Och missförstå mig inte nu bo, jag ser ditt namn väldigt ofta och du verkar kunnig inom många områden men vissa saker borde inte tas upp här, sen kan jag ”nykomlingen” råda dig att hänga ett tag på ”elektriker utan gränser” på facebook så får du se verkligheten, verkligheten i service elektrikernas vardag när dom måste rätta till efter felaktigt och olagliga utförda el jobb i någons hem dagligen så kanske du får en inblick i vad som kan ske när man inte vet vad man håller på med när man tänker ”äh den tråden ska väl dit och den ska dit hur svårt ska de vara” till exempel. Men dom kanske skulle ha frågat dig här först innan dom utförde momenten så hade allt blivit bra?Bo.Siltberg skrev:
Har du konkreta fakta på att det är ett problem, t.ex olycksstatistik? Hävdar du att svaren i denna tråd är fel och leder till en högre risk för olyckstillbud? Är det bättre att TS kopplar utan vägledning? Du är långt ifrån den förste nykomling på forumet som seglar in med hög svansföring och blir "mörkrädd". Jag råder dig att hänga här ett tag så att du ser nivån. Om yrkeskåren sänker priset och gör sig mer tillgänglig behöver du heller inte vara rädd om jobbet.
Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vet du, jag har också sett en massa saker. Men jag ser inget skäl till att stänga ned detta forum då man måste inse att det innebär att folk kommer att koppla i alla fall men utan vägledning. Jag tror att de allra flesta känner sina begränsningar och tar den hjälp som de behöver, vilket kan innebära att ringa en elfirma eller ställa en fråga här. En behörig elinstallatör skulle ringa tillverkaren så det är ingen egentlig skillnad.
Varje frågeställare får själv avgöra, inklusive hur de ställer sig till lagens krav på behörighet. Vi är inga poliser här, utan värnar om elsäkerheten. Vi brukar upplysa frågeställaren om behörighetskravet vilket inte skett i denna tråd - det framgår inte om det handlar om utbyte eller nyinstallation.
Ingen har heller nämnt kontrollen av skyddsjorden vilket är en brist. Det är nu härmed gjort - en kontroll att skyddsjorden är intakt måste alltid göras. Kanske har TS redan gjort det, eller så får han återkomma kring hur det görs.
Så vad vill du egentligen? Tro mig, det finns ingenting du kan säga som inte redan sagts och avhandlats grundligt på forumet. Jag ser fortfarande fram emot att du bidrar på detta forum för att upprätthålla elsäkerheten. Det vore mycket allvarligt om folk skräms bort och låter bli att ställa frågor.
Varje frågeställare får själv avgöra, inklusive hur de ställer sig till lagens krav på behörighet. Vi är inga poliser här, utan värnar om elsäkerheten. Vi brukar upplysa frågeställaren om behörighetskravet vilket inte skett i denna tråd - det framgår inte om det handlar om utbyte eller nyinstallation.
Ingen har heller nämnt kontrollen av skyddsjorden vilket är en brist. Det är nu härmed gjort - en kontroll att skyddsjorden är intakt måste alltid göras. Kanske har TS redan gjort det, eller så får han återkomma kring hur det görs.
Så vad vill du egentligen? Tro mig, det finns ingenting du kan säga som inte redan sagts och avhandlats grundligt på forumet. Jag ser fortfarande fram emot att du bidrar på detta forum för att upprätthålla elsäkerheten. Det vore mycket allvarligt om folk skräms bort och låter bli att ställa frågor.
Jag förstår dig och jag håller med dig förutom att du ”tror” dom flesta känner sina begränsningar och tar hjälp för de tror inte jag som ser mycket i yrket.Bo.Siltberg skrev:
Vet du, jag har också sett en massa saker. Men jag ser inget skäl till att stänga ned detta forum då man måste inse att det innebär att folk kommer att koppla i alla fall men utan vägledning. Jag tror att de allra flesta känner sina begränsningar och tar den hjälp som de behöver, vilket kan innebära att ringa en elfirma eller ställa en fråga här. En behörig elinstallatör skulle ringa tillverkaren så det är ingen egentlig skillnad.
Varje frågeställare får själv avgöra, inklusive hur de ställer sig till lagens krav på behörighet. Vi är inga poliser här, utan värnar om elsäkerheten. Vi brukar upplysa frågeställaren om behörighetskravet vilket inte skett i denna tråd - det framgår inte om det handlar om utbyte eller nyinstallation.
Ingen har heller nämnt kontrollen av skyddsjorden vilket är en brist. Det är nu härmed gjort - en kontroll att skyddsjorden är intakt måste alltid göras. Kanske har TS redan gjort det, eller så får han återkomma kring hur det görs.
Så vad vill du egentligen? Tro mig, det finns ingenting du kan säga som inte redan sagts och avhandlats grundligt på forumet. Jag ser fortfarande fram emot att du bidrar på detta forum för att upprätthålla elsäkerheten. Det vore mycket allvarligt om folk skräms bort och låter bli att ställa frågor.
Och ja, de är bättre att fråga här (vilket många också garanterat inte gör även fast dom är med i denna app) än att bara höfta lite och köra på eget bevåg.
Jag säger de igen, den här appen är sjukt bra och lärorik och de är jätte bra att den finns men de finns fortfarande regler och lagar att följa oavsett vad och vi vet fortfarande inte om han ska byta ett befintligt uttag eller inte. Varför hjälpa någon med något olagligt? Hen kan fortfarande göra fel även fast svaret från er är rätt eller hur? De finns alldeles för många besserwissrar där ute som tror att dom kan allt. Mitt budskap var inte bara riktat åt TS i denna tråd utan till alla som håller på att i sina egna hem där de kanske de finns andra, barn till exempel, människor underskattar el hur farligt de är. De jag skriver har skrivit 1000ggr jag vet, men har jag lyckats avråda någon som läser detta att man kanske inte ”ska bara koppla” in dedär uttaget eller armaturen eller vad de nu är och jag har förhindrat en brand eller bara en fel koppling så är jag nöjd.
Det där var onödigt. Jag håller helt med om att Bo inte blir märkbart smartare av att skriva många inlägg i internetforum och i Facebook-grupper. Däremot är jag övertygade om att de som läser dem blir smartare destå fler inlägg de läser. Det gäller inte bara vanligt folk här på Byggahus utan även elektriker och elinstallatörer på andra forum.K Kevin.v skrev:
Precis det du skriver ovan ser jag dagligen i de internetforum och Facebook-grupper jag är medlem i som riktar sig enbart till proffs. Lite lustigt att du just nämner Plejd för det verkar vara något som många har extra svårt att förstå. Över lag upplever jag kunskapen bland elektriker och elinstallatörer om relativt sett låg och mängden förvirrade frågor i proffsforumen är betydligt mer skrämmande än de frågor som vanligt folk ställer här.K Kevin.v skrev:
Ibland har jag i de forumen varit frestad att köra den där "Om du behöver fråga skall du inte göra det"-attityden eller "Om du inte redan vet får du inte fråga" i de forumen och se hur folk reagerar. Ibland händer det oavsiktligt när någon inte kollar profilen på den de svarar utan felaktigt förutsätter att det är en "hemmafixare" som smugit sig in i forumet. När en lärling svarar så till en auktoriserad installatör med egen firma blir attityden riktigt tragekomisk.
Redigerat:
Vad tror du själv? Blir det fler eller färre fel om man frågar här och lägger upp bilder på det man håller på att göra?K Kevin.v skrev:Och missförstå mig inte nu bo, jag ser ditt namn väldigt ofta och du verkar kunnig inom många områden men vissa saker borde inte tas upp här, sen kan jag ”nykomlingen” råda dig att hänga ett tag på ”elektriker utan gränser” på facebook så får du se verkligheten, verkligheten i service elektrikernas vardag när dom måste rätta till efter felaktigt och olagliga utförda el jobb i någons hem dagligen så kanske du får en inblick i vad som kan ske när man inte vet vad man håller på med när man tänker ”äh den tråden ska väl dit och den ska dit hur svårt ska de vara” till exempel. Men dom kanske skulle ha frågat dig här först innan dom utförde momenten så hade allt blivit bra?
Att komma med "ring en elektriker"-kortet är ganska meningslöst och kontraproduktivt eftersom de flesta som frågar här gör det för att dom ändå inte har tänkt ringa nån elektriker. Och hur lätt är det förresten att få ut en elektriker för att koppla in tre sladdar i ett vägguttag?
Jag fick nyss, i en annan tråd här på forumet, utmärkt hjälp med ett spörsmål av elektrisk karaktär. Att koppla in ett utbytt värmeelement.
Gratis hjälp inom en timme sparade mig både tid och pengar, mot att på måndag boka in en dyr elektriker som kanske kan komma efter jul. Som en bonus lärde jag mig lite grann om el.
Nästa gång, i en annan tråd och i ett annat ämne, kanske det är jag som får dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter till någon annan som behöver hjälp. Kanske till och med hjälpa en elektriker med något denne inte kan.
Gratis hjälp inom en timme sparade mig både tid och pengar, mot att på måndag boka in en dyr elektriker som kanske kan komma efter jul. Som en bonus lärde jag mig lite grann om el.
Nästa gång, i en annan tråd och i ett annat ämne, kanske det är jag som får dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter till någon annan som behöver hjälp. Kanske till och med hjälpa en elektriker med något denne inte kan.
Tyvärr är det ingen idé du försöker på detta forum...kan bäst själv är generella inställningenK Kevin.v skrev:Jag förstår dig och jag håller med dig förutom att du ”tror” dom flesta känner sina begränsningar och tar hjälp för de tror inte jag som ser mycket i yrket.
Och ja, de är bättre att fråga här (vilket många också garanterat inte gör även fast dom är med i denna app) än att bara höfta lite och köra på eget bevåg.
Jag säger de igen, den här appen är sjukt bra och lärorik och de är jätte bra att den finns men de finns fortfarande regler och lagar att följa oavsett vad och vi vet fortfarande inte om han ska byta ett befintligt uttag eller inte. Varför hjälpa någon med något olagligt? Hen kan fortfarande göra fel även fast svaret från er är rätt eller hur? De finns alldeles för många besserwissrar där ute som tror att dom kan allt. Mitt budskap var inte bara riktat åt TS i denna tråd utan till alla som håller på att i sina egna hem där de kanske de finns andra, barn till exempel, människor underskattar el hur farligt de är. De jag skriver har skrivit 1000ggr jag vet, men har jag lyckats avråda någon som läser detta att man kanske inte ”ska bara koppla” in dedär uttaget eller armaturen eller vad de nu är och jag har förhindrat en brand eller bara en fel koppling så är jag nöjd.
Det är magstarkt att efter 8 inlägg och några månader på forumet förklara för andra att de missförstår forumet. Det är du som inte fattat hur det fungerar här. Det du borde göra är att ha kakhålet stängt ytterligare några månader och se själv hur det fungerar.K Kevin.v skrev:
Orkar du inte vänta så är det ungefär så här:
Du kommer se frågor från folk som kan tillräckligt för att hålla på själva och frågor från folk som egentligen borde låta bli. Iprincip ingen som frågar får koppla själv, med några få undantag.
Du kommer se svar från folk som inte är elektriker, men som kan mer än många med behörighet. Du kommer se många svar från yrkesverksamma elektriker. Du kommer också se svar från glada amatörer som kanske gjort samma arbete tidigare, eller som bara vet hur det går till.
Du kommer också se svar som är helt åt helvete fel. Har du nu haft kakhålet stängt tillräckligt länge kommer du se att forumet är självsanerande i nästan 100% av fallen. Ett felaktigt svar kommer korrigeras av andra medlemmar inom några minuter eller timmar.
Du behöver inte logga in på forumet för att berätta att det i många fall är olagligt att koppla själv. Det vet alla och det behöver inte påpekas igen. Vill du inte hjälpa till att svara på en fråga, surfa vidare till nästa inlägg eller kanske ett forum om hästar eller vad annat du nu vill läsa om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Verkligen? Har du sett så många hemska installationer att du tror de flesta, dvs en majoritet, inte inser sina begränsningar? Hinner man ens se så många installationer under sin livstid? Det låter ju inte som att du är gammal. Jag är inte ett dugg imponerad över vad du sett.K Kevin.v skrev:
Menar du olagligt eller menar du farligt? Jag har redan förklarat att forumet inte agerar polis utan endast upplyser om behörighetskraven. Vill du agera polis, gör det någon annanstans.K Kevin.v skrev:
Det är precis vad detta forum värnar om. Vad vill du egentligen säga? Jag har redan ställt frågan ifall du anser forumet ger felaktiga eller farliga svar. Jag har sträckt ut handen två gånger och kan göra det en gång till - vad vill du egentligen?K Kevin.v skrev:
Oooohh.... Titta, mitt favoritämne och jag som är för pigg för att lägga mig 
Har du hittat till behörighetstrådarna än? Eller ska jag säga auktorisationstrådarna, det bytte ju namn för några år sedan?
Har du hittat någon av beräkningarna på elbränder och elolycksfall än? Jag har sammanställt det ett antal gånger och, spoiler alert, det faller inte ut riktigt som propagandan vill få det till.
Apropå kunskapsnivå så kan jag berätta för dig att min karriär här på forumet började med en fråga om hur jordfelsbrytare fungerade. Anledningen var att jag kom ihop mig lite med en elinstallatör som med eftertryck hävdade att en JFB krävde jordade uttag för att fungera, vilket inte stämde med min förståelse av den. Det, och en del andra diskussioner jag haft med elektriker, har präglat mig lite. Samtidigt vet jag att det finns extremt kompetenta elektriker också.
Jag säger som många innan mig, välkommen till forumet. Hoppas du stannar och bidrar med kunskap om el och elinstallation. Vem vet, du kanske till och med höjer elsäkerheten lite genom att få någon att koppla rätt.
Och du, sluta kalla BH för en app, det är ett diskussionsforum. Du kanske läser via BH-appen men det är inte vad BH är.
Detta var, som redan sagts, milt uttryckt stöddigt.K Kevin.v skrev:
Det här är också rätt stöddigt. Har du hittat trådarna här än som handlar om hur elektriker överdebiterar materielen något vidrigt?K Kevin.v skrev:
Det vore verkligen helfint om det kom hem någon AUKTORISERAD till mig som kopplade el men erfarenheten säger att det kommer hem en dryg osnuten praktikant som knappt är torr bakom öronen och som måste instrueras hur den ska göra.K Kevin.v skrev:
Har du hittat till behörighetstrådarna än? Eller ska jag säga auktorisationstrådarna, det bytte ju namn för några år sedan?
Ja, det är rätt bra om folk frågar om enkla grejer också. Just detta uttag är lite förvirrande om man inte stött på det förut. För att sätta det lite i perspektiv, vet du vad maxdosen är på alvedon? Det kan nämligen också döda dig. Faktum är att fler dör av alvedon än vad som dör av el varje år. Det är en skitenkel grej.K Kevin.v skrev:Med god kännedom, tycker du att man har de på ett sånt här inlägg? Jag skrev på detta inlägg för jag tycker de är oroväckande att folk måste fråga om såna enkla grejer, jag skrev också att denna app är bra och lärorik men vissa saker är fortfarande olagliga att göra och jag syftar inte bara på dehär, de finns hundratals inlägg om hur folk vill göra jobb hemma i elforumet som absolut har noll koll hur man ska göra och om du inte håller med om de så är du fruktansvärt naiv. Men ”hushållsel” och en elbrand eller två är väl inte så farligt eller vad säger ni experter inom området haha
Har du hittat någon av beräkningarna på elbränder och elolycksfall än? Jag har sammanställt det ett antal gånger och, spoiler alert, det faller inte ut riktigt som propagandan vill få det till.
