67 039 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Denna punkten bör beaktas innan man börjar blinka.Höghus skrev:
- Innan du börjar köra om ett annat fordon – även cykel och moped – bör du kontrollera att ingen är på väg att köra om dig.
Det var inte så att dom höll hastigheten å du körde 30 km/h över? 🤔AndersMalmgren skrev:
Om man på E6an runt Göteborg håller hastighetsgränsen så blir man omkörd av i princip alla andra bilar. När man kommer till 100-skyltat så kan man dock lägga sig bakom en långtradare. Det är där den adaptiva farthållaren är fantastisk. Man lägger sig bakom en tradare, slår på farthållaren på kortast möjliga avstånd (som räcker för att hinna bromsa) och stänger sedan av 80% av hjärnan. Perfekt avslappning efter jobbet. 😎
På en motorväg är egentligen hundratals meter inte jättedåligt utan snarare bra. I alla fall om man är runt 200m även om det kanske är lite väl långt avstånd så är det betydligt bättre än de betydligt kortare avstånd som många andra verkar tycka är lämpliga.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det är inte så de flesta insidesomkörningar sker. De sker i högerfil på trefiliga vägar när folk ligger och såsar i mitten eller till vänster samt på tvåfiliga vägar när folk går ut hundratals meter före de ska köra om eller inte går tillbaka till höger efter omkörning. Situationer den omkörda i allra högsta grad är skyldig till att ha skapat alltså.
Och angående pellejönsarna som stör sig på att laglydiga ibland vill använda vänsterfilen också. Tagga ner.
Jag är kör själv gärna över gränsen när det lämpar sig men då är det ju mitt ansvar att inte ställa till något för dom som väljer att sköta sig, det är ju jag som gör fel. Så självklart släpper man in dom i vänsterfilen när det går för långsamt i höger.
Eller tänker ni att det bara är "din" hastighet till vänster och 80km/h i höger man har att välja på?
För det är inte bara du till vänster, det är ett långt pärlband av folk som kör 120-160km/h. Någon måste mao bromsa, annars kan man lika gärna sätta upp vajer mellan höger och vänsterfil.
Jag är kör själv gärna över gränsen när det lämpar sig men då är det ju mitt ansvar att inte ställa till något för dom som väljer att sköta sig, det är ju jag som gör fel. Så självklart släpper man in dom i vänsterfilen när det går för långsamt i höger.
Eller tänker ni att det bara är "din" hastighet till vänster och 80km/h i höger man har att välja på?
För det är inte bara du till vänster, det är ett långt pärlband av folk som kör 120-160km/h. Någon måste mao bromsa, annars kan man lika gärna sätta upp vajer mellan höger och vänsterfil.
Efter att ha jobbpendlat(25 år) till Norge och kört många mil i där, så vill jag påstå att bilförare var bättre förr i Sverige, men efter dom åren så har det kommit väldigt många trattkantareller i Sverige också. Jag tror mycket beror på att vi har en ålderstigen befolkning som kör bil, inget fel i det men dom borde ta beslutet som min far gjorden när han var 75 år. "Nej jag känner mig inte säker i trafiken så jag skall inte köra mer, lämnade in körkortet."
Sen behöver vi inte nämna a-traktorer som irriterar när det blir långa köer eller att "alla" bromsar ned till fartkameror fast dom håller rätt hastighet.
Det finns många orsaker till en försämrad trafiksituation, Elbil är en när dom känner "kommer jag fram" så sänker dom hastigheten till 90 km/h på motorvägen där det är 110 km/h ....
Sen behöver vi inte nämna a-traktorer som irriterar när det blir långa köer eller att "alla" bromsar ned till fartkameror fast dom håller rätt hastighet.
Det finns många orsaker till en försämrad trafiksituation, Elbil är en när dom känner "kommer jag fram" så sänker dom hastigheten till 90 km/h på motorvägen där det är 110 km/h ....
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Självklart har du helt rätt, det hindrar dock inte en stor mängd trafikanter på E6/E4 att se fel på skyltarna och tro att 140 är maxhastighet😉Bönhas skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Optimalt är att gå ut så att man lugnt och fint kan glida ut i andra filen så att man är inne i vänsterfilen precis när man passerar den bil man ska om, bekvämast för passagerararna i bilen. De som kastar ut sig i vänsterfilen måste varit rallyförare i ett tidigare liv (rallyförare med väldigt dåliga varvtider) .L Laurentiusson skrev:
Har en utmaning till er som är övertygade om att en stor majoritet inte kan köra bil.
