L Loota skrev:
Köpt dubbel kronströmbrytare från THPG men slarvat bort kopplingsschemat och får inte rätt på kopplingen. Ström till den bruna kabeln med tejp, de övriga är tändtrådar. Ingen märkning på brytaren och jag har nu provat koppla strömkabel på alla kopplingarna. Oavsett hur knapparna står så fungerar den ena lampan perfekt men den andra kan bara tändas når den första är tänd. Någon som direkt kan se vad jag gör för fel?
Fotografen Fotografen skrev:
Fasen ska sitta på anslutningen märkt "L" eller "P".
Jag tycker det står "P" upp till vänster på den översta bilden?
[bild]
Tändtrådarna på de andra två.
Trådändarna är spretiga, klipp och skala om dem, inte för långt! Spretiga trådar orsakar bara elände.
Hej hej,
Inkopplingen ser felaktig konstigt ut, men svårt veta vilken som är fas om du inte mäter.
Du ska helt enkelt kunna styra 2 lampor med denna switch.
Fasledaren ansluts till den gemensamma plinten, vanligen märkt L, P eller med en inkommande pil. I ditt fall nedre plint till höger. Mät för fas!
De två övriga plintarna är utgångar för respektive vippa och ansluts till varsin tändtråd. De två övre plintarna i ditt fall, en per vippa.
Neutralledare och skyddsjord ska inte anslutas till brytarkontakterna/switchen.
Ta bort alla andra byglingar eller liknande i switchen. Lägg nolla o jord bakom i kopplings plintar.
Lycka till!

Acke66 Acke66 skrev:
Hej hej,
Inkopplingen ser felaktig konstigt ut, men svårt veta vilken som är fas om du inte mäter.
Du ska helt enkelt kunna styra 2 lampor med denna switch.
Fasledaren ansluts till den gemensamma plinten, vanligen märkt L, P eller med en inkommande pil. I ditt fall nedre plint till höger. Mät för fas!
De två övriga plintarna är utgångar för respektive vippa och ansluts till varsin tändtråd. De två övre plintarna i ditt fall, en per vippa.
Neutralledare och skyddsjord ska inte anslutas till brytarkontakterna/switchen.
Ta bort alla andra byglingar eller liknande i switchen. Lägg nolla o jord bakom i kopplings plintar.
Lycka till!
TS har ju redan löst problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.