Kanske finns en förklaring till att folk går ut i omkörningsfilen 500 meter före lastbilen för att slippa Malmberg dyka upp och spärra filen när det väl är dags att köra om ;)
 
  • Gilla
MaKrBr och 5 till
  • Laddar…
klosp11
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som om du är kass på att förutse trafiken. Kanske läge att sluta köra för fort om du är en så dålig förare att du exempelvis inte kan förutse att någon som kör 110 kommer köra om en lastbil när de kommer ikapp den.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det händer i princip aldrig att någon plötsligt slänger sig ut vänsterut. Bilar som byter fil vänsterut gör det nästan alltid när de kommer ikapp någon. Det är lätt att förutse och anpassa sin egen hastighet till.
Du kör också motorcykel? 😁 Då blir man väldigt snabbt, väldigt bra att lasa av trafiken flera bilar framför sig och vad som ska hända. Och man har respekt för den som kör lagligt in 110, och ser när man kan dra på ordentligt utan att störa någon annan. Det är bara roligt att accelerera ju, vad är problemet egentligen?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det händer i princip aldrig att någon plötsligt slänger sig ut vänsterut. Bilar som byter fil vänsterut gör det nästan alltid när de kommer ikapp någon. Det är lätt att förutse och anpassa sin egen hastighet till.
Inte när det är tilltagande köbildning, i min erfarenhet. Då är det ofta någon som plötsligt tycker att det går för långsamt och därför vill byta fil.
Men jag håller med i princip. Enda gången jag behövt bromsa kraftigt i vänsterfil var det trefiligt och någon gjorde två filbyten till vänster efter varandra. Det var var verkligen svårt att förutse.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske inte men likafullt har man väjningsplikt när man byter fil och den iakttar man inte om man går ut framför en fortkörare som tvingas bromsa hårt.
Min poäng är inte att försvara andra dåliga bilförare, utan peka på att andras eventuella brister är något man har att förhålla sig till, i synnerhet om man själv inte följer reglerna.
 
  • Gilla
MaKrBr och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Enda gången jag behövt bromsa kraftigt i vänsterfil
Om det hänt dig en enda gång måste du ha väldigt nytt körkort eller köra väldigt lite på flerfiliga vägar.
 
W Weimik skrev:
Inte när det är tilltagande köbildning, i min erfarenhet.
Erkännes. Men då ligger heller ingen 30 över någon annan. Ja, utom om man håller höger på en trefilig väg då. 😉
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får väl köra vilken hastighet de vill så länge de ligger kvar i högerfilen. Men ska de ut i vänsterfilen ska det vara fritt eller att de matchar de som kommer där.

Tycker oftast dessa ligger Max 1 kmh över de som de kör om dessutom.
Matcha de som kommer där? Du kan ju inte hävda att det bara finns två acceptabla hastigheter, din hastighet och den andra. Du får acceptera att somliga vill köra något där emellan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Du får acceptera att somliga vill köra något där emellan.
Det är inte det som är problemet utan att filbytaren genom sitt filbyte hindrar trafik i ytterfilen. Det är fel även om trafiken där överskrider hastighetsbegränsningen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om det hänt dig en enda gång måste du ha väldigt nytt körkort eller köra väldigt lite på flerfiliga vägar.
Jag har haft körkort i 35 år men det är inte relevant. Jag har kört relativt mycket på Essingeleden och brukar ligga i vänsterfil utan att behöva bromsa särskilt mycket över huvud taget. Vi kanske har olika uppfattning om vad kraftig inbromsning innebär. Eller så är det annorlunda i andra delar av landet. Jag får villigt erkänna att min erfarenhet där är begränsad.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte det som är problemet utan att filbytaren genom sitt filbyte hindrar trafik i ytterfilen. Det är fel även om trafiken där överskrider hastighetsbegränsningen.
Hindra är inte nödvändigtvis ett problem i sig. Att köra om en lastbil i 110 eller ens 105 eller 102 på en 110-väg är inte att ”onödigt hindra” trafiken i vänsterfilen. Filbytet kan förstås vara en fara och därmed vårdslöst, men att bli hindrad och onödigt hindrad är inte definitionsmässigt samma sak även om båda delarna kan vara nog så irriterande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag har haft körkort i 35 år men det är inte relevant. Jag har kört relativt mycket på Essingeleden och brukar ligga i vänsterfil utan att behöva bromsa särskilt mycket över huvud taget. Vi kanske har olika uppfattning om vad kraftig inbromsning innebär. Eller så är det annorlunda i andra delar av landet. Jag får villigt erkänna att min erfarenhet där är begränsad.
Testa lämna Stockholm, man kan inte köra bil i södra Sverige.

Edit: eller norra för den delen
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte det som är problemet utan att filbytaren genom sitt filbyte hindrar trafik i ytterfilen. Det är fel även om trafiken där överskrider hastighetsbegränsningen.
Det är ju en glidande skala. Jag har inte sagt att man i onödan ska hindra trafik någonstans, men ibland måste man i viss mån hindra trafik för att komma dit man ska, eller hur? Annars kan man stå där och vänta i timmar. Till exempel vid köbildning innebär ju varenda filbyte en mild grad av hindrande.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Testa lämna Stockholm, man kan inte köra bil i södra Sverige.
Helst inte 😊
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag har kört relativt mycket på Essingeleden och brukar ligga i vänsterfil utan att behöva bromsa särskilt mycket över huvud taget.
Fast brukar du ligga ca. 30 över tillåten hastighet. Gör du det så kanske du behöver bromsa oftare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att köra om en lastbil i 110 eller ens 105 eller 102 på en 110-väg är inte att ”onödigt hindra” trafiken i vänsterfilen.
Nej inte i sig, men om man byter fil i den hastigheten och då tvingar någon som kör fortare att bromsa hårt är det det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.