1 432 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
Hur kopplar jag in en duschkabin?
Det ser så ut, man ser backventilen. Denna delen ska alltså sättas tillbaka på blandaren.ådal skrev:
Demontera allt så bara muttern på blandarfästet är kvar.
Rak anslutningsslang blir mindre bra i detta sammanhanget i kombination med duschkabin.J JHV3 skrev:
Vinkel i båda ändarna är att föredra enligt min tidigare länk. Det sparar massor med plats om du vill få in duschkabinen mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! De hade tyvärr inte den typen på Bauhaus. Men jag kommer byta vid tillfälle.Krilleman skrev:
Det ser så ut, man ser backventilen. Denna delen ska alltså sättas tillbaka på blandaren.
Demontera allt så bara muttern på blandarfästet är kvar.
Rak anslutningsslang blir mindre bra i detta sammanhanget i kombination med duschkabin.
Vinkel i båda ändarna är att föredra enligt min tidigare länk. Det sparar massor med plats om du vill få in duschkabinen mot väggen.
[bild]
Uppdatering! Projektet har gått framåt och är nästan klart. Jag har byggt ihop alltihop och kopplat in vatten. Dock läcker det ordentligt grå. Ena anslutningen till blandaren. Vad är lösningen på detta? Jag har dragit åt men det hjälper inte helt. Gängtejp?
I vilken ordning är det optimalt att skruva ihop grejerna till blandaren? Nu hade jag satt i delarna som man se skruvar på blandaren på (trio perfekta), anslutit vattenslangarna, och sedan satte jag på fästet. Borde jag gjort det i omvänd ordning? Det läcker ganska mycket som ni ser på filmen. Vatten avstängt just nu, fortsätter imorgon.
Tack för all hjälp hittills! Detta har varit mycket lärorikt.
I vilken ordning är det optimalt att skruva ihop grejerna till blandaren? Nu hade jag satt i delarna som man se skruvar på blandaren på (trio perfekta), anslutit vattenslangarna, och sedan satte jag på fästet. Borde jag gjort det i omvänd ordning? Det läcker ganska mycket som ni ser på filmen. Vatten avstängt just nu, fortsätter imorgon.
Tack för all hjälp hittills! Detta har varit mycket lärorikt.
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Aldrig gängtejp på blandaranslutningar.J JHV3 skrev:I vilken ordning är det optimalt att skruva ihop grejerna till blandaren? Nu hade jag satt i delarna som man se skruvar på blandaren på (trio perfekta), anslutit vattenslangarna, och sedan satte jag på fästet. Borde jag gjort det i omvänd ordning? Det läcker ganska mycket som ni ser på filmen. Vatten avstängt just nu, fortsätter imorgon.
Det ser ut som en 150cc blandare.
Har du fått dit packningarna ordentligt?
Nu ser jag inte vad den ursprungliga blandaren är för märke men om det är en Mora (och kanske andra) så kan det vara skillnad i gängstigningen.
Hade en rörmokare här som bytte en Mora-blandare från 2010. När den byttas började det läcka. Visade sig att Mora hade ändrat gängstigningen någon gång under åren så att det inte blev tätt. Reddes till slut ut efter ett långt samtal med Mora.
Har för mig att det sattes in någon form av övergång eller om hela bottenstycket behövde bytas
Hade en rörmokare här som bytte en Mora-blandare från 2010. När den byttas började det läcka. Visade sig att Mora hade ändrat gängstigningen någon gång under åren så att det inte blev tätt. Reddes till slut ut efter ett långt samtal med Mora.
Har för mig att det sattes in någon form av övergång eller om hela bottenstycket behövde bytas
Ett möjligt fel är också att den ena anslutningen kommit snett. För att motverka det, så kan man skruva anslutning 1 så att den bara fäster i gängan och sedan lika med anslutning 2. Därefter skruvar man " bara lite" och växlar mellan att dra åt 1 respektive 2.
Kabin är installerad, läckor åtgärdade, och nytt handfat samt kommod har installerats.
En duschkabin är ju alltid en duschkabin men nu håller det iallafall tills jag kan renovera det ordentligt😌
Kommod ska målas mörkröd, tak likaså, och spegelskåpet ska bytas till något i mörkt trä.
Tack för all hjälp! Det har varit mycket värdefullt att ha er med på resan♥🥇
En duschkabin är ju alltid en duschkabin men nu håller det iallafall tills jag kan renovera det ordentligt😌
Kommod ska målas mörkröd, tak likaså, och spegelskåpet ska bytas till något i mörkt trä.
Tack för all hjälp! Det har varit mycket värdefullt att ha er med på resan♥🥇
Du kanske skrivit redan, men hur fixade du läckaget?J JHV3 skrev:Kabin är installerad, läckor åtgärdade, och nytt handfat samt kommod har installerats.
En duschkabin är ju alltid en duschkabin men nu håller det iallafall tills jag kan renovera det ordentligt😌
Kommod ska målas mörkröd, tak likaså, och spegelskåpet ska bytas till något i mörkt trä.
Tack för all hjälp! Det har varit mycket värdefullt att ha er med på resan♥🥇
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

