Bygger just nu ihop en takkrona/taklampa som jag har tänkt ha 20 lampor i.
(e14 led).

Började fundera nu när jag närmar mig slutet på hur jag ska koppla dem eller med vad/vilket som blir bäst.

Jag kopplar alla lampor parallellt men finns det smidiga kopplingsplintar som jag kan koppla in alla sladdarna till på själva lampan och sedan därifrån köpa en vanlig lampskärm som jag kopplar mellan lampan och kontakten i taket?
Blir ju mycket sladd från 20lampor. Drar ju inte alla dessa till en plint via kedjorna lampan ska hänga i.
 
Farstatjej90
Det finns såna här avsedda för ändamålet
1779544267686.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns såna här avsedda för ändamålet
[bild]
Tänkte du att TS skulle trycka in 20 ledare i ett hål?
 
  • Haha
globaljuggler
  • Laddar…
Farstatjej90
Fairlane Fairlane skrev:
Tänkte du att TS skulle trycka in 20 ledare i ett hål?
Nej, det gjorde jag inte.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej, det gjorde jag inte.
Ok, hur tänkte du då?
Hålen på en sådan är inte ihopkopplade med varandra.

Ett antar Wago 221 låter väl lämpligare. Beroende på hur armaturen är utformat så får man välja rätt modell. Säg att armaturen består av 4 armar, då blir det 10 ledare från varje arm (5 fas och 5 nolla) som kan sammankopplas med en Wago 221-10 (tyvärr finns ingen 6-polig) och sen vidare till en 5-polig i koppen som kopplar ihop de olika armarna. Sen får man väl hoppas att inte dimmern ogillar startströmmen.
 
Har du en bild på lampan? Det låter som att alla kopplingar behöver vara dubbelisolerade? Det komplicerar det hela.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Stuganisverige skrev:
Bygger just nu ihop en takkrona/taklampa som jag har tänkt ha 20 lampor i.
(e14 led).

Började fundera nu när jag närmar mig slutet på hur jag ska koppla dem eller med vad/vilket som blir bäst.

Jag kopplar alla lampor parallellt men finns det smidiga kopplingsplintar som jag kan koppla in alla sladdarna till på själva lampan och sedan därifrån köpa en vanlig lampskärm som jag kopplar mellan lampan och kontakten i taket?
Blir ju mycket sladd från 20lampor. Drar ju inte alla dessa till en plint via kedjorna lampan ska hänga i.
Bygla ihop två 10-vägs Wago 221-420 och en 5-vägs 221-415 (på fas resp nolla) så får du precis plats med alla trådar.
Men posta gärna en bild på underverket, det kanske måste lösas på ett annat sätt.
 
Farstatjej90
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, hur tänkte du då?
Hålen på en sådan är inte ihopkopplade med varandra.

Ett antar Wago 221 låter väl lämpligare. Beroende på hur armaturen är utformat så får man välja rätt modell. Säg att armaturen består av 4 armar, då blir det 10 ledare från varje arm (5 fas och 5 nolla) som kan sammankopplas med en Wago 221-10 (tyvärr finns ingen 6-polig) och sen vidare till en 5-polig i koppen som kopplar ihop de olika armarna. Sen får man väl hoppas att inte dimmern ogillar startströmmen.
Förstår inte varför du börjar prata om 20 ledare. Det behövs tre ledare och det får plats. Man byglar. Så gör proffsen i alla fall...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, hur tänkte du då?
Hålen på en sådan är inte ihopkopplade med varandra.

Ett antar Wago 221 låter väl lämpligare. Beroende på hur armaturen är utformat så får man välja rätt modell. Säg att armaturen består av 4 armar, då blir det 10 ledare från varje arm (5 fas och 5 nolla) som kan sammankopplas med en Wago 221-10 (tyvärr finns ingen 6-polig) och sen vidare till en 5-polig i koppen som kopplar ihop de olika armarna. Sen får man väl hoppas att inte dimmern ogillar startströmmen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du en bild på lampan? Det låter som att alla kopplingar behöver vara dubbelisolerade? Det komplicerar det hela.
snaggletooth snaggletooth skrev:
Bygla ihop två 10-vägs Wago 221-420 och en 5-vägs 221-415 (på fas resp nolla) så får du precis plats med alla trådar.
Men posta gärna en bild på underverket, det kanske måste lösas på ett annat sätt.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förstår inte varför du börjar prata om 20 ledare. Det behövs tre ledare och det får plats. Man byglar. Så gör proffsen i alla fall...
Ungefär så kommer den se ut. Vet inte hur de har löst på originalet. Men en kabel från tak ner till lampskenan och sen en plint i skenan på något vis
 
  • IMG_7124.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Är det där verkligen 230v? För det ser ut som för litet "hus" att koppla i.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förstår inte varför du börjar prata om 20 ledare. Det behövs tre ledare och det får plats. Man byglar. Så gör proffsen i alla fall...
Gör gärna en skiss över hur du menar. Jag fattar inte heller.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Gör gärna en skiss över hur du menar. Jag fattar inte heller.
Herregud nej...
 
S Stuganisverige skrev:
Ungefär så kommer den se ut. Vet inte hur de har löst på originalet. Men en kabel från tak ner till lampskenan och sen en plint i skenan på något vis
Vad har du köpt? En byggsats eller bara en ritning? Fick du några instruktioner?

Det ser ut att finnas en kanal på insidan sargen som kanske är tänkt för avgreningar av kabeln.

Men om sargen/kanalen är i metall så behöver armaturen skyddsjordas.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Stuganisverige skrev:
Ungefär så kommer den se ut. Vet inte hur de har löst på originalet. Men en kabel från tak ner till lampskenan och sen en plint i skenan på något vis
Jag gissar att man ”sytt” från lamphållare till lamphållare.
 
  • Gilla
Weimik och 2 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.