Jag kör aldrig om på höger sida på E4:an i Stockholm, däremot brukar jag passera många mittfilskramare när jag ligger i högerfilen med farthållaren inställd på laglig hastighet.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Jag kör aldrig om på höger sida på E4:an i Stockholm, däremot brukar jag passera många mittfilskramare när jag ligger i högerfilen med farthållaren inställd på laglig hastighet.
Låter korkat.
Att någon ligger och sölar i mitten gör att risken för att det är en klåpare bakom ratten som antagligen smsar är skyhög.
Och du sätter ditt och andras liv på att klåparen blinkar och tittar i höger backspegel när dom väl behagar byta till rätt fil? :) modigt..

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sen är det många som kastar sig till mittenfilen direkt från påfarten.
Det roligaste är när bilar passerar mittfilskramaren på båda sidorna samtidigt

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, trafikförordningen gör det.

[bild]
[bild]
Den säger exakt tvärtom, att du får köra om på höger sida på vägar upp till 70kmh .

Folk har väldigt svårt att förstå trafikmärken.
På Kungsgatan i Uppsala så är det bussfil vissa tider på dygnet. Närmare bestämt 2 timmar på morgonen och 3 timmar på eftermiddagen på vardagar. Trots det så är det ingen som vågar köra där och det kan vara lång kö i vänsterfilen och bilar blockerar korsningar när det blir rött.
Då kan man glida förbi hela kön till höger.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Blinka vänster fungerar ju bra i resten av Europa
Gör det? Jag kör iofs. inte så mycket bil utomlands, men min känsla är att de som blinkar vänster främst är sådana som ligger sjua i kön i vänsterfil och tror att det bara är de som ska om någon.

Kan iofs. också vara att jag inte ser det annars för att jag inte plägar ligga i vägen för folk.

Oavsett vilket föredrar jag helljusblink. Det är kort och tydligt.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ett annat fenomen jag märkt ställer man in farthållaren på att hålla Medium-avstånd så fattar inte idioterna att man vill om. På kort avstånd ökar chansen men det är fortfarande stor risk de inte fattar. Ofta man behöver gasa och koppla ur radarn och slicka dem i röven för att de ska fatta galoppen.
Förr eller senare hinner du ikapp någon som tvärbromsar...🫣

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
På Vårdsätravägen tog man bort bussfilen för 1 år sedan och trots det så är det kanske 1 procent som kör där. Lång kö i vänsterfilen och tomt till höger.

Fairlane
G Greger_08 skrev:
Blinkade och började svängde ut framför en lirare på motorvägen engång.. Ytterfilen var helt tom men han ville inte flytta på sig.. Vad gör idioten kör om och ska "prejas" för att bevisa han var kungen på vägen..
Va?
Ytterfilen var helt tom, du blinkade vänster och körde ut framför någon annan och den ville inte flytta sig???

P Peter787 skrev:
Förr eller senare hinner du ikapp någon som tvärbromsar...🫣
Det där är vanligt i staterna. Brake checking kallas det.

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Folk har väldigt svårt att förstå trafikmärken.
På Kungsgatan i Uppsala så är det bussfil vissa tider på dygnet. Närmare bestämt 2 timmar på morgonen och 3 timmar på eftermiddagen på vardagar. Trots det så är det ingen som vågar köra där och det kan vara lång kö i vänsterfilen och bilar blockerar korsningar när det blir rött.
Då kan man glida förbi hela kön till höger.
Det handlar antagligen om dålig trafikplanering. Har inte sett platsen, men antar att det är heldragen linje mot bussfilen och att det står typ "BUSS" med stora bokstäver i filen. Sen kanske det finns ett trafikmärke någonstans som det antagligen krävs att man tittar väldigt noga på för att uttyda vilka tider/dagar det är ok att köra i bussfilen. Antagligen svårt att tyda det när man kör på en högtrafikerad väg. Ungefär som att tyda en skylt med parkeringsregler i farten.

Så att det blir så är närmast självklart. Så bara för att bussarna ska ha det lite lättare några timmar om dagen så får alla det mycket sämre hela dygnet. Kanske inte den bästa lösningen.

Ofta blir det ju kö bakom mittfilskramaren och vid kö är det fullt tillåtet att passera på höger sida.

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Åkte precis till landet utanför Strängnäs. Stockholm - strängnäs, fungerar hur bra som helst. Folk kör snabbt om och går in i högerfil.

Så det är absolut inte ett problem i hela Sverige.

L lbgu skrev:
Det handlar antagligen om dålig trafikplanering. Har inte sett platsen, men antar att det är heldragen linje mot bussfilen och att det står typ "BUSS" med stora bokstäver i filen. Sen kanske det finns ett trafikmärke någonstans som det antagligen krävs att man tittar väldigt noga på för att uttyda vilka tider/dagar det är ok att köra i bussfilen. Antagligen svårt att tyda det när man kör på en högtrafikerad väg. Ungefär som att tyda en skylt med parkeringsregler i farten.

Så att det blir så är närmast självklart. Så bara för att bussarna ska ha det lite lättare några timmar om dagen så får alla det mycket sämre hela dygnet. Kanske inte den bästa lösningen.
Gata i Uppsala med bilar och buss, vägskyltar synliga på en fasad, omgivna av byggnader och trottoarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägskyltar och hastighetsbegränsning på Kungsängsgatan, Uppsala. Skuggad gata med några bilar och buss. Begränsad vägmarkering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppsala kommun har inga pengar att måla linjer med. Fullt upp med spårvägsbygget.

Satsuki
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där är vanligt i staterna. Brake checking kallas det.
Och inte bara är du vållande, du riskerar dessutom ganska ordentliga skador inte bara på dig, din bil och din familj, utan även på framförvarande, deras evt passagerare och bil.

Efter att ha blivit påkörd bakifrån (lyckligtvis bara i 70) av en idiot som inte såg att jag bromsade pga hinder i vägen och 4-årige sonen fick plockas ut immobiliserad och åka ambulans med misstanke om nackskada är jag av den åsikten att det borde vara skottpengar på folk som ligger i röven på andra, speciellt på motorvägen. Deras agerande riskerar andras liv, bara för att de själva inte kan kontrollera sitt temperament. Den typen av egoism och bristande konsekvenstänk är fullkomligt livsfarligt i trafiken.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.