Hej som rubriken lyder. Hur kopplas denna ekkj kabel. Ser märkning 1 och 3. Samt kopparledningen (som jag vet ska till jord). Antar att den kabeln som inte visar någon märkning är 2. Vilken ledare ska till nolla och fas och vad gör jag med den 3:e ledaren?

Ha det jättefint!
 
  • Närbild av en hand som håller tre grå elkablar med en separat koppartråd, märkta med siffrorna 1 och 3, utan synlig märkning på den tredje kabeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha kabeln till?
 
  • Gilla
Villavärlden
  • Laddar…
Du får börja med att beskriva vad du tänkt använda den till. Sen kan vi gå in på om den är lämplig och hur du kan göra i så fall.

SCB var på samma spår ser jag nu.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S SCB skrev:
Vad ska du ha kabeln till?
Den går till en utomhuslykta på tomten. Tidigare ägarna till huset grävde ner kabeln och jag antar att den använts förr.
 
Vad som är vad borde du se i andra änden. Att svara på någon fråga utifrån din bild är omöjligt.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad som är vad borde du se i andra änden. Att svara på någon fråga utifrån din bild är omöjligt.
Jag har försökt öppna upp lyktan men sexkant-skruvarna är totalt igenrostade och sitter som berget. Min insexnyckel vreds 360 grader runt och skruven roterade inte ens 1mm. Sp jag vet inte hur jag ska kolla…
 
Villavärlden Villavärlden skrev:
Hej som rubriken lyder. Hur kopplas denna ekkj kabel. Ser märkning 1 och 3. Samt kopparledningen (som jag vet ska till jord). Antar att den kabeln som inte visar någon märkning är 2. Vilken ledare ska till nolla och fas och vad gör jag med den 3:e ledaren?

Ha det jättefint!
Hur var det du visar på bilden anslutet tidigare? Om vi tex utgår från att 1 som inte är skalad inte används kommer man ev lite vidare.

Du ska om du ska göra rätt mäta vad de olika ledarna går och först ta den oisolerade och mäta mot stolpen då den bör vara använd som skyddsjord. Sen vidare mellan 2 och 3 som då bör ha någon resistans om lampan är kopplad dit vilket är ganska troligt. Om oisolerade verkar vara ansluten till stolpen går du vidare och ser till att du inte har kontakt mellan den och vardera 1 och 2 och 3.

Får du dessa resultat kan du försiktigt testa att koppla 2-3 till matning och blanka till jord och se om det lyser. Gör det så kan du sen testa att mäta mellan fas och stolpen och då få 230 V där. Du har då i princip säkerställt att inget farligt fel finns men i ditt fall bör du ändå göra jobbet som krävs för att öppna upp så du kan se att det är vettigt gjort vid anslutningarna vid stolpen också.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Villavärlden Villavärlden skrev:
Jag har försökt öppna upp lyktan men sexkant-skruvarna är totalt igenrostade och sitter som berget. Min insexnyckel vreds 360 grader runt och skruven roterade inte ens 1mm. Sp jag vet inte hur jag ska kolla…
Borra upp skruvarna?
 
  • Gilla
Villavärlden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.