Bygger just nu ihop en takkrona/taklampa som jag har tänkt ha 20 lampor i.
(e14 led).
Började fundera nu när jag närmar mig slutet på hur jag ska koppla dem eller med vad/vilket som blir bäst.
Jag kopplar alla lampor parallellt men finns det smidiga kopplingsplintar som jag kan koppla in alla sladdarna till på själva lampan och sedan därifrån köpa en vanlig lampskärm som jag kopplar mellan lampan och kontakten i taket?
Blir ju mycket sladd från 20lampor. Drar ju inte alla dessa till en plint via kedjorna lampan ska hänga i.
(e14 led).
Började fundera nu när jag närmar mig slutet på hur jag ska koppla dem eller med vad/vilket som blir bäst.
Jag kopplar alla lampor parallellt men finns det smidiga kopplingsplintar som jag kan koppla in alla sladdarna till på själva lampan och sedan därifrån köpa en vanlig lampskärm som jag kopplar mellan lampan och kontakten i taket?
Blir ju mycket sladd från 20lampor. Drar ju inte alla dessa till en plint via kedjorna lampan ska hänga i.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Ok, hur tänkte du då?Farstatjej90 skrev:
Hålen på en sådan är inte ihopkopplade med varandra.
Ett antar Wago 221 låter väl lämpligare. Beroende på hur armaturen är utformat så får man välja rätt modell. Säg att armaturen består av 4 armar, då blir det 10 ledare från varje arm (5 fas och 5 nolla) som kan sammankopplas med en Wago 221-10 (tyvärr finns ingen 6-polig) och sen vidare till en 5-polig i koppen som kopplar ihop de olika armarna. Sen får man väl hoppas att inte dimmern ogillar startströmmen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Har du en bild på lampan? Det låter som att alla kopplingar behöver vara dubbelisolerade? Det komplicerar det hela.
Bygla ihop två 10-vägs Wago 221-420 och en 5-vägs 221-415 (på fas resp nolla) så får du precis plats med alla trådar.S Stuganisverige skrev:Bygger just nu ihop en takkrona/taklampa som jag har tänkt ha 20 lampor i.
(e14 led).
Började fundera nu när jag närmar mig slutet på hur jag ska koppla dem eller med vad/vilket som blir bäst.
Jag kopplar alla lampor parallellt men finns det smidiga kopplingsplintar som jag kan koppla in alla sladdarna till på själva lampan och sedan därifrån köpa en vanlig lampskärm som jag kopplar mellan lampan och kontakten i taket?
Blir ju mycket sladd från 20lampor. Drar ju inte alla dessa till en plint via kedjorna lampan ska hänga i.
Men posta gärna en bild på underverket, det kanske måste lösas på ett annat sätt.
Förstår inte varför du börjar prata om 20 ledare. Det behövs tre ledare och det får plats. Man byglar. Så gör proffsen i alla fall...Fairlane skrev:
Ok, hur tänkte du då?
Hålen på en sådan är inte ihopkopplade med varandra.
Ett antar Wago 221 låter väl lämpligare. Beroende på hur armaturen är utformat så får man välja rätt modell. Säg att armaturen består av 4 armar, då blir det 10 ledare från varje arm (5 fas och 5 nolla) som kan sammankopplas med en Wago 221-10 (tyvärr finns ingen 6-polig) och sen vidare till en 5-polig i koppen som kopplar ihop de olika armarna. Sen får man väl hoppas att inte dimmern ogillar startströmmen.
Fairlane skrev:
Ok, hur tänkte du då?
Hålen på en sådan är inte ihopkopplade med varandra.
Ett antar Wago 221 låter väl lämpligare. Beroende på hur armaturen är utformat så får man välja rätt modell. Säg att armaturen består av 4 armar, då blir det 10 ledare från varje arm (5 fas och 5 nolla) som kan sammankopplas med en Wago 221-10 (tyvärr finns ingen 6-polig) och sen vidare till en 5-polig i koppen som kopplar ihop de olika armarna. Sen får man väl hoppas att inte dimmern ogillar startströmmen.
Bo.Siltberg skrev:
snaggletooth skrev:
Ungefär så kommer den se ut. Vet inte hur de har löst på originalet. Men en kabel från tak ner till lampskenan och sen en plint i skenan på något visFarstatjej90 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad har du köpt? En byggsats eller bara en ritning? Fick du några instruktioner?S Stuganisverige skrev:
Det ser ut att finnas en kanal på insidan sargen som kanske är tänkt för avgreningar av kabeln.
Men om sargen/kanalen är i metall så behöver armaturen skyddsjordas.
Bästa, eller snarare egentligen enda vettiga sättet att koppla ihop många ledare i en punkt på ett kompakt sätt är isolerade ändskarvhylsor. Typ:
https://www.nelco.se/sv/catalog/nod...vklammor-toppskarv-lodskarv-toppskarvar-crimp
Är specificerade för uppåt 8 ledare om jag minns rätt - är det så många som 20 är det nog, som @Alfredo skriver, bäst att skarva vid varje lamphållare istället.
https://www.nelco.se/sv/catalog/nod...vklammor-toppskarv-lodskarv-toppskarvar-crimp
Är specificerade för uppåt 8 ledare om jag minns rätt - är det så många som 20 är det nog, som @Alfredo skriver, bäst att skarva vid varje lamphållare istället.

