Hej!
Se bild, har jag förstått rätt att jordningen på denna trefaskabel är både kopparblecket och de tunna trådarna? Det här är väl inte biledare? Tänkte använda en kopplingsdosa (400V: 2,5mm) med plintar i så fall men är det enklare/bättre att köra en kopplingsklämma i dosan bara för jordning och resten i plintar? Eller tvinnar man enkelt ihop all koppar och trycker in i plinten? Hur skulle ni göra?
Avskalad elkabel med koppartrådar, isolering, mätsticka, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparen är en skärm som kopplas till jord tillsammans med de tunna koppartrådarna på samma jordplint. Red. De har redan kontakt hela kabelns längd så det räcker att koppla in trådarna.

Skärmen är där för att när du gräver med spaden nästa gång i kabeln så ska spaden och du jordas innan ni når in till fasen.....) Då kortsluter du till jord direkt istället för genom spaden, dig och sedan jorden du står på.

• Gilla
Matte99
  • Laddar…
3 ledare och en exentrisk kopparfläta. Då är det en kabel utan nolla, är kopparflätan då en PEN-ledare och kabeln ska vara 10 m2. Är den klenare får den inte användas till att ta ut 230 V på. Beroende på vad den ska användas till, så går det att ha flätan som jord och koppla en av ledarna son noll. Men då blir bara 1 - fas eller 2 fas kan det även bli.
Att koppla i en dosa gör man med plintar som är avsedda för den area som kabeln är.

För det första, vad ska du använda kabeln till?

snaggletooth snaggletooth skrev:
För det första, vad ska du använda kabeln till?
Det är tre ledare, och en nolla, och jord i koppartråden. Tanken var att via kopplingsdosa göra tre jordade 230V uttag. Tankar kring det?

D
Jaha, det är en fyrledare + jordfläta? Då kan du göra så. Uttagen får då varsin fas och delar på nolla och jord.

• Gilla
Matte99
  • Laddar…
Går inte att få 3 st 230V uttag, men 2 kan du få till, genom omkoppling i centralen till 2 fas ut. Var kommer uttagen att vara, inne/ute

D datja skrev:
Jaha, det är en fyrledare + jordfläta? Då kan du göra så. Uttagen får då varsin fas och delar på nolla och jord.
Det var det jag tänkte. Ena änden sitter redan kopplad i central där varje fas har en egen säkring (16A).

J jonaserik skrev:
Går inte att få 3 st 230V uttag, men 2 kan du få till, genom omkoppling i centralen till 2 fas ut. Var kommer uttagen att vara, inne/ute
Se svar ovan och de kommer vara ute.

D
M Matte99 skrev:
Det var det jag tänkte. Ena änden sitter redan kopplad i central där varje fas har en egen säkring (16A).
...och flätan till jordplint och nolltråd redan inkopplad till nollplint? Har de fyra trådarna olika färger eller markeringar? Jag hade velat mäta mellan trådarna annars.

Rent formellt kan du inte använda den kabeln, så det beror på vilka regler du vill töja på. Dessutom är det krav på att uttag utomhus är skyddade av jordfelsbrytare och det funkar inte om nolla och jord sitter ihop.

D
useless useless skrev:
Rent formellt kan du inte använda den kabeln, så det beror på vilka regler du vill töja på. Dessutom är det krav på att uttag utomhus är skyddade av jordfelsbrytare och det funkar inte om nolla och jord sitter ihop.
Men en befintlig kabel får väl användas om den redan är inkopplad som trefas+N+PE, även om blåfärgen saknas? Men JFB är ett krav.

D datja skrev:
...och flätan till jordplint och nolltråd redan inkopplad till nollplint? Har de fyra trådarna olika färger eller markeringar? Jag hade velat mäta mellan trådarna annars.
Trådarna är två svarta, en brun och en blå. Det har tidigare använts som trefas in i litet hus som är rivet.

useless useless skrev:
Det är jordfelsbrytare på varje fas. Men får man ändå inte göra så?

D
M Matte99 skrev:
Det är jordfelsbrytare på varje fas. Men får man ändå inte göra så?
Jag ser inga hinder alls. Useless är kunnigare än jag men det var efter ditt sista inlägg som nog mycket information framkom. Du började med att skriva trefaskabel och då antar många att det är en gammal treledare med jordfläta.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.