Beror på vad du menar med ok. Lagligt är det inte, vilket vanligen påpekas, men inkopplingen blir förmodligen helt ok i betydelsen elsäkert om man lyssnar på råden härifrån.K Kevin.v skrev:
Vet du, det här tror jag inte på. Jag tror faktiskt inte att serviceelektriker i gemen dagligen rättar till sådant som är hempulat och felaktigt.K Kevin.v skrev:
Faktum är att det inte är så mycket svårare i många fall.K Kevin.v skrev:
Ditt profilnamn, vilket jag gissar är baserat på ditt riktiga namn, placerar dig på ca 90-talet, så jag misstänker att du har sett rätt lite. Väldigt mycket mindre än många av dem som finns här.K Kevin.v skrev:
För att det blir säkrare så. Folk kommer koppla ändå, lika bra att minimera skadan genom att beskriva hur dessa enklare saker ska göras.K Kevin.v skrev:
Människor i allmänhet, och många elektriker i synnerhet, överskattar hur svårt el är.K Kevin.v skrev:
Hur tycker du att det fungerar så långt? Tror du att folk reagerar så att de genast lägger bort allt bara för att du kommer och säger "det är olagligt"? Speciellt när det kryddas med att det är dödsmördarfarligt när all tillgänglig statistik visar att så inte är fallet? Nej, folk kopplar ändå. Då är det bättre att man uppmuntrar till att fråga och kolla upp saker. I en hel del fall, när trådstartare får klart för sig att det var lite mer komplicerat än de trodde, så lägger de faktiskt undan verktygen och ringer elektrikern. I andra fall görs det inte. I de fallen hade det sannolikt aldrig ringts ändå.K Kevin.v skrev:
Apropå kunskapsnivå så kan jag berätta för dig att min karriär här på forumet började med en fråga om hur jordfelsbrytare fungerade. Anledningen var att jag kom ihop mig lite med en elinstallatör som med eftertryck hävdade att en JFB krävde jordade uttag för att fungera, vilket inte stämde med min förståelse av den. Det, och en del andra diskussioner jag haft med elektriker, har präglat mig lite. Samtidigt vet jag att det finns extremt kompetenta elektriker också.
Jag säger som många innan mig, välkommen till forumet. Hoppas du stannar och bidrar med kunskap om el och elinstallation. Vem vet, du kanske till och med höjer elsäkerheten lite genom att få någon att koppla rätt.
Och du, sluta kalla BH för en app, det är ett diskussionsforum. Du kanske läser via BH-appen men det är inte vad BH är.
Jag tror att det är du som missförstår forumet. Ingen här säger till någon att strunta i elektriker och göra det själv. Vi vet att folk gör det ändå så varför inte dela på kunskaper så det blir rätt gjort ändå? Det är inte så att elektriker har ensamrätt på kunskaperna.K Kevin.v skrev:
"Denna app" är ett forum. Appen är det verktyg du använder för att komma åt det. Men i alla fall, varför inte säga att wagon är okej att använda i TS fall? Varför inte säga hur detta uttag kopplas in? Varför inte dela på kunskapen? Det är möjligt att TS ger upp och ringer elektriker om han kan få tag i någon. Eller gör det själv ändå men korrekt tack vare kunskaperna härifrån och forumet har bidragit till ett nerbränt hus mindre.K Kevin.v skrev:Absolut, denna app är otroligt bra och lärorik om saker man inte kan och vill ha hjälp med. Sen finns de saker som INTE ska och INTE får göras utan god kännedom om området, de finns elsäkerhetslagar på det som den här pojken tydligen inte har som frågar om inkoppling om ett simpelt uttag och om den vanligaste anslutningsklämman i Sverige är godkänd för att använda.
