67 039 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Fast du skrev att de som körde om till höger var ”uteslutande pellejönsar som tror att de är superbra på att köra bil” och det tror jag inte stämmer, även om det ibland kan vara så.L Laurentiusson skrev:Hastighetsbegränsning innebär inte att du har rätt att alltid köra i 120 km/h precis hela tiden...
Senast jag blev omkörd till höger körde jag åtminstone 10 km/h för fort. Det var någon dåre som skulle pressa sig in mellan mig och en annan som höll på att köra om en lastbil. Jag körde förbi stjärnan strax därefter...
Nja, de flesta som kör någorlunda laglydigt (eller bara strax över hastighetsbegränsningen) måste få köra om lastbilar och dylikt om de inte hindrar övrig trafik. Att det sedan kommer någon dåre i 150 km/h och kör om på insidan är inte den förstnämndes fel.Nötegårdsgubben skrev:
Varken du eller jag har nog fört bok över pellejöns eller icke-pellejöns. Enligt mig är pellejönsarna fler bland högeromkörarna och enligt dig det motsatta. Det känns som att det är en ganska lönlös diskussion eftersom det är ganska subjektivt (och kanske beror på var man brukar köra också för den delen).W Weimik skrev:
Det är väl helt ok att köra om till höger ibland om det är någon stoppkloss i låg hastighet som ligger i vänsterfilen. Det är sådana där personer som kryssar hit och dit som jag inte tycker så värst mycket om. Det räcker att någon inte tittar i backspegeln ordentligt eller att någon gör någon feltolkning så smäller det.
förstår inte varför det i andra länder som tyskland att trafiken på motorvägen flyter på bra alla vet sin plats danmark är riktigt skönt att köra i med bra vägar med det är ju lite skämigt att sverige bara har E4 som riktig motorväg fast det bara är tvåfilig e22 den är ju riktigt pinsam när man möter turister som vart i sverige på semester fan vad jag hatar 2+1 vägar
en annan sak är vad håller vägverket på med när man bygger om vägarna man har snållat in på skyddsbarriär istället har bara några vägkoner så man möter trafik i hög fart
sen att det tar sån jävla tid att bygga om tyskland frankrike och andra länder jobbar dom skift för kunna bli klara så fort som möjligt
en annan sak är vad håller vägverket på med när man bygger om vägarna man har snållat in på skyddsbarriär istället har bara några vägkoner så man möter trafik i hög fart
sen att det tar sån jävla tid att bygga om tyskland frankrike och andra länder jobbar dom skift för kunna bli klara så fort som möjligt
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det roliga var att nu på min resa i södra Sverige var det nog fan tyskarna som var värst. De låg och myskörde i vänsterfilen trots att det inte fanns någon att köra omM maria01 skrev:förstår inte varför det i andra länder som tyskland att trafiken på motorvägen flyter på bra alla vet sin plats danmark är riktigt skönt att köra i med bra vägar med det är ju lite skämigt att sverige bara har E4 som riktig motorväg fast det bara är tvåfilig e22 den är ju riktigt pinsam när man möter turister som vart i sverige på semester fan vad jag hatar 2+1 vägar
hemma så kör dom inte såAndersMalmgren skrev:
att trafikflödet i Stockholm skulle vara bättre tycker inte jag södertäljevägen får man ju ligga och blinka och tuta sig hela vägen till västberga
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Tja, kan väl konstatera att en och annan fördom bekräftas när man läser denna tråden.
Fö är det tillåtet enligt lag att köra om i vänsterfil på motorvägen även om man ”bara” håller 110. Men visst har jag varit med om att män (det är alltid män, osedvanligt ofta med BMW eller audi) blinkar och ligger 5 m bakom när man kör om fast man håller 125 och det inte går att byta fil…. Vad de vill åstadkomma med beteendet fattar jag inte, men 🤷🏼♀️
Kanske är det bara en stockholmare som vill påpeka att man inte kan köra bil?
Fö är det tillåtet enligt lag att köra om i vänsterfil på motorvägen även om man ”bara” håller 110. Men visst har jag varit med om att män (det är alltid män, osedvanligt ofta med BMW eller audi) blinkar och ligger 5 m bakom när man kör om fast man håller 125 och det inte går att byta fil…. Vad de vill åstadkomma med beteendet fattar jag inte, men 🤷🏼♀️
Kanske är det bara en stockholmare som vill påpeka att man inte kan köra bil?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Är det inte för att Volvo XC60 är extremt tungstyrd?M maria01 skrev:
Jag tycker det verkar vara den bil oftast ligger kvar i vänsterfil trots att det är fritt i samtliga filer 2 km fram så jag har alltid trott att det är svårt att byta fil med den bilen. Är det fel? 😉
nån svensson bil är det ofta och åldern på föraren brukar vara 35 till 40Fairlane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Om du hade läst mina inlägg igår hade du sett att jag inte är av någon annan åsikt.L Laurentiusson skrev:
Nej, men det är inte så de flesta insidesomkörningar sker. De sker i högerfil på trefiliga vägar när folk ligger och såsar i mitten eller till vänster samt på tvåfiliga vägar när folk går ut hundratals meter före de ska köra om eller inte går tillbaka till höger efter omkörning. Situationer den omkörda i allra högsta grad är skyldig till att ha skapat alltså.L Laurentiusson skrev: