Krilleman
ådal ådal skrev:
Eller är det någon del som tillhörde blandaren som sitter kvar?
Det ser så ut, man ser backventilen. Denna delen ska alltså sättas tillbaka på blandaren.

Demontera allt så bara muttern på blandarfästet är kvar.

J JHV3 skrev:
Vad lärorikt det är att ägna sig åt vvsarbeten i egen regi😂
Rak anslutningsslang blir mindre bra i detta sammanhanget i kombination med duschkabin.
Vinkel i båda ändarna är att föredra enligt min tidigare länk. Det sparar massor med plats om du vill få in duschkabinen mot väggen.

1776610495183.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser så ut, man ser backventilen. Denna delen ska alltså sättas tillbaka på blandaren.

Demontera allt så bara muttern på blandarfästet är kvar.



Rak anslutningsslang blir mindre bra i detta sammanhanget i kombination med duschkabin.
Vinkel i båda ändarna är att föredra enligt min tidigare länk. Det sparar massor med plats om du vill få in duschkabinen mot väggen.

[bild]
Tack! De hade tyvärr inte den typen på Bauhaus. Men jag kommer byta vid tillfälle.
 
Uppdatering! Projektet har gått framåt och är nästan klart. Jag har byggt ihop alltihop och kopplat in vatten. Dock läcker det ordentligt grå. Ena anslutningen till blandaren. Vad är lösningen på detta? Jag har dragit åt men det hjälper inte helt. Gängtejp?

I vilken ordning är det optimalt att skruva ihop grejerna till blandaren? Nu hade jag satt i delarna som man se skruvar på blandaren på (trio perfekta), anslutit vattenslangarna, och sedan satte jag på fästet. Borde jag gjort det i omvänd ordning? Det läcker ganska mycket som ni ser på filmen. Vatten avstängt just nu, fortsätter imorgon.


Tack för all hjälp hittills! Detta har varit mycket lärorikt.
 
  • IMG_8797.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
J JHV3 skrev:
I vilken ordning är det optimalt att skruva ihop grejerna till blandaren? Nu hade jag satt i delarna som man se skruvar på blandaren på (trio perfekta), anslutit vattenslangarna, och sedan satte jag på fästet. Borde jag gjort det i omvänd ordning? Det läcker ganska mycket som ni ser på filmen. Vatten avstängt just nu, fortsätter imorgon.
Aldrig gängtejp på blandaranslutningar.

Det ser ut som en 150cc blandare.
Har du fått dit packningarna ordentligt?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Aldrig gängtejp på blandaranslutningar.

Det ser ut som en 150cc blandare.
Har du fått dit packningarna ordentligt?
Det är det. Borde jag ha köpt separata packningar? Det kom inga med blandaren.
 
Krilleman
J JHV3 skrev:
[länk]

Det är den här jag har köpt
Konstigt

För det ska vara 20-packningar mellan blandaren och fästet.
 
S
Nu ser jag inte vad den ursprungliga blandaren är för märke men om det är en Mora (och kanske andra) så kan det vara skillnad i gängstigningen.

Hade en rörmokare här som bytte en Mora-blandare från 2010. När den byttas började det läcka. Visade sig att Mora hade ändrat gängstigningen någon gång under åren så att det inte blev tätt. Reddes till slut ut efter ett långt samtal med Mora.

Har för mig att det sattes in någon form av övergång eller om hela bottenstycket behövde bytas
 
Ett möjligt fel är också att den ena anslutningen kommit snett. För att motverka det, så kan man skruva anslutning 1 så att den bara fäster i gängan och sedan lika med anslutning 2. Därefter skruvar man " bara lite" och växlar mellan att dra åt 1 respektive 2.
 
Kabin är installerad, läckor åtgärdade, och nytt handfat samt kommod har installerats.

En duschkabin är ju alltid en duschkabin men nu håller det iallafall tills jag kan renovera det ordentligt😌

Kommod ska målas mörkröd, tak likaså, och spegelskåpet ska bytas till något i mörkt trä.

Tack för all hjälp! Det har varit mycket värdefullt att ha er med på resan♥🥇
 
  • IMG_8800.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
sysmali
J JHV3 skrev:
Kabin är installerad, läckor åtgärdade, och nytt handfat samt kommod har installerats.

En duschkabin är ju alltid en duschkabin men nu håller det iallafall tills jag kan renovera det ordentligt😌

Kommod ska målas mörkröd, tak likaså, och spegelskåpet ska bytas till något i mörkt trä.

Tack för all hjälp! Det har varit mycket värdefullt att ha er med på resan♥🥇
Du kanske skrivit redan, men hur fixade du läckaget?
 
Det var som föreslogs i tråden packningar som saknades 🤗
 
  • Gilla
orutti och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.