67 052 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Kanske finns en förklaring till att folk går ut i omkörningsfilen 500 meter före lastbilen för att slippa Malmberg dyka upp och spärra filen när det väl är dags att köra om 
Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som om du är kass på att förutse trafiken. Kanske läge att sluta köra för fort om du är en så dålig förare att du exempelvis inte kan förutse att någon som kör 110 kommer köra om en lastbil när de kommer ikapp den.
Du kör också motorcykel? 😁 Då blir man väldigt snabbt, väldigt bra att lasa av trafiken flera bilar framför sig och vad som ska hända. Och man har respekt för den som kör lagligt in 110, och ser när man kan dra på ordentligt utan att störa någon annan. Det är bara roligt att accelerera ju, vad är problemet egentligen?Nötegårdsgubben skrev:
Inte när det är tilltagande köbildning, i min erfarenhet. Då är det ofta någon som plötsligt tycker att det går för långsamt och därför vill byta fil.Nötegårdsgubben skrev:
Men jag håller med i princip. Enda gången jag behövt bromsa kraftigt i vänsterfil var det trefiligt och någon gjorde två filbyten till vänster efter varandra. Det var var verkligen svårt att förutse.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Min poäng är inte att försvara andra dåliga bilförare, utan peka på att andras eventuella brister är något man har att förhålla sig till, i synnerhet om man själv inte följer reglerna.Alfredo skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Matcha de som kommer där? Du kan ju inte hävda att det bara finns två acceptabla hastigheter, din hastighet och den andra. Du får acceptera att somliga vill köra något där emellan.AndersMalmgren skrev:
Jag har haft körkort i 35 år men det är inte relevant. Jag har kört relativt mycket på Essingeleden och brukar ligga i vänsterfil utan att behöva bromsa särskilt mycket över huvud taget. Vi kanske har olika uppfattning om vad kraftig inbromsning innebär. Eller så är det annorlunda i andra delar av landet. Jag får villigt erkänna att min erfarenhet där är begränsad.Alfredo skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Hindra är inte nödvändigtvis ett problem i sig. Att köra om en lastbil i 110 eller ens 105 eller 102 på en 110-väg är inte att ”onödigt hindra” trafiken i vänsterfilen. Filbytet kan förstås vara en fara och därmed vårdslöst, men att bli hindrad och onödigt hindrad är inte definitionsmässigt samma sak även om båda delarna kan vara nog så irriterande.Alfredo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Testa lämna Stockholm, man kan inte köra bil i södra Sverige.W Weimik skrev:Jag har haft körkort i 35 år men det är inte relevant. Jag har kört relativt mycket på Essingeleden och brukar ligga i vänsterfil utan att behöva bromsa särskilt mycket över huvud taget. Vi kanske har olika uppfattning om vad kraftig inbromsning innebär. Eller så är det annorlunda i andra delar av landet. Jag får villigt erkänna att min erfarenhet där är begränsad.
Edit: eller norra för den delen
Det är ju en glidande skala. Jag har inte sagt att man i onödan ska hindra trafik någonstans, men ibland måste man i viss mån hindra trafik för att komma dit man ska, eller hur? Annars kan man stå där och vänta i timmar. Till exempel vid köbildning innebär ju varenda filbyte en mild grad av hindrande.Alfredo skrev: