38 835 läst ·
116 svar
39k läst
116 svar
Hur kopplar elektriker el idag i villa?
Jag är väldigt tacksam för all den hjälp jag fått! När jag öppnade den äldre och större delen av proppskåpen, så fattade jag först ingenting. Det var en sådan röra med färger och en massa kablar som var virade om varandra mm. Ja, ni ser ju själva på bilderna.. Ni som är elektriker och kunniga ser säkert långt mer saker än mig, men jag undersökte var och en kabel som löpte ut från denna del riktigt grundligt.
Nu förstår jag principen för denna del också. Den mindre delen till vänster har både PE- och N-skena, medan den större till höger har en gemensam PEN. Är det rätt uppfattat med fackuttrycken? Dessa skenor var den egentliga skillnaden mellan dessa två delar av det totala skåpet. Fas var kopplad till proppen, N och Jord till den gemensamma skenan i det större skåpet. I det mindre skåpet var fas kopplad till propp, men jord till PE och N till N-skenan.
Dessvärre upptäckte jag en del fel, eller i vart fall väldigt märkliga lösningar. När till och med jag som är novis upptäcker sådant här, ja.. då är det väl uppenbara fel? Ut från en propp, som jag nu kallar A, utgick två svarta faskablar ner till källaren. Proppen försörde alltså två olika separata ledningar.. Två jordkablar med olika färger var sammankopplade och utmynnade i en tredje kabel med annan färg. Samma sak gällde Nollan. Någon har skarvat ihop "hej vilt". Hallå, eller..
I en av bilderna går det ner en vit "samlings"kabel från det lilla proppskåpet till vänster. Men den kommer inte därifrån, utan från den större delen till höger. Den går in under den lilla delen, men svänger sedan av till den större delen och skarvas väldigt konstigt. Kablarna ligger i en ordning på väggen, men de är kopplade till propparna i en helt annan ordning.
Men utan er hjälp hade jag aldrig sett det här
Nu förstår jag principen för denna del också. Den mindre delen till vänster har både PE- och N-skena, medan den större till höger har en gemensam PEN. Är det rätt uppfattat med fackuttrycken? Dessa skenor var den egentliga skillnaden mellan dessa två delar av det totala skåpet. Fas var kopplad till proppen, N och Jord till den gemensamma skenan i det större skåpet. I det mindre skåpet var fas kopplad till propp, men jord till PE och N till N-skenan.
Dessvärre upptäckte jag en del fel, eller i vart fall väldigt märkliga lösningar. När till och med jag som är novis upptäcker sådant här, ja.. då är det väl uppenbara fel? Ut från en propp, som jag nu kallar A, utgick två svarta faskablar ner till källaren. Proppen försörde alltså två olika separata ledningar.. Två jordkablar med olika färger var sammankopplade och utmynnade i en tredje kabel med annan färg. Samma sak gällde Nollan. Någon har skarvat ihop "hej vilt". Hallå, eller..
I en av bilderna går det ner en vit "samlings"kabel från det lilla proppskåpet till vänster. Men den kommer inte därifrån, utan från den större delen till höger. Den går in under den lilla delen, men svänger sedan av till den större delen och skarvas väldigt konstigt. Kablarna ligger i en ordning på väggen, men de är kopplade till propparna i en helt annan ordning.
Men utan er hjälp hade jag aldrig sett det här
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, helt kort så får det som sagt egentligen inte ligga två gruppledningar under samma skruv i en diazedcentral. MEN i äldre installationer så gör det det ofta, så det behöver inte vara en katastrof. Om du känner dig bekväm med det och säkert kan stänga av strömmen så kan du kolla att de sitter fast bra genom att dra i dem med (säg) motsvarande 5kg kraft eller så. Om båda sitter bra fast så är det ingen överhängande fara.
Att man senare kopplar ihop kablar som varit separata är inte direkt elsäkerhetsmässigt farligt, men en stor no-no, så skall/bör/får man inte göra, så det behöver fixas vad det lider.
PEN, PE och N är rätt använda. Uttalas "PEN", "jord" och "noll-"skena(n). Om man som du har en central med PEN-skena så är det som andra sagt krångligt att koppla in jordfelsbrytare, den kräver separat jord och nollskena, och eftersom centralen verkar ha brunnit och rostat pga det så är det ju ändå dags att släpa ut den bakom laggårn och skjuta den, så det är alltså mycket som talar för ett byte här.
Som andra har sagt så är det nog som sagt läge att ta ett samlat grepp på hela din anläggning, särskilt som du kanske har "döds-kulo" alltså gammal metallklädd kabel som ev. har gummiisolering som torkat och spruckit och kan bli livsfarlig/brandfarlig bara någon slänger igen en dörr för hårt (eller någon kopplar in någon större strömförbrukare). JFB är ett bra skydd mot direkta livsfarligheter tills man hunnit byta sådan, men här är det som sagt svårt att göra som snabbåtgärd. (Notera också att det finns metallklädd kulo som inte är lika farlig som dödskulo, en elektriker kan enkelt avgöra skillnaden).
Så som sagt en risig anläggning som inte behöver vara direkt livsfarlig, men som ändå sjunger på sista versen och bör ses över något omgående. (Alltså inte läge att vänta några år).
