L lbgu skrev:
Fast brukar du ligga ca. 30 över tillåten hastighet. Gör du det så kanske du behöver bromsa oftare.
Det är bara 70 på Essingeleden. Det kan man inte tro. Allvarligt, det är väl knappt att någon håller 70 ens i högraste filen om det inte är kö.
Men visst, du har rätt, jag kör oftast inte riktigt i 100 på Essingeleden, men även när jag har gjort det* har jag inte behövt tvärbromsa.

* Jag menar inte att jag verkligen har gjort det men det kan eventuellt ha ha hänt utan att jag är stolt över det eller kan stå för det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Folk är sämst på att köra bil, jag drar mig inte för att signalera mitt missnöje med deras inkompetens, kan göras med helljus, tuta , i värsta fall omkörning på höger sida såklart.
Folk som kör om på höger sida bör omedelbart bli av med körkortet.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Beroende på hastighetsbegränsning då så klart. +90 absolut.

L Laurentiusson skrev:
Folk som blir omkörda på höger sida borde aldrig fått något körkort.

• Gilla
  • Haha
plåtrickard och 17 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror faktiskt att man skulle bli kuggad om man körde om på höger sida. Inte nödvändigtvis om man blir omkörd på höger sida.

De som kör om till höger är nästan uteslutande pellejönsar som tror att de är superbra på att köra bil men egentligen är ganska dåliga. Tyvärr...

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nä, nu var du väl orättvis? Jag har vid ett antal tillfällen blivit omkörd på höger sida av folk som mest troligt inte borde haft något körkort alls.
Men jag förstår vad du menar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Tror faktiskt att man skulle bli kuggad om man körde om på höger sida.
Om det är mer än 70, ja. Som jag skrivit tidigare i tråden, att andra gör fel är inte ett skäl att själv göra det.
L Laurentiusson skrev:
Inte nödvändigtvis om man blir omkörd på höger sida.
Det blir man förhoppningsvis då med. Man bevisar ju att man inte kan välja rätt fil och inte är redo att få körkort.

L Laurentiusson skrev:
Tror faktiskt att man skulle bli kuggad om man körde om på höger sida. Inte nödvändigtvis om man blir omkörd på höger sida.

De som kör om till höger är nästan uteslutande pellejönsar som tror att de är superbra på att köra bil men egentligen är ganska dåliga. Tyvärr...
Nej, de som kör om till höger är de som inte vill köra i mittfil 10 km/h under hastighetsbegränsningen.

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Jasså, lagen säger annorlunda upp till 70kmh va?

Magnus E K
Blir veckoligen omkörd av bilar vars förare inte förstått att de där skyltarna (ej blåvita) med nummer på betyder högsta tillåtna fart.

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Blir veckoligen omkörd av bilar vars förare inte förstått att de där skyltarna (ej blåvita) med nummer på betyder högsta tillåtna fart.
Det är mer rekomendationer för fåren.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ajdå, jag som har trott att de betyder lagom fart beroende på väder och vind och andra omständigheter. Kan du hänvisa till relevant lagrum?

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jasså, lagen säger annorlunda upp till 70kmh va?
Det är sant. Det är dock i princip alltid på motorväg (dvs högre än 70km/h) höger-omkörarna är ett problem.

W Weimik skrev:
Nej, de som kör om till höger är de som inte vill köra i mittfil 10 km/h under hastighetsbegränsningen.
Hastighetsbegränsning innebär inte att du har rätt att alltid köra i 120 km/h precis hela tiden...

Senast jag blev omkörd till höger körde jag åtminstone 10 km/h för fort. Det var någon dåre som skulle pressa sig in mellan mig och en annan som höll på att köra om en lastbil. Jag körde förbi stjärnan strax därefter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.