Går säkringen för att du kopplat fel så har du chansat med inkopplingen och borde inte gjort den från början.H Eualia skrev:
Det kan lika gärna resulterat i något betydligt värre fel.
Eller så går något sönder. Eller något börjar brinna, kanske efter lång tid. Eller någon får en stöt och skadas. I värsta fall allvarligt. Det finns väldigt många tråkigare effekter av en felkoppling än att bara säkringen går. Och det är inte alla felkopplingar som gör att en säkring går. Inte ens de flesta skulle jag påstå.H Eualia skrev:
Men du vet väl att det absolut värsta som kan hända är att man inte får ut på försäkringen, om nu oturen varit framme.Alfredo skrev:
Eller så går något sönder. Eller något börjar brinna, kanske efter lång tid. Eller någon får en stöt och skadas. I värsta fall allvarligt. Det finns väldigt många tråkigare effekter av en felkoppling än att bara säkringen går. Och det är inte alla felkopplingar som gör att en säkring går. Inte ens de flesta skulle jag påstå.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
När jag började koppla el fanns inte persondatorer öht. Man fick prova sig fram och jag lever än och inte har jag bränt ner något hus heller.... idag har jag några kurser ellära bakom mig och anser mig ha "nödvändig kännedom" men så var det inte i början, då hade ett sånt här forum varit mycket hjälpsamt ivf om man kunde slippa mästrarna som bara pekar finger.Bo.Siltberg skrev:
Har du konkreta fakta på att det är ett problem, t.ex olycksstatistik? Hävdar du att svaren i denna tråd är fel och leder till en högre risk för olyckstillbud? Är det bättre att TS kopplar utan vägledning? Du är långt ifrån den förste nykomling på forumet som seglar in med hög svansföring och blir "mörkrädd". Jag råder dig att hänga här ett tag så att du ser nivån. Om yrkeskåren sänker priset och gör sig mer tillgänglig behöver du heller inte vara rädd om jobbet.
Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Personangrepp? Det brukar ju tyda på att man har starka argumentP Pippi Viktualia skrev:
Jag anser inte att man har näsan i vädret bara för att man tycker att man ska veta vad man gör om man ska syssla med saker som kan skada både person och egendom svårt. Det tycker jag om fler områden än just el.
Jag är generellt mot den hårda reglering som finns inom detta område, och "bryter" ganska frekvent mot den. Men bara om jag är helt säker på vad jag gör. Hittills har ingen säkring gått för att jag "testat".
Vad hade hänt om @Eualia istället för kortslutning gjort apparaten spänningsförande? Då hade kanske ingen märkt något innan någon suttit fast mellan den och diskbänken, potentiellt med dödlig utgång.
Lustigt att folk tycks tro att man per automatik får koll på elinstallationer för att man läst ellära?? Det mesta som finns att lära inom har ju ytterst lite bäring på elinstallationer.P Pippi Viktualia skrev:När jag började koppla el fanns inte persondatorer öht. Man fick prova sig fram och jag lever än och inte har jag bränt ner något hus heller.... idag har jag några kurser ellära bakom mig och anser mig ha "nödvändig kännedom" men så var det inte i början, då hade ett sånt här forum varit mycket hjälpsamt ivf om man kunde slippa mästrarna som bara pekar finger.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Så det du sysslar med frångår fysikens lagar och ska snarare betraktas som häxkonst, som endast ni utvalda förstår och hanterar?E elmont skrev:
Tycker dock det är illavarslande att bara koppla utan att veta!