H hempularen skrev:
En modern elcentral är inte så farlig att titta i. Var försiktig. Rör inget utan att bryta spänningen till centralen först. Men i stort sett allt är isolerat i en modern central. Dock bara enkelisolering.
En fundering. Det är ju en trefaskabel, kan det göra så uttagstestaren inte funkar ok? Kan det vara så att varje fas inte har egen jord så därför uttagstestaren visar att jord saknas? Känns kanske inte så troligt 🙈 Finns det något manuellt sätt att testa så jordningen funkar?
 
Bara lossa på locket på uttaget/en och se om jord är inkopplat. OBS det kanske inte är dom färgar som är idag. Mäta mellen jord och någon av dom andra, på den ena ingen spänningen och på den andra 230 V
 
En elektriker kollade och allt var ok. Min gissning är att Julas uttagstestare inte klarar 16A vilket det står nada om och Jula vet heller inte. Alla 10A visar rätt.

En till fråga. Jag har förstått det som att ampere är typ kapacitet av ström. 10A klarar mindre 230v än 16A. En elektriker sa att för luftvärmepump som behöver 10A så spelar inte 16A någon roll. Känns rimligt men såg att någon skrev att elapparater kan gå sönder som inte är anpassade för 16A. Någon som vet och kan förklara hur det ligger till?
 
M Matte99 skrev:
En elektriker kollade och allt var ok. Min gissning är att Julas uttagstestare inte klarar 16A vilket det står nada om och Jula vet heller inte. Alla 10A visar rätt.

En till fråga. Jag har förstått det som att ampere är typ kapacitet av ström. 10A klarar mindre 230v än 16A. En elektriker sa att för luftvärmepump som behöver 10A så spelar inte 16A någon roll. Känns rimligt men såg att någon skrev att elapparater kan gå sönder som inte är anpassade för 16A. Någon som vet och kan förklara hur det ligger till?
Nej uttagsprovaren bryr sig inte om hur stor säkring du har. Fungerar provaren i något jordat uttag? Vad exakt tittade elektrikern på?

Kan du lägga upp bilder på hur uttagen är inkopplade? Och gärna på hur det ser ut i centralen.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
M Matte99 skrev:
En elektriker kollade och allt var ok. Min gissning är att Julas uttagstestare inte klarar 16A vilket det står nada om och Jula vet heller inte. Alla 10A visar rätt.

En till fråga. Jag har förstått det som att ampere är typ kapacitet av ström. 10A klarar mindre 230v än 16A. En elektriker sa att för luftvärmepump som behöver 10A så spelar inte 16A någon roll. Känns rimligt men såg att någon skrev att elapparater kan gå sönder som inte är anpassade för 16A. Någon som vet och kan förklara hur det ligger till?
Då du uppenbarligen inte har någon aning om vad elektrisk ström är så är det nog bättre att låta någon annan mäta och dra de nödvändiga slutsatserna.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej uttagsprovaren bryr sig inte om hur stor säkring du har. Fungerar provaren i något jordat uttag? Vad exakt tittade elektrikern på?

Kan du lägga upp bilder på hur uttagen är inkopplade? Och gärna på hur det ser ut i centralen.
Provaren funkar i alla uttag utom 16A, har bara jordat. Elektrikern kopplade om allt och körde med sin dyra maskin som visade att allt var ok men Provaren visade fortfarande fel.
 
O
M Matte99 skrev:
En till fråga. Jag har förstått det som att ampere är typ kapacitet av ström. 10A klarar mindre 230v än 16A. En elektriker sa att för luftvärmepump som behöver 10A så spelar inte 16A någon roll.
Du tänker nästan rätt. Ampere är enheten för ström. Så det handlar inte om att 10A klarar mindre än 16A, utan om att 10 bokstavligen är mindre än 16. Precis samma sak om 10 kg är mindre än 16 kg.

En elektriskt apparat drar alltid den ström den behöver. Matematisk uttrycks det i Ohms lag I = U / R. Det vill säga att alla apparater har en inre resistans (motstånd) R. Om du har en nätspänning på U på 230 volt och R är 10 ohm så blir strömmen 23 ampere. Kopplar du in en annan apparat med ett en resistans R på 5 så blir strömmen 20 ampere.

Ledningarna i ett elsystem är dimensionerade för en viss maxlast. Om strömmen blir för stor brinner de av. Säkringens enda uppgift är att skydda ledningar. En säkring är alltså en komponent som bryter kretsen när strömmen blir stor, inte tvärt om som många tror en komponent som skickar ut olika stark ström.

M Matte99 skrev:
Känns rimligt men såg att någon skrev att elapparater kan gå sönder som inte är anpassade för 16A. Någon som vet och kan förklara hur det ligger till?
Som jag skrev ovan så spelar det ingen som helst roll. Elapparaten drar exakt lika mycket ström oavsett hur stor säkring du har. Drar den dock för mycket ström brinner säkringen och kretsen bryts. Om din apparat drar 8A så spelar det ingen roll om din säkring är 10A, 16& eller 10000A för strömmen i kretsen blir bara 8A i vilket fall.

M Matte99 skrev:
En elektriker kollade och allt var ok. Min gissning är att Julas uttagstestare inte klarar 16A vilket det står nada om och Jula vet heller inte. Alla 10A visar rätt.
Säkringen är som sagt var bara en begränsning på hur mycket ström det går att plocka ut ur en krets innan den bryts. Testaren har väldigt hög intern resistans och den ström som går i kretsen vidär i storleksordningen tusendels ampere. Storleken på säkringen är alltså helt irrelevant och påverkar inte mätinstrumentet över huvudet taget.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då du uppenbarligen inte har någon aning om vad elektrisk ström är så är det nog bättre att låta någon annan mäta och dra de nödvändiga
O Oldfart skrev:
Du tänker nästan rätt.
Ampere är enheten för ström. Så det handlar inte om att 10A klarar mindre än 16A, utan om att 10 är mindre än 16. Precis samma sak om 16 kg är mindre än 10 kg.

Elektriskt ström fungerar så att det inte gör att att styra eller bestämma hur stor en ström blir. Istället fungerar det så att en elektriskt apparat alltid drar den ström den behöver. Matematisk uttrycks det i Ohms lag I = U / R. Det vill säga att alla apparater har en inre resistans (motstånd) R. Om du har en nätspänning på U på 230 volt och R är 10 ohm så blir strömmen 23 ampere. Kopplar du in en annan apparat med ett en resistans R på 5 så blir strömmen 20 ampere.

Ledningarna i ett elsystem är dimensionerade för en viss maxlast. Om strömmen blir för stor brinner de av. Säkringens enda uppgift är att skydda ledningar. En säkring är alltså en komponent som bryter kretsen när strömmen blir stor.

Det spelar alltså ingen som helst anledning om du har en säkring på 1000A eller om du har 10A. Din apparat kommer att få exakt lika mycket ström oavsett.



Som jag skrev ovan så spelar det ingen som helst roll. Elapparaten drar exakt lika mycket ström oavsett hur stor säkring du har. Drar den dock för mycket ström brinner säkringen och kretsen bryts.



Säkringen är som sagt var bara en begränsning på hur mycket ström det går att plocka ut ur en krets innan den bryts. Testaren har väldigt hög intern resistans och den ström som går i kretsen vidär i storleksordningen tusendels ampere. Storleken på säkringen är alltså helt irrelevant och påverkar inte mätinstrumentet över huvudet taget.
Stort tack för förklaringen och alla som lägger tid på att hjälpa andra! 👍
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
M Matte99 skrev:
En till fråga. Jag har förstått det som att ampere är typ kapacitet av ström. 10A klarar mindre 230v än 16A. En elektriker sa att för luftvärmepump som behöver 10A så spelar inte 16A någon roll. Känns rimligt men såg att någon skrev att elapparater kan gå sönder som inte är anpassade för 16A. Någon som vet och kan förklara hur det ligger till?
Lite grunläggande ellära. Spänning som uttrycks i Volt kan liknas vid trycket i en vattenbasssäng, nere vid botten blir trycket högre ju högre vattenytan ligger i bassängen. Och öppnar du ett utlopp i nederkanten av bassängen så kommer vatten att spruta ut, beroende på hur högt tryck du har så strömmar mer eller mindre vatten ut. Vattenströmmen motsvarar då i liknelsen elektrisk ström, som uttrycksi Ampere.

En elektrisk spänning driver en ström genom din apparat. I enkla fall som ex. en glödlampa, så drivs det subbelt så mycket ström om du dubblar spänningen. Andra elapparater har interna begränsningar som gör att strömmen inte ökar på det viset.

Men om din värmepump är avsedd att matas via 10A säkring, så betyder det att den inte förväntas dra mer än 10A. Och din ledning till den dimensioneras så att den skall tåla 10A. Om det blir fel på värmepumpen så att den ex. drar 40A istället, så skulle ledningen till den börja brinna om inte strömmen bryts. Därför finns säkringen som bryter om det går mer än 10A (men den bryter inte direkt, så man kan ha lite överström kortare tider). I princip så skadas inte en apparat av att det finns en 16A säkring istället för 10A. Så länge apparaten fungerar så kommer den inte att dra mer än "utlovade" 10A. Men man bör undvika att ha för stora säkringar i matningen, för blir det ett fel i apparaten som ökar strömmen, men inte tillräckligt för att lösa ut 16A säkringen, så kan ledningar internt i apparaten bli överhettade. Sådana fel är extremt osannolika. Men detta skall apparaten ändå klara med interna begränsningar om den är korrekt konstruerad.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
OM din testare visar fel på de här uttagen, och rätt på andra uttag. Då ÄR något fel med dina uttag. Låter inte bra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Matte99 skrev:
Stort tack för förklaringen och alla som lägger tid på att hjälpa andra! 👍
H hempularen skrev:
OM din testare visar fel på de här uttagen, och rätt på andra uttag. Då ÄR något fel med dina uttag. Låter inte bra.
Fast ska man inte lita på en elektriker med dyr apparat än en provare för 100kr från Jula?
 
Vad är det för uttagsprovare och vilka dioder lyser? Har du satt den åt rätt håll i uttaget? Bilder?
 
M Matte99 skrev:
Fast ska man inte lita på en elektriker med dyr apparat än en provare för 100kr från Jula?
Det stora "problemet" brukar inte vara instrumentet utan att man vet hur det fungerar och kan tolka dom värden man får på rätt sätt. Jag tror inte att det är instrumentet, utan handhavandet som brister, fick inte elektrikern kolla ditt instrument?
 
E elmont skrev:
Det stora "problemet" brukar inte vara instrumentet utan att man vet hur det fungerar och kan tolka dom värden man får på rätt sätt. Jag tror inte att det är instrumentet, utan handhavandet som brister, fick inte elektrikern kolla ditt instrument?
Jo, både innan och efter
 
M Matte99 skrev:
Jo, både innan och efter
Och skulle instrumentet vara felaktigt så kasta det och köp ett nytt. Men som sagt lite bilder gör det lättare att förstå dit problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.