67 052 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Du behöver en vinkelkap och en MAG-svets, lite plåt från biltema, en tumstock och lite tuschpennor. Sen får du använda hjärnan en stund 😉F fsn skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Men snälla rara, typ 4a är en folkvagnsmotor som satt i folkabussen och i Porsche 914. Med insprut och en turbo från en SAAB 900 och ett gäng andra modifikationer så producerade den 300 hk på bakhjulen.M Myckling skrev:
Redigerat:
Du pratar med fel person, jag har bytt motorer och flyttat torpedväggar i racingbilar för 25 år sen. Det är inte en baggis att flytta torpedväggar. Oljetråg, tillgänglighet för normal service. Det skall in kylare i fronten, troligtvis byggas torrsump. Man behöver svetsa sig en motorvagga för den nya motorn. Det är absolut görbart och kanske inte svårt men det är väldigt många timmar. Och ur ett komplexitetsperspektiv så är det fullständigt ogenomförbart för de flesta.E erikjakan skrev:
Du pratar med fel person. Jag har gjort liknande projekt flera gånger, du behöver absolut inte bygga torrsump i detta fall.F fsn skrev:Du pratar med fel person, jag har bytt motorer och flyttat torpedväggar i racingbilar för 25 år sen. Det är inte en baggis att flytta torpedväggar. Oljetråg, tillgänglighet för normal service. Det skall in kylare i fronten, troligtvis byggas torrsump. Man behöver svetsa sig en motorvagga för den nya motorn. Det är absolut görbart och kanske inte svårt men det är väldigt många timmar. Och ur ett komplexitetsperspektiv så är det fullständigt ogenomförbart för de flesta.
Jag sa att det var enkelt för mig, inte att det skulle gå fort, beroende på önskat resultat och finish kan man göra detta på 1 månad efter jobbet eller en vinter beroende på syfte med bilen.
Möjligt att man inte behöver torrsump. Det beror väl på motor och vilket resultat man vill ha. Det är fö inte svårt att bygga torrsump, man behöver pump, lite rör/slang några kopplingar, plåt och en TIG-svets…. Och tid förstås.E erikjakan skrev:Du pratar med fel person. Jag har gjort liknande projekt flera gånger, du behöver absolut inte bygga torrsump i detta fall.
Jag sa att det var enkelt för mig, inte att det skulle gå fort, beroende på önskat resultat och finish kan man göra detta på 1 månad efter jobbet eller en vinter beroende på syfte med bilen.
Det beror på vad man vill göra och vad man vill ha för resultat. Man gör inte ett sånt konverteringsarbete på en motor för 5000kr utan att lägga mer pengar på motor och hela fordonet heller om man är vid sina sinnes fulla bruk.E erikjakan skrev:
Jag tycker fö att just SAAB med sina olika långa drivaxlar är en tveksam lösning. Det finns grejer med bättre balans.
Hupp o häpp, nu är vi långt utanför ämnet "köra bil"
Men allt går om man vill, kompis hade en Bobcat med trasig motor, ny motor var dyr, en kompis till han hade MC skrot.
Så nu har han en Bobcat med Hayabusamotor.
Låter ganska kul när han bökar runt i trädgården med den 🙂
Men allt går om man vill, kompis hade en Bobcat med trasig motor, ny motor var dyr, en kompis till han hade MC skrot.
Så nu har han en Bobcat med Hayabusamotor.
Låter ganska kul när han bökar runt i trädgården med den 🙂
Nu har turisttrafiken minskat i områdena jag kör, bl.a. E22an, och man är uppe på skyltad hastighet, från midsommarveckan och två månader framåt är den lägre och man får anpassa, ingen mening att pressa på och köra om. Men med adaptiv farthållare och att bilen får styra är det rätt behagligt, tar väl 10 min längre tid på en 15-mil sträcka.
Redigerat:
Måste vara skönt när Malmgren & co lämnat Småland och livet återgår till det normala...A AndersS skrev:Nu har turisttrafiken minskat i områdena jag kör, bl.a. E22an, och man är uppe på skyltat hastighet, från midsommarveckan och två månader framåt är den lägre och man får anpassa, ingen mening att pressa på och köra om. Men med adaptiv farthållare och att bilen får styra är det rätt behagligt, tar väl 10 min längre tid på en 15-mil sträcka.
Man anpassar sig och bilens system gör det enkelt.F fribygg skrev:
Vissa tider på morgon 8.30-10.00 kan även nu vara lite struliga norrut på E22an när lastbilarna som kommit med färja till Blekingehamn och ska lämna gods till Malmgren & co hamnar här i länet på väg till Stockholm, men det löser sig också.😎😉
Det går ju att åka rv35 eller rv34 upp till E4an vid tillfällen när man vet att det brukar vara problematiskt. Man behöver ju inte stå på fullt eller ens "lägga moms"på hastigheten när vägen inte är fri. Även @AndersMalmgren inser väl att det är bättre att hyra in sig på Mantorp om man vill åka fort?A AndersS skrev:
Att en del folk inte är så smarta har vi konstaterat, men bör inte bilarna blir smartare oxå??
Dimmigt i morse, bra att ha ljuset på.
Bilarna i mitt siktfält på Essingeleden är Tiguan, RAV4, 2 st Passat, Enyac, Mini, ID4, Buzz, Jogger och en lastbil.
Dacian och lastbilen verkar vara de enda smarta och har bakljusen tända.
Dimmigt i morse, bra att ha ljuset på.
Bilarna i mitt siktfält på Essingeleden är Tiguan, RAV4, 2 st Passat, Enyac, Mini, ID4, Buzz, Jogger och en lastbil.
Dacian och lastbilen verkar vara de enda smarta och har bakljusen tända.
