11 669 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Hur kopplar man in duschkabin? (Amatör!!)
Tjena!
Har renoverat hela huset nu... ska bara koppla in duschkabinen också.
Men det känns som att mina tummar har blivit stelopererade mitt i handen.
Har såna här slangar som skall anslutas.

(Begagnad duschkabin, begagnade slangar.)
De är gamla och packningarna slut.
Därför har jag köpt nya packningar, dessa är i gummi och jag lyckas fan inte få det tätt.
Har testat att dra dom lite och sen fortsätta dra för att se när det slutar läcka. Det slutar inte förrän jag har dragit sönder tätningen (inte innan heller.)
Har jag köpt fel tätning?
Har renoverat hela huset nu... ska bara koppla in duschkabinen också.
Men det känns som att mina tummar har blivit stelopererade mitt i handen.
Har såna här slangar som skall anslutas.

(Begagnad duschkabin, begagnade slangar.)
De är gamla och packningarna slut.
Därför har jag köpt nya packningar, dessa är i gummi och jag lyckas fan inte få det tätt.
Har testat att dra dom lite och sen fortsätta dra för att se när det slutar läcka. Det slutar inte förrän jag har dragit sönder tätningen (inte innan heller.)
Har jag köpt fel tätning?
har du provat med att planslipa anliggningsytan för tätningen på den övre delen? (med en vanlig fil). kontrollera också den övre delen så att det inte finns någon spricka i godset, i så fall blir det aldrig tätt. sådan sprickor kan ibland vara väldigt svåra att upptäcka.
Vad menar du med den övre delen?
Av slangen eller infästningen på duschkabin?
Ska kolla över båda när jag kommer hem.
Nån som tror att det är lättare med nya slangar + tätningar?
Känns lite onödigt att inte byta om den ändå kommer börja läcka snart igen.
Av slangen eller infästningen på duschkabin?
Ska kolla över båda när jag kommer hem.
Nån som tror att det är lättare med nya slangar + tätningar?
Känns lite onödigt att inte byta om den ändå kommer börja läcka snart igen.
låter mysko att det läcker på båda sidorna, verkar som att du försöker få ihop nåt som inte passar ihop!? har grejorna verkligen varit ihopkopplade och täta förut?
(spontan tanke: det är inte så att det är nån form av kon-tätning i slangen istället för en plan yta för tätning med packning?)
(spontan tanke: det är inte så att det är nån form av kon-tätning i slangen istället för en plan yta för tätning med packning?)
Det ska väl vara brun papp-packning och inte gummi, det var det i vår kabin som jag slängde ut för ett tag sedan. Om jag minns rätt blir det:
Teflontape på gänga (från vattenrör) till slang, brun papp-packning inuti- samma i anslutning mot kabinens M26 fäste. När du skruvar på armaturen mot M26 fästet ska det också vara teflontape virad (medsols).
Se till att den böjliga slangen är ny, använd inte begagnat som kan spricka.
Teflontape på gänga (från vattenrör) till slang, brun papp-packning inuti- samma i anslutning mot kabinens M26 fäste. När du skruvar på armaturen mot M26 fästet ska det också vara teflontape virad (medsols).
Se till att den böjliga slangen är ny, använd inte begagnat som kan spricka.
vet inte om TN-funkis verkligen menar allvar..... 
Nej du skall inte använda någon teflontejp (gängtejp) ! definitivt inte i kopplingen mellan blandare och fäste i kabinen och med största sannolikhet inte heller i någon ände av slangen !!!
vad gäller fiberpackning kontra gummipackning spelar det nog mindre roll vad du väljer, en fiberpackning kanske "ligger kvar" bättre om gummipackningen tenderar att glida iväg i fel läge när du drar åt.
Nej du skall inte använda någon teflontejp (gängtejp) ! definitivt inte i kopplingen mellan blandare och fäste i kabinen och med största sannolikhet inte heller i någon ände av slangen !!!
vad gäller fiberpackning kontra gummipackning spelar det nog mindre roll vad du väljer, en fiberpackning kanske "ligger kvar" bättre om gummipackningen tenderar att glida iväg i fel läge när du drar åt.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Gängtejp bör inte behövas... men visst var det fiberpackning förr.
Anslutningen mot duschkabin läcker, den vet jag har varit tät innan.
Själva rördragningen i huset är ju ny men visst är det rätt anslutning. Det har jag kollat upp.
Det är ingen kontätning.
Charlie har ett argument där som gör att jag köper nya slangar idag. Hör av mig ikväll om problemet kvarstår.
Anslutningen mot duschkabin läcker, den vet jag har varit tät innan.
Själva rördragningen i huset är ju ny men visst är det rätt anslutning. Det har jag kollat upp.
Det är ingen kontätning.
Charlie har ett argument där som gör att jag köper nya slangar idag. Hör av mig ikväll om problemet kvarstår.
Fel av mig.
I båda anslutningarna mot slangen bör det vara fiberpackningar, gummit dras lätt sönder om man drar åt hårt, speciellt om gängorna på M26:an sticker ut litegrann.
I anslutningen till armaturen bör det vara "konat" så då kan man glömma gängtape (teflontapen), fel av mig. Däremot kan man ev ha behov av gängtape till anslutningsslangen fästen, beror på hur bra M26:ans gängor är mot slangens fäste,
då själva gängorna kan diffa lite-lite, men tillräkligt för att det droppar då och då.
I båda anslutningarna mot slangen bör det vara fiberpackningar, gummit dras lätt sönder om man drar åt hårt, speciellt om gängorna på M26:an sticker ut litegrann.
I anslutningen till armaturen bör det vara "konat" så då kan man glömma gängtape (teflontapen), fel av mig. Däremot kan man ev ha behov av gängtape till anslutningsslangen fästen, beror på hur bra M26:ans gängor är mot slangens fäste,
då själva gängorna kan diffa lite-lite, men tillräkligt för att det droppar då och då.
vill inte agera besserwisser (hur man nu stavar det
) men snälla TN-Funkis kan du förklara vad gängtejpen gör för nytta där?
gängtejp kan bara göra nytta vid gängtätning! har sett allt för många enfaldiga försök att täta med gängtejp där den snarare gör mer skada än nytta. bara för att det är en gänga behöver man INTE använda gängtejp.
för övrigt anser jag att gammalt hederligt lin är helt överlägset gängtejp i de allra flesta fall och ja jag är en gammal f.d. "röris".
gängtejp kan bara göra nytta vid gängtätning! har sett allt för många enfaldiga försök att täta med gängtejp där den snarare gör mer skada än nytta. bara för att det är en gänga behöver man INTE använda gängtejp.
för övrigt anser jag att gammalt hederligt lin är helt överlägset gängtejp i de allra flesta fall och ja jag är en gammal f.d. "röris".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden