Höghus Höghus skrev:

Omkörning är förbjuden​

• när den framförvarande föraren gett tecken som visar att denne tänker köra om annat fordon eller av annat skäl föra sitt fordon åt vänster
[länk]

/Höghus
Denna punkten bör beaktas innan man börjar blinka.
  • Innan du börjar köra om ett annat fordon – även cykel och moped – bör du kontrollera att ingen är på väg att köra om dig.
"Ramsan": Blicken (titta, är det fritt), Pilen (blinkers), Filen (byt fil) är högaktuell. 😉☝️

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Kanske är det bara en stockholmare som vill påpeka att man inte kan köra bil?
Du menar väl att de vill visa att DE inte kan köra bil...

• Haha
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Märkte det också när jag körde i södra Sverige förra veckan. Galet dåliga, jag kommer 30 kmh över deras hastighet i vänsterfilen och de väljer gå ut precis framför mig och tvinga mig bromsa. Det var vanligare än att folk väntade tills jag är förbi
Det var inte så att dom höll hastigheten å du körde 30 km/h över? 🤔

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Om man på E6an runt Göteborg håller hastighetsgränsen så blir man omkörd av i princip alla andra bilar. När man kommer till 100-skyltat så kan man dock lägga sig bakom en långtradare. Det är där den adaptiva farthållaren är fantastisk. Man lägger sig bakom en tradare, slår på farthållaren på kortast möjliga avstånd (som räcker för att hinna bromsa) och stänger sedan av 80% av hjärnan. Perfekt avslappning efter jobbet. 😎

• Haha
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Testa lämna Stockholm, man kan inte köra bil i södra Sverige.

Edit: eller norra för den delen
Du snackar skit, det går alldeles utmärkt.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det är inte så de flesta insidesomkörningar sker. De sker i högerfil på trefiliga vägar när folk ligger och såsar i mitten eller till vänster samt på tvåfiliga vägar när folk går ut hundratals meter före de ska köra om eller inte går tillbaka till höger efter omkörning. Situationer den omkörda i allra högsta grad är skyldig till att ha skapat alltså.
På en motorväg är egentligen hundratals meter inte jättedåligt utan snarare bra. I alla fall om man är runt 200m även om det kanske är lite väl långt avstånd så är det betydligt bättre än de betydligt kortare avstånd som många andra verkar tycka är lämpliga.

Allt för många tror att som är bättre bilförare än dom egentligen är.

pacman42 pacman42 skrev:
Om man på E6an runt Göteborg håller hastighetsgränsen så blir man omkörd av i princip alla andra bilar.
Jag kör mest rv40 och e6 söderut.
Har samma erfarenhet, men bara i pendlingstrafik före köerna. På helger och kvällar såsar folk gärna runt 10-15 km/h under gränsen.

Och angående pellejönsarna som stör sig på att laglydiga ibland vill använda vänsterfilen också. Tagga ner.

Jag är kör själv gärna över gränsen när det lämpar sig men då är det ju mitt ansvar att inte ställa till något för dom som väljer att sköta sig, det är ju jag som gör fel. Så självklart släpper man in dom i vänsterfilen när det går för långsamt i höger.
Eller tänker ni att det bara är "din" hastighet till vänster och 80km/h i höger man har att välja på?
För det är inte bara du till vänster, det är ett långt pärlband av folk som kör 120-160km/h. Någon måste mao bromsa, annars kan man lika gärna sätta upp vajer mellan höger och vänsterfil.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Efter att ha jobbpendlat(25 år) till Norge och kört många mil i där, så vill jag påstå att bilförare var bättre förr i Sverige, men efter dom åren så har det kommit väldigt många trattkantareller i Sverige också. Jag tror mycket beror på att vi har en ålderstigen befolkning som kör bil, inget fel i det men dom borde ta beslutet som min far gjorden när han var 75 år. "Nej jag känner mig inte säker i trafiken så jag skall inte köra mer, lämnade in körkortet."
Sen behöver vi inte nämna a-traktorer som irriterar när det blir långa köer eller att "alla" bromsar ned till fartkameror fast dom håller rätt hastighet.
Det finns många orsaker till en försämrad trafiksituation, Elbil är en när dom känner "kommer jag fram" så sänker dom hastigheten till 90 km/h på motorvägen där det är 110 km/h ....

