jag, vill du komma fram här får du backa till kurvan, sen hissade jag upp fönstret.
Gubben stod och viftade ett tag, se satte han sig i bilen och började backa.
Efter en stund ångrade jag mig, gubbjäveln kunde inte backa, bilen var en flång ny Volvo, gissningsvis XC40, bör inte en sån ha backkamera ??
Minst 5 minuter tog det med kanske 15 omtag då han var påväg ner i diket.
Jag står bara still och vänta på att bilen ska backa, varför den inte stannade direkt i kurvan är ofattbart, den kan omöjligt missat mitt ljus med 3 st NBB Xenon.
Efter en stund kliver en välklädd herre ut, går fram till micg och berättar att det är en mötesplats där borta.
Ja jag vet sa jag, den är 200 meter bakåt, du har 50 meter till kurvan. Varför stannade du inte där direkt när du såg mig ??
Glöm det sa jag, vill du komma fram här får du backa till kurvan, sen hissade jag upp fönstret.
Efter en stund ångrade jag mig, gubbjäveln kunde inte backa, bilen var en flång ny Volvo, gissningsvis XC40, bör inte en sån ha backkamera ??
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det kan inte vara möjligt?! Stockholmare kör ju bättre bil har jag läst... 😉 Iofs från någon som förmodligen inte har särskilt många mil per år...Isakare skrev:
Igår kväll kom jag åka des på en mycket smal väg där det inte går att mötas, närmar mig en skymd kurva där det går att mötas, kommer en bil runt kurvan och fortsätter mot mig och där blir vi stående.
Jag har också hört att Stockholmare kör om och sen håller till höger... Nja, inte direkt det jag ser på de trefiliga vägarna runt huvudstaden iallafall och ärligt talat inte på de tvåfiliga heller.
Utöver det har jag hört att Stockholmare kan kugghjulsprincipen. Jag är skeptisk. Hamnade i långa köer strax söder om Södertälje idag, norrut. Jag ligger i vänsterfil när det blir stopp och krypkörning på motorvägen. Till höger om mig har jag en lätt igenkännlig lastbil och vi kryper fram brevid varandra. Hindret är kanske 1 km fram där det är blockerat i högerfil. Trots det så rör sig högerfil mycket fortare. Det dröjer inte länge förrän jag är 200 meter bakom lastbilen så mängder av pellejönsar i högerfil byter till vänsterfil alldeles för långt före platsen där det går ihop.
Lite senare på dagen ligger jag vid ett rödljus, två filer där det vänstra tvingas in i det högra. Två bilar ligger lite längre fram i vänsterpil, jag i höger så jag släpper in dessa då de är före och vi är nästan framme vid platsen där det går ihop. I vänster ytterbackspegel ser jag en bil som ligger med sin främre ände i höjd med baken på min bil så rimligtvis går han in bakom, men nejdå han ska om och kör lite i spärrzon innan han slår på högerblinkers och tränger sig in. Stockholmare kan kugghjulsprincipen... Yeah right.
Jag kör i Stockholmstrafiken nästan dagligen och kör garanterat mycket mer än "experten", men om "experten" trots allt har rätt, att Stockholmare kör bättre så antar jag att det är helt omöjligt i andra städer, vilket är märkligt för jag brukar komma fram där med.
Det som jag märkte framförallt förr var att man i mindre städer blev förvånade när jag stannade vid övergångsställen och hade jag lokalbefolkning i bilen undrade de varför jag gjorde det.
Kompis från
"Skönt att vara i stan, här kan de flesta iaf köra bil"
"Har typ 3 rondeller i Visby, de står och sover innan rondellen, när de väl ger sig iväg håller de på att krocka, de verkar åka iväg lite på måfå"
Kompis från Gotland kom över i helgen.Fairlane skrev:
Det kan inte vara möjligt?! Stockholmare kör ju bättre bil har jag läst... 😉 Iofs från någon som förmodligen inte har särskilt många mil per år...
Jag har också hört att Stockholmare kör om och sen håller till höger... Nja, inte direkt det jag ser på de trefiliga vägarna runt huvudstaden iallafall och ärligt talat inte på de tvåfiliga heller.
Utöver det har jag hört att Stockholmare kan kugghjulsprincipen. Jag är skeptisk. Hamnade i långa köer strax söder om Södertälje idag, norrut. Jag ligger i vänsterfil när det blir stopp och krypkörning på motorvägen. Till höger om mig har jag en lätt igenkännlig lastbil och vi kryper fram brevid varandra. Hindret är kanske 1 km fram där det är blockerat i högerfil. Trots det så rör sig högerfil mycket fortare. Det dröjer inte länge förrän jag är 200 meter bakom lastbilen så mängder av pellejönsar i högerfil byter till vänsterfil alldeles för långt före platsen där det går ihop.
Lite senare på dagen ligger jag vid ett rödljus, två filer där det vänstra tvingas in i det högra. Två bilar ligger lite längre fram i vänsterpil, jag i höger så jag släpper in dessa då de är före och vi är nästan framme vid platsen där det går ihop. I vänster ytterbackspegel ser jag en bil som ligger med sin främre ände i höjd med baken på min bil så rimligtvis går han in bakom, men nejdå han ska om och kör lite i spärrzon innan han slår på högerblinkers och tränger sig in. Stockholmare kan kugghjulsprincipen... Yeah right.
Jag kör i Stockholmstrafiken nästan dagligen och kör garanterat mycket mer än "experten", men om "experten" trots allt har rätt, att Stockholmare kör bättre så antar jag att det är helt omöjligt i andra städer, vilket är märkligt för jag brukar komma fram där med.
Det som jag märkte framförallt förr var att man i mindre städer blev förvånade när jag stannade vid övergångsställen och hade jag lokalbefolkning i bilen undrade de varför jag gjorde det.
"Skönt att vara i stan, här kan de flesta iaf köra bil"
"Har typ 3 rondeller i Visby, de står och sover innan rondellen, när de väl ger sig iväg håller de på att krocka, de verkar åka iväg lite på måfå"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Något jag noterat i Stockholm är hur korkat folk parkerar. En typisk villagata där det blir bra om alla parkerar på samma sida av vägen så dyker det alltid upp någon som parkerar på andra sidan. Genom att göra så tar man bort inte bara parkeringen mittemot utan ytterligare minst 2 parkeringar på andra sidan för att trafiken ska komma fram. Är folk lika korkade i resten av landet?
Just denna väg har jag 100% koll på, började åka på den för 50 år sen med moppen.A AndersS skrev:
Hade jag sett bilens ljus tidigare, vilket inte är praktiskt möjligt, hade jag stannat vid mötesplatsen.
Hade gubben haft koll hade han sett mig och stannat direkt i kurvan.