vi lantisar borde få använda gröna blinkljus på taket när vi ger oss in i Göteborg eller Stockholm.
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Fairlane
En schematisk ritning av en parkeringsplats där två röda rektanglar representerar bilar, en till vänster och en placerad hinderligt till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En parkering vid barnens skola där bilarna normalt parkerar som de röda bilarna som står till vänster på parkeringen. Där var det en som parkerade som den röda bilen till höger häromdagen. Enda chansen för bilarna längre in på parkeringen att komma ut var om antingen första bilen flyttades eller puckots bil.

Stockholms bilister är smartare... 🤔
 
För att visa.
Röd med lysen är gubben, skogen är en kulle, jag kan inte se att det kommer en bil, jag är i detta tillfälle röd vid mötesplatsen.
Vid nästa tillfälle är jag grön, gubben blå i kurvan där man kan mötas, men han fortsätter mot mig vid orange.
Satellitbild av en väg genom ett skogsområde med markerade färgade punkter för röd, orange och blå figur, samt gröna markeringar längs vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Just denna väg har jag 100% koll på, började åka på den för 50 år sen med moppen.
Hade jag sett bilens ljus tidigare, vilket inte är praktiskt möjligt, hade jag stannat vid mötesplatsen.
Hade gubben haft koll hade han sett mig och stannat direkt i kurvan.
Mitt inlägg var generellt inte som svar på ditt inlägg. Åker lite "uti bögda" och vissa vägar har man inte koll på längre fram. Tar vi den större grusvägen här och där en lantbrukare kör dagligen har vi bra koll, är det t.ex. djur i transporten brukar han stanna på vägen och jag fixar så vi kan mötas, är den tom vikar han mera ut i diket.
 
Fick hjälpa pappa fickparkera igår när vi skulle fira syrrans dotter. Här pratar vi om en man som kunde fickparkera med släp med minimalt med margina.
Tufft bli äldre
 
Fairlane Fairlane skrev:
[bild]
En parkering vid barnens skola där bilarna normalt parkerar som de röda bilarna som står till vänster på parkeringen. Där var det en som parkerade som den röda bilen till höger häromdagen. Enda chansen för bilarna längre in på parkeringen att komma ut var om antingen första bilen flyttades eller puckots bil.

Stockholms bilister är smartare... 🤔
var det en tesla ägare?
 
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
var det en tesla ägare?
Snarare en Mercedes G wagon.
De som äger dessa kan inte bete sig. WT-bilen #1

Står ofta sådana parkerade utanför Norra tornen vilket bekräftar min tes
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snarare en Mercedes G wagon.
De som äger dessa kan inte bete sig. WT-bilen #1

Står ofta sådana parkerade utanför Norra tornen vilket bekräftar min tes
jag har ägt en g wagon
 
Sydsvenskan hade ett artikel om vägraseri- trafikraseri-road rage och ökade konflikter i trafiken. Finns tyvärr bakom betalvägg.
https://www.sydsvenskan.se/2025-08-30/se-upp-allt-fler-trafikgalningar-pa-vagarna/
Artikelrubrik över bild på bilar i trafik på natten och en tecknad knuten näve, relaterad till ämnet vägraseri och konflikter i trafiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



personligen tycker jag inte att det inte märks mycket av väg-galenskapen, men det kanske också beror på att jag är lugn som en gurka och försöker verkligen göra det mest rätt, samt underlätta för andra. Dock märker jag att åldern börjar trots allt gör sig mer påmind, där förmågan att uppfatta många saker runt om blir långsamt mer begränsad.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Dock märker jag att åldern börjar trots allt gör sig mer påmind, där förmågan att uppfatta många saker runt om blir långsamt mer begränsad.
De nya system vi har i våra bilar för förarassistans, tillsammans med att min idag lugnare tillvaro utifrån ålder, gör att jag kan vara mera uppmärksam på vad som händer i trafiken. Bilen anpassar hastighet och placering på vägen så jag känner mig mera uppmärksam idag. Men förändring med ålder är väldigt individuellt.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Sydsvenskan hade ett artikel om vägraseri- trafikraseri-road rage och ökade konflikter i trafiken. Finns tyvärr bakom betalvägg.
Efter att för några år sen blivit hotad efter att med tutan påpekat det olämpliga i ett tredubbelt filbyte över heldraget någon meter framför mig så tutar inte jag i gbg längre.

Men det var nog någon kulturell grej misstänker jag, var inte så mycket svenska inblandat.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
håller med att stödsystemen gör det enklare och borde göra trafiken lugnare, speciellt på det nationella vägnätet. För egen del märks ålderns påverkan i komplicerade trafikmiljöer, typiskt en hög intensiv gång/cykelöverfart med prioriterad cykel/elsparkcykel, där dessa fordon kommer från båda sidorna, bakom mig, framför mig på båda sidor om vägen. Här kan jag märk skillnad jämför med 45 år sedan när jag tog körkorten (även om elsparkcyklar inte fanns och inga prioriterade cykel överfarten fanns heller). Hoppas ni ändå förstår analogin.

Sedan vill jag påstå att det finns rätt många vilda ungdomar, men för stora egon och häftiga bilar .
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
håller med att stödsystemen gör det enklare och borde göra trafiken lugnare, speciellt på det nationella vägnätet. För egen del märks ålderns påverkan i komplicerade trafikmiljöer, typiskt en hög intensiv gång/cykelöverfart med prioriterad cykel/elsparkcykel, där dessa fordon kommer från båda sidorna, bakom mig, framför mig på båda sidor om vägen. Här kan jag märk skillnad jämför med 45 år sedan när jag tog körkorten (även om elsparkcyklar inte fanns och inga prioriterade cykel överfarten fanns heller). Hoppas ni ändå förstår analogin.

Sedan vill jag påstå att det finns rätt många vilda ungdomar, men för stora egon och häftiga bilar .
De nya fordonen elcykel/spark men även vanliga cyklar vid övergångsställe, speciellt vid rondeller, har förändrat och även A-traktor på landsväg.
 
Isakare Isakare skrev:
Igår kväll kom jag åka des på en mycket smal väg där det inte går att mötas, närmar mig en skymd kurva där det går att mötas, kommer en bil runt kurvan och fortsätter mot mig och där blir vi stående.
Mycket möjligt att det inte gick att mötas där. Men är det inte ordentliga diken eller räcken så är min erfarenhet att på de flesta smala vägar kan man mötas med personbilar om inte någon av förarna är livrädd för att lite kontakt med någon buske eller liknande ska totalförstöra bilen. Stadsbor verkar ha svårt för detta, på sommaren kan det vara lite jobbigt att köra vissa vägar då de vägrar mötas. Vet inte hur många gånger jag har fått förklara för någon hysterisk turist att det går utmärkt att köra lite utanför vägen. Extra komiskt när de ibland har bilar som egentligen är lämpade för lite terrängkörning.
 
L lbgu skrev:
Vet inte hur många gånger jag har fått förklara för någon hysterisk turist att det går utmärkt att köra lite utanför vägen.
Tills "vägbanken" inte pallar längre utan rasar ner i diket... 😢
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.