Tänkte sätta upp ett par lysrör i garaget med vanlig trappomkopplare.
Har inga VP-rör så det blir vanlig installationskabel.

Hur som helst söker jag info om hur det ska se ut. Alltså den kunskap en elektriker använder sig av när han drar kabel, kopplar osv.
Vilken väg man ska dra ledningen, var man sätter kopplingsdosan, vilken typ av kabel man använder var osv.

Skulle gärna vilja ha EL-ehörighet men även om utbildningen inte är allt för lång så är praktiken och jobb under behörig elektriker för lång för att jag ska orka sträva efter det som privatperson eftersom jag i alla fall inte tänker jobba med det.

Några tips på bra länkar eller bra böcker, kanske kurslitteratur man kan läsa?

lägg ut eller maila över en skiss på garaget så ska du få lite hjälp

Tänkte mestadels på vilken kabel man ska använda från brytare till kopplingsdosa, om man drar vid taket osv.
Kan springa och ta lite bilder annars. Vill lära mig de allmäna reglerna som gäller för hur installation ska gå till. Vilka material, hur och var man drar osv.

4E9lln.jpg
Nuvarande uttag och kontakt sitter vid dörren. Vill ha ena kontakten där. Matningen kommer in uppe vid hörnet av dörren.

Z8tSBb.jpg
Här har vi arbetsbänken. Tänkte ha ett eller ett par 4-uttag. Ovanför rören tror jag blir bäst. Den andra tryckknappen till taket vill jag ha brevid garageporten.
Ett lysrör över arbetsbänken.

kEAkLu.jpg
Här sticker ledningen vidare till garaget brevid där bara ett uttag, en lampa med tillhörande tryckknapp finns. Tänke ha andra lysröret på den här sidan någonstans också. Sedan vet jag inte om jag behöver fler lysrör. Kanske ett längst in i garaget. Tänkte sätta upp en rörelsedeckare med lampa där i alla fall för att få lite belysning när man kommer in i garaget innan man hittar strömbrytaren för lysrören.

Hejsan

Jag har svarat dig på elektronikforumet, och nu säger jag samma sak här:

Anlita en elektriker, titta hur han gör och var lite nyfiken varför han gör så.
Sedan undrar jag hur det ser ut efter att du varit i lägenheten och kopplat. Det stod något om blyrör men det var väl fel, måste varit pansarrör, eller....

Prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.