67 023 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Om polisen ser dig göra en sk brake check så är du vållande. Däremot är det svårare hävda sin rätt om man är den som har skada på fören och den andra baken.Satsuki skrev:
Och inte bara är du vållande, du riskerar dessutom ganska ordentliga skador inte bara på dig, din bil och din familj, utan även på framförvarande, deras evt passagerare och bil.
Efter att ha blivit påkörd bakifrån (lyckligtvis bara i 70) av en idiot som inte såg att jag bromsade pga hinder i vägen och 4-årige sonen fick plockas ut immobiliserad och åka ambulans med misstanke om nackskada är jag av den åsikten att det borde vara skottpengar på folk som ligger i röven på andra, speciellt på motorvägen. Deras agerande riskerar andras liv, bara för att de själva inte kan kontrollera sitt temperament. Den typen av egoism och bristande konsekvenstänk är fullkomligt livsfarligt i trafiken.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Om polisen ser dig ligga i röven på mig på motorvägen är det dig de stoppar.AndersMalmgren skrev:
Jag hoppas innerligt du är ensam i bilen och ingen annan råkar illa ut om(när?) din attityd i trafiken biter dig i bakdelen och något händer. Det suger att ha småbarn i bilen då, eller någon annan som blir skadad.
Han som körde på oss ringde och grät efteråt, mådde skit över sitt misstag. Han hade också småbarn hemma, grät ännu mer när han fock veta att det inte blivit några permanenta skador. Men jag antar att han tyckte det var jobbigt att ha gjort ett misstag och att hans agerande fått någon att råka illa ut. Vad som var hans ”rätt” i trafiken och hur illa andra körde var inget som kom upp i diskussionen då.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Men vänsterfilen är oftast bara att glida i. Men visst den sträckan är den sämsta. När det blir 100 och sedan 110 och sedan 120 är det bara glida förbi.Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte om det är 2+1 som tar ut det sämsta bland förare eller om bondlurkarna i söder bara är sämre förare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Du menar att det är tvåfilig motorväg, du kommer på påfarten och svänger in på vägen framför någon annan som kör om dig och prejar?G Greger_08 skrev:
Detta fast det var gott om plats mellan bilarna? Dårar finns alltid, tyvärr
När dessa kommer och trycker mig i häcken så byter jag demonstrativt låååångsamt till högerfil när jag är klar med min omkörning.Satsuki skrev:
Tja, kan väl konstatera att en och annan fördom bekräftas när man läser denna tråden.
Fö är det tillåtet enligt lag att köra om i vänsterfil på motorvägen även om man ”bara” håller 110. Men visst har jag varit med om att män (det är alltid män, osedvanligt ofta med BMW eller audi) blinkar och ligger 5 m bakom när man kör om fast man håller 125 och det inte går att byta fil…. Vad de vill åstadkomma med beteendet fattar jag inte, men 🤷🏼♀️
Kanske är det bara en stockholmare som vill påpeka att man inte kan köra bil?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Tycker dödsstraff (skottpengar) på att ligga för nära framförvarande bil är något överdrivet. Räcker att dra in körkortet och beslagta fordonet, sen får de gå ett omskolningsprogram för att bli lydiga kollektivresenärer (eller anställa privatchaufför om de har pengar som Anders).
Du får aldrig ”tvinga” dig ut. Är det fullt i vänstra körfältet får du snällt vänta till det är fritt ev. om någon är snäll och släpper in dig.W Weimik skrev:
beror ju helt på när man gör det brukar inte uppskatta folk som blinkar med helljus efter skymning som mötande fordon..Nötegårdsgubben skrev:
Gör det? Jag kör iofs. inte så mycket bil utomlands, men min känsla är att de som blinkar vänster främst är sådana som ligger sjua i kön i vänsterfil och tror att det bara är de som ska om någon.
Kan iofs. också vara att jag inte ser det annars för att jag inte plägar ligga i vägen för folk.
Oavsett vilket föredrar jag helljusblink. Det är kort och tydligt.