F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stämmer inte, trafikflödet är alltid bättre i Stockholm för att folk visar hänsyn med blixtlåsprincipen eller vad det nu kan vara. Mycket sämre hänsyn ute på vägarna i landet. Ohyffasde bondlurka
Edit: du är ett offer av dunning Kruger dessutom
Nej, jag är inte ett offer, det är jag som på goda grunder hävdar att du tror dig vara bättre än du är, ett av dessa områden är bilkörning. Det är alltså du som lider av ett Dunning Kruger syndrom.

Det är intressant att du inte väljer att svara på det jag påstår, nåt du fortsätter med i följderna av mitt ganska pricksäkra och befogade ”påhopp”. Du är rätt självuppfyllande där och bevisar åter igen att jag hade rätt, du är en usel bilförare…. Ungefär som Berit 77år med gråstarr.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Märkligt eftersom SAAB 900 var framhjulsdriven. Vad annat driver du med oss med kan man undra.
Men om man tänker efter så är idén inte dum, SAAB-motorn hänger långt fram över framaxeln så i princip blir det en mittmotor-Bubbla om man flyttar över hela paketet.
Sen om det verkligen hände är ju en annan sak då sanningshalten i en viss persons inlägg kan ifrågasättas då och då 😅

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte varit där än...men vänta bara 😉
Den har ju kört sub 7 med E36 nu så hoppet lever 😁

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
En typ 4 motor med SAAB 900 turbo, 300 hk på bakhjulen. Det var tider det
Det där får du gärna utveckla. En Saab motor byggd för framhjulsdrift som sitter i en "folkvagn" med bakhjulsdrift. Hyfsat avancerad konvertering. Antar att du inte kan visa någon bild?

• Haha
Mrs November
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det där får du gärna utveckla. En Saab motor byggd för framhjulsdrift som sitter i en "folkvagn" med bakhjulsdrift. Hyfsat avancerad konvertering. Antar att du inte kan visa någon bild?
Det är superenkelt, du tar hela motorn och lådpaket, sätter det bak i en bubbla, klart. Ish.

F
Min första bil var en folkvagn som jag körde med på Mantorp så kan nog manuell låda bättre än de flesta.
Du körde med den på Mantorp EN gång gubben…. Men bra växlat, det var ju ändå manuell låda.

Är det inte en VW-motor, luftkyld boxermotor, som man turbomatat med en turbo från en SAAB, bara ett antagande.
Fanns de som gjorde liknande byggen i min ungdom med VW men också turbomatade gamla hederliga Volvo B18/B20 motorer.

• Gilla
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M Myckling skrev:
Det blir nog som med körkortet, han får gärna men kan inte.

• Haha
  • Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
F
E erikjakan skrev:
Det är superenkelt, du tar hela motorn och lådpaket, sätter det bak i en bubbla, klart. Ish.
Typ…. Ish… Det är inte alls enkelt. Hela motorrummet måste svetsas om och baksätet ryker. Och konceptet går från svansmotor till mittmotor.

F fsn skrev:
Typ…. Ish… Det är inte alls enkelt. Hela motorrummet måste svetsas om och baksätet ryker. Och konceptet går från svansmotor till mittmotor.
Se mitt inlägg tidigare för vad jag tror har gjorts, har sett det själv på 70-talet. Fanns en person som på den tiden kallades "turboprofssorn" och även sålde paket för att göra turbomatning av olika motorer, Grenrör/avgassystem fick man bygga själv.

F fsn skrev:
Jeg vet för jag har gjort liknande operationer, för mig är det enkelt.

M Myckling skrev:
Tolkar det som att han hade en Bubbla med bytt motor till en större Typ 4 (från vw's större sedan) som man överladdat mha turboaggregat från en Saab 900.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Se mitt inlägg tidigare för vad jag tror har gjorts, har sett det själv på 70-talet. Fanns en person som på den tiden kallades "turboprofssorn" och även sålde paket för att göra turbomatning av olika motorer, Grenrör/avgassystem fick man bygga själv.
Jodå, jag är med på det. Jag svarade på inlägget om hur man får in en SAAB drivlina i en folka.

F
E erikjakan skrev:
Jeg vet för jag har gjort liknande operationer, för mig är det enkelt.
Då kan du ju berätta i detalj, och hur enkelt man petar in en komplett SAAB drivlina i en bubbla.

Det kan väl inte vara svårare än att byta bromsskivor antar jag?

F
snaggletooth snaggletooth skrev:
Men om man tänker efter så är idén inte dum, SAAB-motorn hänger långt fram över framaxeln så i princip blir det en mittmotor-Bubbla om man flyttar över hela paketet.
Sen om det verkligen hände är ju en annan sak då sanningshalten i en viss persons inlägg kan ifrågasättas då och då 😅
Konceptet är inte alls dumt. Porsche provade det på både 914 och senare på Boxster/Cayman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.