Att man senare kopplar ihop kablar som varit separata är inte direkt elsäkerhetsmässigt farligt, men en stor no-no, så skall/bör/får man inte göra, så det behöver fixas vad det lider.
PEN, PE och N är rätt använda. Uttalas "PEN", "jord" och "noll-"skena(n). Om man som du har en central med PEN-skena så är det som andra sagt krångligt att koppla in jordfelsbrytare, den kräver separat jord och nollskena, och eftersom centralen verkar ha brunnit och rostat pga det så är det ju ändå dags att släpa ut den bakom laggårn och skjuta den, så det är alltså mycket som talar för ett byte här.
Som andra har sagt så är det nog som sagt läge att ta ett samlat grepp på hela din anläggning, särskilt som du kanske har "döds-kulo" alltså gammal metallklädd kabel som ev. har gummiisolering som torkat och spruckit och kan bli livsfarlig/brandfarlig bara någon slänger igen en dörr för hårt (eller någon kopplar in någon större strömförbrukare). JFB är ett bra skydd mot direkta livsfarligheter tills man hunnit byta sådan, men här är det som sagt svårt att göra som snabbåtgärd. (Notera också att det finns metallklädd kulo som inte är lika farlig som dödskulo, en elektriker kan enkelt avgöra skillnaden).
Så som sagt en risig anläggning som inte behöver vara direkt livsfarlig, men som ändå sjunger på sista versen och bör ses över något omgående. (Alltså inte läge att vänta några år).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Ja det kan handla om några tusenlappar i fast avgift per år. Men kostnaden varierar kraftig mellan olika nätägare så du måste kontrollera med din hur deras prismodell ser ut.
Det har inte nämnts något om värme i tråden annat än luftvärmepumpen. Då skulle 16 A räcka långt som mätarsäkringar.
Det har inte nämnts något om värme i tråden annat än luftvärmepumpen. Då skulle 16 A räcka långt som mätarsäkringar.
Det kan bara du svara på. Vi vet inte vad du har för förbrukare (men det man ser på säkringstavlorna talar inte för att du har några jättegrejer). Det är inte heller alltid så att det blir billigare med mindre huvudsäkringar, på vissa ställen kostar det lika mycket oavsett säkringsstorlek.Mogg skrev:
Flikar in en fråga här, hur ser man skillnad på kulo'na, vilken som är farlig?
Jag har en som är blyfärgad under målarfärgen, som släppt här och där.
Och så har jag en som är mer blåaktig, omålad, på kattvinden.
Jag har en som är blyfärgad under målarfärgen, som släppt här och där.
Och så har jag en som är mer blåaktig, omålad, på kattvinden.
Förr så kunde man använda vit eller svart som nolla, både grön och gul användes förr ibland som fas lite senare som tändtråd & nu bör dessa två färger undvikas helt å hållet.
Röd tråd användes fram till 60/70-talet som jord men även som fas/tändtråd.
Så lita absolut aldrig på färger, främst i äldre elinstallationer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, det är svårt bara genom att titta på kabelns mantel. Dels om man vet åldern så är det enklare, det var väl bara i slutet av plåtkulons livslängd som den fick riktig PVC isolering, så är det innan sextiotalet så är den suspekt. Men jag vet inte exakta årtal.-PC- skrev:
Om du är bekväm med att öppna kopplingspunkter osv. så är det enklare. Man ser och framförallt känner stor skillnad på PVC och gummi (som är den isoleringstyp som inte tål ålder och kan förväxlas) på de enskilda ledarna. Så stäng av strömmen, mät, och kolla i någon kopplingspunkt, gärna en där luften kommit till. Om det är gammalt gummi så märks det ganska enkelt, det räcker ofta att man tar i det för att det skall falla i bitar, om det är PVC och den inte legat alldeles för varmt osv, så kommer den att vara som "ny". (Och är den inte det, så behöver den ändå bytas).
När jag funderade kring färgerna så tänkte jag på att man i bild bara ser utanpåliggande kablar. Har det funnits "normal" kabel med grön ledare? Eller är det alltid FK och i dessa bilder är rörutloppen bara dolda?Demmpa skrev:Förr så kunde man använda vit eller svart som nolla, både grön och gul användes förr ibland som fas lite senare som tändtråd & nu bör dessa två färger undvikas helt å hållet.
Jag har köpt en kabel 3G2.5mm och det är metalltrådar i den. Vad är det för något och vad gör jag med dem??
Jag har kopplat stockproppar förut, sådana där dosor man fäster på väggen. Kablarna till tvätt- och tumlare är helt tokiga, och hade tänkt koppla nya såsana. I stickproppen använder jag inte de där "extra" trådarna, utan bara i elskåpet som jord??
Jag har kopplat stockproppar förut, sådana där dosor man fäster på väggen. Kablarna till tvätt- och tumlare är helt tokiga, och hade tänkt koppla nya såsana. I stickproppen använder jag inte de där "extra" trådarna, utan bara i elskåpet som jord??
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Vad för kabel, EKKJ, EKLK, EKRK?
EKKJ: Den koncentriska skärmen används som skyddsledare.
EKLK: Jorda denna biledare i matande ände.
EKRK: Klipp bort den.
EKKJ: Den koncentriska skärmen används som skyddsledare.
EKLK: Jorda denna biledare i matande ände.
EKRK: Klipp bort den.