Fairlane Fairlane skrev:
200 meter är onödigt långt före och det finns ju folk som ska ut 400 meter före också.

Man kan ju räkna lite på det. säg att bilen som ska köra om kör 110 km/h (bil A) och bilen som ska passeras 90 km/h (bil B).
Bil A färdas i cirka 30,6 m/s och bil B i 25 m/s. 200 meter innebär att det är en lucka på knappt 7 sekunder mellan bilarna (den tid det tar för Bil A att färdas 200 m) och man brukar ju säga att det är bra med ett säkerhetsavstånd på cirka 3 sekunder, när man ligger i samma hastighet.

Tiden det tar innan bil A är ikapp bil med är 200/(30,6-25) eller ungefär 35,5 sekunder. Under den tiden hinner bil A färdas cirka 1,1 km. Bil A har alltså legat i vänsterfil i 1,1 km eller drygt 35 sekunder innan han ens är ikapp bil B, alldeles för långt/länge. Tänk om man skulle köra så vid en omkörning på en landsväg. Då skulle man behöva fritt i cirka 3 km.
Det är absolut onödigt långt i de flesta situationer, men jag ser hellre ett något överdrivet avstånd än de betydligt kortare än rekommenderat som är betydligt vanligare.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Om man på E6an runt Göteborg håller hastighetsgränsen så blir man omkörd av i princip alla andra bilar. När man kommer till 100-skyltat så kan man dock lägga sig bakom en långtradare. Det är där den adaptiva farthållaren är fantastisk. Man lägger sig bakom en tradare, slår på farthållaren på kortast möjliga avstånd (som räcker för att hinna bromsa) och stänger sedan av 80% av hjärnan. Perfekt avslappning efter jobbet. 😎
Du vet om att din, och alla andras hastighetsmätare visar för hög hastighet va ?
Det är EU-regler som säger att en hastighetsmätare i en bil godkänd för EU-bruk ALDRIG får visa för låg hastighet, så de flesta biltillverkare har generellt 4 km/h som marginal, dvs. din mätare visar 100 km/h, men din verkliga hastighet är bara 96 km/h.
Kolla med en GPS app i din mobil, så ser du vilken marginal din bil har programmerats för.
 
P
M maria01 skrev:
förstår inte varför det i andra länder som tyskland att trafiken på motorvägen flyter på bra alla vet sin plats danmark är riktigt skönt att köra i med bra vägar med det är ju lite skämigt att sverige bara har E4 som riktig motorväg fast det bara är tvåfilig e22 den är ju riktigt pinsam när man möter turister som vart i sverige på semester fan vad jag hatar 2+1 vägar

en annan sak är vad håller vägverket på med när man bygger om vägarna man har snållat in på skyddsbarriär istället har bara några vägkoner så man möter trafik i hög fart

sen att det tar sån jävla tid att bygga om tyskland frankrike och andra länder jobbar dom skift för kunna bli klara så fort som möjligt
Både Danmark och Tyskland har högre hastighetsgränser på motorvägar än Sverige, det gör att trafiken flyter bättre.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du vet om att din, och alla andras hastighetsmätare visar för hög hastighet va ?
Det är EU-regler som säger att en hastighetsmätare i en bil godkänd för EU-bruk ALDRIG får visa för låg hastighet, så de flesta biltillverkare har generellt 4 km/h som marginal, dvs. din mätare visar 100 km/h, men din verkliga hastighet är bara 96 km/h.
Kolla med en GPS app i din mobil, så ser du vilken marginal din bil har programmerats för.
Jag är väl medveten om det. Frugans Fiat är dock exakt kalibrerad (<1 km/h fel oavsett däck), det verkar som om de använder den inbyggda GPSen för att ständigt kalibrera mätaren. Min bil visar ganska exakt 5 km/h fel, vilket gör att när jag ligger bakom en tradare så visar min mätare 95 när det går i 90. Men hellre ligga där på "autopilot" än att behöva vara extremt aktiv i körningen och ha koll på alla idioter i BMW som zick-zackar sig fram genom trafiken (men det har blivit färre av dessa sedan polisen riktade mer fokus på gängkriminaliteten).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
L Laurentiusson skrev:
Det är absolut onödigt långt i de flesta situationer, men jag ser hellre ett något överdrivet avstånd än de betydligt kortare än rekommenderat som är betydligt vanligare.
Halva sträckan är onödigt långt. En fjärdedel, ja då börjar vi nog närma rimligt.
"I de flest situationer"? Jag kan inte komma på en enda situation där det är rimligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Halva sträckan är onödigt långt. En fjärdedel, ja då börjar vi nog närma rimligt.
"I de flest situationer"? Jag kan inte komma på en enda situation där det är rimligt.
Kraftigt regn, dimma, snörök osv
 
Ett annat fenomen jag märkt ställer man in farthållaren på att hålla Medium-avstånd så fattar inte idioterna att man vill om. På kort avstånd ökar chansen men det är fortfarande stor risk de inte fattar. Ofta man behöver gasa och koppla ur radarn och slicka dem i röven för att de ska fatta galoppen.
 
Fairlane
L Laurentiusson skrev:
Kraftigt regn, dimma, snörök osv
Är sikten så dålig kanske man ska lätta på gasen istället. Är man bilen mer än 200m framför så finns ingen som helst anledning att byta fil så tidigt.
 
L Laurentiusson skrev:
Kraftigt regn, dimma, snörök osv
How to say you lost the argument without saying you lost the argument.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ofta man behöver gasa och koppla ur radarn och slicka dem i röven
Och då känner du att du vunnit?

Prova att helljusblinka eller gör något annat trafiksäkert istället.
 
  • Gilla
GoC och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört mer bil än alla andra i hela Sverige, och jag har kommit fram till detta.

Bara jag kan köra bil på riktigt! Alla andra är idioter som fått körkortet i en ask flingor.
Det finns inga medtrafikanter, bara mottrafikanter.

Sämst av alla kör Göteborgare!
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
How to say you lost the argument without saying you lost the argument.
Que?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett annat fenomen jag märkt ställer man in farthållaren på att hålla Medium-avstånd så fattar inte idioterna att man vill om. På kort avstånd ökar chansen men det är fortfarande stor risk de inte fattar. Ofta man behöver gasa och koppla ur radarn och slicka dem i röven för att de ska fatta galoppen.
Låter tyvärr som ett ganska korkat sätt. Folk som inte kan hålla avstånd är trafikens sämsta förare.
 
  • Gilla
Mrs November och 5 till
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och då känner du att du vunnit?

Prova att helljusblinka eller gör något annat trafiksäkert istället.
Blinka vänster fungerar ju bra i resten av Europa att ligga nära betyder inte att man vill köra om heller finns många idioter som ligger 1-2m bakom ändå...

Blinkade och började svängde ut framför en lirare på motorvägen engång.. Ytterfilen var helt tom men han ville inte flytta på sig.. Vad gör idioten kör om och ska "prejas" för att bevisa han var kungen på vägen..

Satt ett litet barn framsätet i barnstol så i min värld var det snarare en redig looser..

Ganska sorgligt att se folk köra runt som idioter med barn i bilen och det är alltid män...

Skulle vara intressant att få veta hur dom resonerar när dom riskerar sina egna barns för att bevisa sig mot en totalt okänd person.. Har dom en klubb för inbördes beundrare tro..
 
  • Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tycker alla med husvagn är idioter på vägen, och rådjur. Jag hatar nog mest rådjur. Och husbilar förstås. Och Danskar…
 
  • Haha
Satsuki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.