Hej!

Jag och sambon håller på att renovera lägenheten som vi har köpt. Vi gör majoriteten av allt jobb själv men kommer nu att ta hjälp av en rörmokare för att vara säkra på att detta blir korrekt gjort.

Det jag funderar på är varför det är satt en duschkabin från första början i lägenheten, enligt förra ägaren så är det inte dom som har satt in den, vilket gör att det kan vara svårt att veta.

Det borde väl inte vara några problem att göra det vi nu planerat? Skickar med en bild.

• Badrum med duschkabin och handfat vid spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschkabinen ger betydligt mindre fuktbelastning på väggar och golv. Den hanterar även om fallet på golvet inte år så bra.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Med all sannolikhet kan du inte byta ut duschkabinen. Den är förmodligen insatt eftersom det inte finns ett helt tätskikt. Eller något tätskikt. Vem vet.

• Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Här är två bättre bilder.

Absolut det förstår jag, men eftersom badrummet inte är så gammalt borde väl alla tätskikt vara gjorda enligt konstens alla regler?

Fallet på golvet är inga problem, kontrollerade det tidigare.

• Duschhörna i ett kaklat badrum med klinkergolv, duschslang, hylla med flaskor, handfat med tvålförpackning, avloppsbrunn och hål i golvet.
    Skapa konto
  • Duschhörn med vita kakelväggar och duschmunstycke; kontroll av tätskikt och golvfall i ett nyligen renoverat badrum.
    Skapa konto
Litar ni till 100 % att fuktspärren i golv och väggar är hel och kommer att hålla i många år framåt? Om inte, behåll duschkabinen.

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Duschkabinen har ju tonade rutor, så du kan ställa den på balkongen och duscha där och sätta in ett snyggt badkar i badrummet istället.

• Haha
  • Gilla
stigarn och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det finns något skäl att dom ställt in en duschkabin.
Vem har gjort badrummet? Finns kvitton? Våtrumsintyg? Finns det dokumenterat vilket tätskikt som använts?🤔

• Gilla
Polgara71 och 1 till
  • Laddar…
Det ser ju ut att ha funnits badkar tidigare med tanke på golvbrunnens placering. Omöjlig att veta om det bytts för att man ville ha dusch och/eller att tätskiktet är osäkert. Spontant ser det inte jättemodernt ut på handfat/blandare tex.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag sällar mig till de som är tveksamma på tätskiktet. Det är självklart att man inte sätter in duschkabin i nyrenoverat badrum. Att ta bort den nu vore mycket olämpligt - såvida man inte totalrenoverar rummet.

Men dusch/glasvägg vore betydligt snyggare och mer lättstädat.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har tagit in två offerter och har rådfrågat dom lite ang detta, enligt dom är det rätt vanligt att man både sätter in och tar ut kabiner och att det brukar vara alla möjliga anledningar till det men de förutsätter att det är ordentligt gjort från början. Det känns som att vi också måste utgå från det men vi får gräva lite mer och se om föreningen kan ha några tidigare underlag

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Och här kommer ännu en som inte litar på tätskiktet när det ser ut som det gör. Utifrån utseendet så kan det där vara från tidigt 90-tal och senare. När är det renoverat? Du måste åtminstone få tag i den informationen innan du ens funderar på att sätta duschvägg utan totalrenovering.

Att kaklet inte går ända upp i taket är en riktigt stark indikation på att badrummet är rätt gammalt. Så gjorde man ofta på 70-90-talen.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Det ser ju ut att ha funnits badkar tidigare med tanke på golvbrunnens placering. Omöjlig att veta om det bytts för att man ville ha dusch och/eller att tätskiktet är osäkert. Spontant ser det inte jättemodernt ut på handfat/blandare tex.
Det var en tid populärt att installera dusch i stället för badkar. Jag minns ej när men badkar var helt ute då minns jag.

A Amatörbyggarn1 skrev:
Hej!

Jag och sambon håller på att renovera lägenheten som vi har köpt. Vi gör majoriteten av allt jobb själv men kommer nu att ta hjälp av en rörmokare för att vara säkra på att detta blir korrekt gjort.

Det jag funderar på är varför det är satt en duschkabin från första början i lägenheten, enligt förra ägaren så är det inte dom som har satt in den, vilket gör att det kan vara svårt att veta.

Det borde väl inte vara några problem att göra det vi nu planerat? Skickar med en bild.
Om ni ska ha dusch med glasvägg: hur är vattnet beskaffat där ni bor? Om det inte är låg kalkhalt skulle jag råda er att tänka om angående dusch med glasvägg. Det är snyggt när glaset är rent. Men till och med en måttlig mängd kalk i vattnet gör att glaset blir skitigt på nolltid och det är satans svårt att göra rent. Ett verkligt sisyfosarbete.

Har ni kalk i vattnet är duschdraperi att föredra alla dar i veckan.

H hhallen skrev:
Om ni ska ha dusch med glasvägg: hur är vattnet beskaffat där ni bor? Om det inte är låg kalkhalt skulle jag råda er att tänka om angående dusch med glasvägg. Det är snyggt när glaset är rent. Men till och med en måttlig mängd kalk i vattnet gör att glaset blir skitigt på nolltid och det är satans svårt att göra rent. Ett verkligt sisyfosarbete.

Har ni kalk i vattnet är duschdraperi att föredra alla dar i veckan.
Det är i Stockholm innerstad och vad jag kan läsa mig till ska det vara väldigt låg kalkhalt i vattnet så borde inte vara några problem

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Badrummet känns som minst 30 år gammalt. Luktar ”föreningsupphandlat stambyte senast 1995”.

Även om badrummet är 100% funktionsdugligt är värdet 0 kr på det, så får du en skada får du 0 kr i ersättning pga åldersavdraget. Jag hade nog haft kvar duschkabinen….

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.