F fsn skrev:
Då kan du ju berätta i detalj, och hur enkelt man petar in en komplett SAAB drivlina i en bubbla.

Det kan väl inte vara svårare än att byta bromsskivor antar jag?
Du behöver en vinkelkap och en MAG-svets, lite plåt från biltema, en tumstock och lite tuschpennor. Sen får du använda hjärnan en stund 😉

M Myckling skrev:
Det där får du gärna utveckla. En Saab motor byggd för framhjulsdrift som sitter i en "folkvagn" med bakhjulsdrift. Hyfsat avancerad konvertering. Antar att du inte kan visa någon bild?
Men snälla rara, typ 4a är en folkvagnsmotor som satt i folkabussen och i Porsche 914. Med insprut och en turbo från en SAAB 900 och ett gäng andra modifikationer så producerade den 300 hk på bakhjulen.

Redigerat:
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
F
E erikjakan skrev:
Du behöver en vinkelkap och en MAG-svets, lite plåt från biltema, en tumstock och lite tuschpennor. Sen får du använda hjärnan en stund 😉
Du pratar med fel person, jag har bytt motorer och flyttat torpedväggar i racingbilar för 25 år sen. Det är inte en baggis att flytta torpedväggar. Oljetråg, tillgänglighet för normal service. Det skall in kylare i fronten, troligtvis byggas torrsump. Man behöver svetsa sig en motorvagga för den nya motorn. Det är absolut görbart och kanske inte svårt men det är väldigt många timmar. Och ur ett komplexitetsperspektiv så är det fullständigt ogenomförbart för de flesta.

F fsn skrev:
Du pratar med fel person, jag har bytt motorer och flyttat torpedväggar i racingbilar för 25 år sen. Det är inte en baggis att flytta torpedväggar. Oljetråg, tillgänglighet för normal service. Det skall in kylare i fronten, troligtvis byggas torrsump. Man behöver svetsa sig en motorvagga för den nya motorn. Det är absolut görbart och kanske inte svårt men det är väldigt många timmar. Och ur ett komplexitetsperspektiv så är det fullständigt ogenomförbart för de flesta.
Du pratar med fel person. Jag har gjort liknande projekt flera gånger, du behöver absolut inte bygga torrsump i detta fall.

Jag sa att det var enkelt för mig, inte att det skulle gå fort, beroende på önskat resultat och finish kan man göra detta på 1 månad efter jobbet eller en vinter beroende på syfte med bilen.

F
E erikjakan skrev:
Du pratar med fel person. Jag har gjort liknande projekt flera gånger, du behöver absolut inte bygga torrsump i detta fall.

Jag sa att det var enkelt för mig, inte att det skulle gå fort, beroende på önskat resultat och finish kan man göra detta på 1 månad efter jobbet eller en vinter beroende på syfte med bilen.
Möjligt att man inte behöver torrsump. Det beror väl på motor och vilket resultat man vill ha. Det är fö inte svårt att bygga torrsump, man behöver pump, lite rör/slang några kopplingar, plåt och en TIG-svets…. Och tid förstås.

F fsn skrev:
Möjligt att man inte behöver torrsump. Det beror väl på motor och vilket resultat man vill ha. Det är fö inte svårt att bygga torrsump, man behöver pump, lite rör/slang några kopplingar, plåt och en TIG-svets…. Och tid förstås.
Jag vet, man bygger inte torrsump på en motor för 5000 😅

F
E erikjakan skrev:
Jag vet, man bygger inte torrsump på en motor för 5000 😅
Det beror på vad man vill göra och vad man vill ha för resultat. Man gör inte ett sånt konverteringsarbete på en motor för 5000kr utan att lägga mer pengar på motor och hela fordonet heller om man är vid sina sinnes fulla bruk.

Jag tycker fö att just SAAB med sina olika långa drivaxlar är en tveksam lösning. Det finns grejer med bättre balans.

Hupp o häpp, nu är vi långt utanför ämnet "köra bil"
Men allt går om man vill, kompis hade en Bobcat med trasig motor, ny motor var dyr, en kompis till han hade MC skrot.
Så nu har han en Bobcat med Hayabusamotor.
Låter ganska kul när han bökar runt i trädgården med den 🙂

• Haha
  • Gilla
Marvil69 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E erikjakan skrev:
torrsump
Ni har tappat mig, är det fortfarande bilar eller är det Byggahus-användare ni diskuterar?🤔

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ni har tappat mig, är det fortfarande bilar eller är det Byggahus-användare ni diskuterar?🤔
Både och…

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Nu har turisttrafiken minskat i områdena jag kör, bl.a. E22an, och man är uppe på skyltad hastighet, från midsommarveckan och två månader framåt är den lägre och man får anpassa, ingen mening att pressa på och köra om. Men med adaptiv farthållare och att bilen får styra är det rätt behagligt, tar väl 10 min längre tid på en 15-mil sträcka.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Nu har turisttrafiken minskat i områdena jag kör, bl.a. E22an, och man är uppe på skyltat hastighet, från midsommarveckan och två månader framåt är den lägre och man får anpassa, ingen mening att pressa på och köra om. Men med adaptiv farthållare och att bilen får styra är det rätt behagligt, tar väl 10 min längre tid på en 15-mil sträcka.
Måste vara skönt när Malmgren & co lämnat Småland och livet återgår till det normala...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Måste vara skönt när Malmgren & co lämnat Småland och livet återgår till det normala...
Man anpassar sig och bilens system gör det enkelt.
Vissa tider på morgon 8.30-10.00 kan även nu vara lite struliga norrut på E22an när lastbilarna som kommit med färja till Blekingehamn och ska lämna gods till Malmgren & co hamnar här i länet på väg till Stockholm, men det löser sig också.😎😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man anpassar sig och bilens system gör det enkelt.
Vissa tider på morgon 8.30-10.00 kan även nu vara lite struliga norrut på E22an när lastbilarna som kommit med färja till Blekingehamn och ska lämna gods till Malmgren & co hamnar här i länet på väg till Stockholm, men det löser sig också.😎😉
Det går ju att åka rv35 eller rv34 upp till E4an vid tillfällen när man vet att det brukar vara problematiskt. Man behöver ju inte stå på fullt eller ens "lägga moms"på hastigheten när vägen inte är fri. Även @AndersMalmgren inser väl att det är bättre att hyra in sig på Mantorp om man vill åka fort?

Att en del folk inte är så smarta har vi konstaterat, men bör inte bilarna blir smartare oxå??
Dimmigt i morse, bra att ha ljuset på.
Bilarna i mitt siktfält på Essingeleden är Tiguan, RAV4, 2 st Passat, Enyac, Mini, ID4, Buzz, Jogger och en lastbil.
Dacian och lastbilen verkar vara de enda smarta och har bakljusen tända.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.