R
H Eualia skrev:
Kopplar man fel löser säkringen ut. Då får man göra om. Jag kopplade ihop min första skarvsladd på 70-talet. Då köpte man allt var för sig hona hane sladd också var det bara att koppla ihop. Fanns inga forum då, fanns inte ens internet men man lärde sig.
Går säkringen för att du kopplat fel så har du chansat med inkopplingen och borde inte gjort den från början.

Det kan lika gärna resulterat i något betydligt värre fel.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Går säkringen för att du kopplat fel så har du chansat med inkopplingen och borde inte gjort den från början.

Det kan lika gärna resulterat i något betydligt värre fel.
Du får hålla dig inomhus när det regnar eller snöar så du inte drunknar!
 
  • Gilla
Nick82
  • Laddar…
R
H Eualia skrev:
Du får hålla dig inomhus när det regnar eller snöar så du inte drunknar!
Förlåt, men vad pratar du om?
 
H Eualia skrev:
Då köpte man allt var för sig hona hane sladd också var det bara att koppla ihop.
Det gör man väl fortfarande om man vill bygga sin egen skarvsladd? Jag ser ingen nämnvärd skillnad mellan delarna till en skarvsladd idag respektive på -70 talet.
 
H Eualia skrev:
Kopplar man fel löser säkringen ut.
Eller så går något sönder. Eller något börjar brinna, kanske efter lång tid. Eller någon får en stöt och skadas. I värsta fall allvarligt. Det finns väldigt många tråkigare effekter av en felkoppling än att bara säkringen går. Och det är inte alla felkopplingar som gör att en säkring går. Inte ens de flesta skulle jag påstå.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så går något sönder. Eller något börjar brinna, kanske efter lång tid. Eller någon får en stöt och skadas. I värsta fall allvarligt. Det finns väldigt många tråkigare effekter av en felkoppling än att bara säkringen går. Och det är inte alla felkopplingar som gör att en säkring går. Inte ens de flesta skulle jag påstå.
Men du vet väl att det absolut värsta som kan hända är att man inte får ut på försäkringen, om nu oturen varit framme.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men du vet väl att det absolut värsta som kan hända är att man inte får ut på försäkringen, om nu oturen varit framme.
Fast såna hemskheter bör man nog inte ta upp. Tänk på att barn kan läsa här... :cry:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du konkreta fakta på att det är ett problem, t.ex olycksstatistik? Hävdar du att svaren i denna tråd är fel och leder till en högre risk för olyckstillbud? Är det bättre att TS kopplar utan vägledning? Du är långt ifrån den förste nykomling på forumet som seglar in med hög svansföring och blir "mörkrädd". Jag råder dig att hänga här ett tag så att du ser nivån. Om yrkeskåren sänker priset och gör sig mer tillgänglig behöver du heller inte vara rädd om jobbet.

Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
När jag började koppla el fanns inte persondatorer öht. Man fick prova sig fram och jag lever än och inte har jag bränt ner något hus heller.... idag har jag några kurser ellära bakom mig och anser mig ha "nödvändig kännedom" men så var det inte i början, då hade ett sånt här forum varit mycket hjälpsamt ivf om man kunde slippa mästrarna som bara pekar finger.
 
  • Gilla
Hans-Greta
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Förlåt, men vad pratar du om?
Duschen kan vara farlig också när man har näsan i vädret som du har.
 
R
P Pippi Viktualia skrev:
Duschen kan vara farlig också när man har näsan i vädret som du har.
Personangrepp? Det brukar ju tyda på att man har starka argument :rolleyes:

Jag anser inte att man har näsan i vädret bara för att man tycker att man ska veta vad man gör om man ska syssla med saker som kan skada både person och egendom svårt. Det tycker jag om fler områden än just el.

Jag är generellt mot den hårda reglering som finns inom detta område, och "bryter" ganska frekvent mot den. Men bara om jag är helt säker på vad jag gör. Hittills har ingen säkring gått för att jag "testat".

Vad hade hänt om @Eualia istället för kortslutning gjort apparaten spänningsförande? Då hade kanske ingen märkt något innan någon suttit fast mellan den och diskbänken, potentiellt med dödlig utgång.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
När jag började koppla el fanns inte persondatorer öht. Man fick prova sig fram och jag lever än och inte har jag bränt ner något hus heller.... idag har jag några kurser ellära bakom mig och anser mig ha "nödvändig kännedom" men så var det inte i början, då hade ett sånt här forum varit mycket hjälpsamt ivf om man kunde slippa mästrarna som bara pekar finger.
Lustigt att folk tycks tro att man per automatik får koll på elinstallationer för att man läst ellära?? Det mesta som finns att lära inom har ju ytterst lite bäring på elinstallationer.
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det mesta som finns att lära inom har ju ytterst lite bäring på elinstallationer.
Fast det där med plus och minus är väll i alla fall bra att kunna, eller... :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
E elmont skrev:
Lustigt att folk tycks tro att man per automatik får koll på elinstallationer för att man läst ellära?? Det mesta som finns att lära inom har ju ytterst lite bäring på elinstallationer.
Så det du sysslar med frångår fysikens lagar och ska snarare betraktas som häxkonst, som endast ni utvalda förstår och hanterar? :p

Tycker dock det är illavarslande att bara koppla utan att veta!
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där med plus och minus är väll i alla fall bra att kunna, eller... :rolleyes:
Känns faktiskt rätt onödigt om vi pratar om en normalvillas elsystem :)
 
  • Gilla
morotsman
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Känns faktiskt rätt onödigt om vi pratar om en normalvillas elsystem :)
Fasen, tänkte inte på det... ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.