Titta på den minsta gemensamma nämnaren. Det är ni själva. Ert eget beteende kan ni experimentera med.
Ligger ni alltid längst fram i kön och blir utsatt för trafikfarliga omkörningar fast ni kör perfekt. Testa att köra lite fortare.
Har ni alltid väglusar ivägen. Kör lite långsammare och håll några sekunders lucka till bilen framför.
Det finns en sweetspot på nästan alla vägar. Ibland, men sällan, är det på eller under hastighetsgräns. För det mesta lite mer. Inget stötande utan typ 5-10 km över. Följer man den rytmen så förvandlas en majoritet idioter till enstaka paragrafryttare eller fartdårar.
Frågar ni mig så stör paragrafryttarna mer. De drar ner alla. Dårarna kan man ge plats så ligger de i baken på någon framför en istället. Det ironiska med dårar i stark trafik är de fortfarande brukar vara synliga efter flera mil. Då har de inte ens tjänat 15 sekunder på vansinnet 😊
Mvh Findus
Titta på den minsta gemensamma nämnaren. Det är ni själva. Ert eget beteende kan ni experimentera med.
Ligger ni alltid längst fram i kön och blir utsatt för trafikfarliga omkörningar fast ni kör perfekt. Testa att köra lite fortare.
Har ni alltid väglusar ivägen. Kör lite långsammare och håll några sekunders lucka till bilen framför.
Det finns en sweetspot på nästan alla vägar. Ibland, men sällan, är det på eller under hastighetsgräns. För det mesta lite mer. Inget stötande utan typ 5-10 km över. Följer man den rytmen så förvandlas en majoritet idioter till enstaka paragrafryttare eller fartdårar.
Frågar ni mig så stör paragrafryttarna mer. De drar ner alla. Dårarna kan man ge plats så ligger de i baken på någon framför en istället. Det ironiska med dårar i stark trafik är de fortfarande brukar vara synliga efter flera mil. Då har de inte ens tjänat 15 sekunder på vansinnet 😊
Mvh Findus
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
200 meter är onödigt långt före och det finns ju folk som ska ut 400 meter före också.L Laurentiusson skrev:
Man kan ju räkna lite på det. säg att bilen som ska köra om kör 110 km/h (bil A) och bilen som ska passeras 90 km/h (bil B).
Bil A färdas i cirka 30,6 m/s och bil B i 25 m/s. 200 meter innebär att det är en lucka på knappt 7 sekunder mellan bilarna (den tid det tar för Bil A att färdas 200 m) och man brukar ju säga att det är bra med ett säkerhetsavstånd på cirka 3 sekunder, när man ligger i samma hastighet.
Tiden det tar innan bil A är ikapp bil med är 200/(30,6-25) eller ungefär 35,5 sekunder. Under den tiden hinner bil A färdas cirka 1,1 km. Bil A har alltså legat i vänsterfil i 1,1 km eller drygt 35 sekunder innan han ens är ikapp bil B, alldeles för långt/länge. Tänk om man skulle köra så vid en omkörning på en landsväg. Då skulle man behöva fritt i cirka 3 km.
Filerna har blivit smalare för att kunna få plats med ytligare körfält ofta ett kollektivt.
Ibland finns det folk som inte känner sig bekväma att hålla rekommenderad hastighet så det blir som ett litet lämmeltåg bakom dom.
Som rutinerad förare väljer jag att inte köra om dom med + moms (~40 km/h i skillnad)då det är trångt och sannolikheten att någon får för sig att köra om är ganska stor..
Tyvärr så finns det ju ganska många mindre begåvade personer som inte resonerar som jag och det är nog anledning till att man ser TMA bilarna flera gånger i veckan...
Ibland finns det folk som inte känner sig bekväma att hålla rekommenderad hastighet så det blir som ett litet lämmeltåg bakom dom.
Som rutinerad förare väljer jag att inte köra om dom med + moms (~40 km/h i skillnad)då det är trångt och sannolikheten att någon får för sig att köra om är ganska stor..
Tyvärr så finns det ju ganska många mindre begåvade personer som inte resonerar som jag och det är nog anledning till att man ser TMA bilarna flera gånger i veckan...