Satsuki
Bönhas Bönhas skrev:
Tja, är högsta tillåtna hasighet 110 får man inte köra snabbare. Det gäller även de som ligger i vänsterfil och kör om. Att köra i 125 är aldrig tillåtet.
Självklart har du helt rätt, det hindrar dock inte en stor mängd trafikanter på E6/E4 att se fel på skyltarna och tro att 140 är maxhastighet😉

L Laurentiusson skrev:
På en motorväg är egentligen hundratals meter inte jättedåligt utan snarare bra. I alla fall om man är runt 200m även om det kanske är lite väl långt avstånd så är det betydligt bättre än de betydligt kortare avstånd som många andra verkar tycka är lämpliga.
Optimalt är att gå ut så att man lugnt och fint kan glida ut i andra filen så att man är inne i vänsterfilen precis när man passerar den bil man ska om, bekvämast för passagerararna i bilen. De som kastar ut sig i vänsterfilen måste varit rallyförare i ett tidigare liv (rallyförare med väldigt dåliga varvtider) .

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Har en utmaning till er som är övertygade om att en stor majoritet inte kan köra bil.
Titta på den minsta gemensamma nämnaren. Det är ni själva. Ert eget beteende kan ni experimentera med.

Ligger ni alltid längst fram i kön och blir utsatt för trafikfarliga omkörningar fast ni kör perfekt. Testa att köra lite fortare.

Har ni alltid väglusar ivägen. Kör lite långsammare och håll några sekunders lucka till bilen framför.

Det finns en sweetspot på nästan alla vägar. Ibland, men sällan, är det på eller under hastighetsgräns. För det mesta lite mer. Inget stötande utan typ 5-10 km över. Följer man den rytmen så förvandlas en majoritet idioter till enstaka paragrafryttare eller fartdårar.

Frågar ni mig så stör paragrafryttarna mer. De drar ner alla. Dårarna kan man ge plats så ligger de i baken på någon framför en istället. Det ironiska med dårar i stark trafik är de fortfarande brukar vara synliga efter flera mil. Då har de inte ens tjänat 15 sekunder på vansinnet 😊

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
L Laurentiusson skrev:
200 meter är onödigt långt före och det finns ju folk som ska ut 400 meter före också.

Man kan ju räkna lite på det. säg att bilen som ska köra om kör 110 km/h (bil A) och bilen som ska passeras 90 km/h (bil B).
Bil A färdas i cirka 30,6 m/s och bil B i 25 m/s. 200 meter innebär att det är en lucka på knappt 7 sekunder mellan bilarna (den tid det tar för Bil A att färdas 200 m) och man brukar ju säga att det är bra med ett säkerhetsavstånd på cirka 3 sekunder, när man ligger i samma hastighet.

Tiden det tar innan bil A är ikapp bil med är 200/(30,6-25) eller ungefär 35,5 sekunder. Under den tiden hinner bil A färdas cirka 1,1 km. Bil A har alltså legat i vänsterfil i 1,1 km eller drygt 35 sekunder innan han ens är ikapp bil B, alldeles för långt/länge. Tänk om man skulle köra så vid en omkörning på en landsväg. Då skulle man behöva fritt i cirka 3 km.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G
Filerna har blivit smalare för att kunna få plats med ytligare körfält ofta ett kollektivt.

Ibland finns det folk som inte känner sig bekväma att hålla rekommenderad hastighet så det blir som ett litet lämmeltåg bakom dom.

Som rutinerad förare väljer jag att inte köra om dom med + moms (~40 km/h i skillnad)då det är trångt och sannolikheten att någon får för sig att köra om är ganska stor..

Tyvärr så finns det ju ganska många mindre begåvade personer som inte resonerar som jag och det är nog anledning till att man ser TMA bilarna flera gånger i veckan...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.