Handen på hjärtat, hade du tagit TS jobb eller är det "för litet"? Eller tagit det i förbifarten vid ett större jobb i närheten om 6 månader? Det är vardagen för oss anläggningsinnehavare. Det handlar inte alltid om snålhet, ofta använder vi amatörer materiel av högre kvalitet än vad elektrikern kommer med till dubbla priset.K Kevin.v skrev:
Som om de inte redan har jobb över öronen. Så pass att man nu jobbar under ett egenkontrollprogram på grund av brist på egenauktoriserade elektriker. Betalt tar ni redan, så in i helvete mycket och då i synnerhet om jobbet är att skruva upp ett extrauttag bredvid ett annat.K Kevin.v skrev:
Jag är inte oskyldig, jag har hempulat själv. När det var dags för ny elcentral i samband med installation av värmepump tillfrågades ytterligare en elfirma om jobbet. Chefen kom ut och tittade på det, vi diskuterade om de eller jag köper in materiel varpå han sa att jag knappast kan få det så mycket billigare. När offerten sedan kom var den nästan exakt hälften av vad jag fått i tidigare förfrågningar hos andra firmor. Jag hade kunnat byta centralen själv sånär som på den lilla detaljen med fördröjd JFB till värmepumpen som jag inte kände till. Bortsett från det ser centralen ut precis så som jag tänkte det om jag gjort det själv och ingen hade sett skillnaden. Men det är jag det, andra har inte lika stora kunskaper så kan jag delar jag med mig.
När du säger att du sett mycket skit i stugorna, hur vet du att det är amatörer som gjort det? Jag har sett skit gjort av proffs.
Hej Kevin
Kevin.v skrev
å kanske man ska öppna plånboken och istället för att vara så jävla snål som folk här är, vilket är de mesta handlar om här i grund och botten. Speciellt i elforumet. Snålheten för att ta in BEHÖRIGA yrkesmän för att göra jobbet. Menmen,
Jag har haft en behörig elektriker i min lgh och installerat shelly dimmer puckar och det fungerade i 97% i installationen men i en lampa satt det belysningsarmaturer som gjorde att en av faserna "löste ut", hur tycker du att elektrikern skulle ha gjort för att undvika detta ?. Jag vill nog påstå att jag inte är speciellt snål och jag har som du skriver anlitat en behörig elektriker men behöver svar på hur han skulle ha undvikit att det blev fel ?
/B
Kevin.v skrev
Jag har haft en behörig elektriker i min lgh och installerat shelly dimmer puckar och det fungerade i 97% i installationen men i en lampa satt det belysningsarmaturer som gjorde att en av faserna "löste ut", hur tycker du att elektrikern skulle ha gjort för att undvika detta ?. Jag vill nog påstå att jag inte är speciellt snål och jag har som du skriver anlitat en behörig elektriker men behöver svar på hur han skulle ha undvikit att det blev fel ?
/B
Kopplar man fel löser säkringen ut. Då får man göra om. Jag kopplade ihop min första skarvsladd på 70-talet. Då köpte man allt var för sig hona hane sladd också var det bara att koppla ihop. Fanns inga forum då, fanns inte ens internet man lärde sig ändå men det hade varit bra att kunna fråga i början. Brorsan började också koppla el under 70-talet. Han hade ingen aning om vad han gjorde, synd att BH inte fanns då. Idag har utbildar han elektriker.K Kevin.v skrev:Jag förstår dig och jag håller med dig förutom att du ”tror” dom flesta känner sina begränsningar och tar hjälp för de tror inte jag som ser mycket i yrket.
Och ja, de är bättre att fråga här (vilket många också garanterat inte gör även fast dom är med i denna app) än att bara höfta lite och köra på eget bevåg.
Jag säger de igen, den här appen är sjukt bra och lärorik och de är jätte bra att den finns men de finns fortfarande regler och lagar att följa oavsett vad och vi vet fortfarande inte om han ska byta ett befintligt uttag eller inte. Varför hjälpa någon med något olagligt? Hen kan fortfarande göra fel även fast svaret från er är rätt eller hur? De finns alldeles för många besserwissrar där ute som tror att dom kan allt. Mitt budskap var inte bara riktat åt TS i denna tråd utan till alla som håller på att i sina egna hem där de kanske de finns andra, barn till exempel, människor underskattar el hur farligt de är. De jag skriver har skrivit 1000ggr jag vet, men har jag lyckats avråda någon som läser detta att man kanske inte ”ska bara koppla” in dedär uttaget eller armaturen eller vad de nu är och jag har förhindrat en brand eller bara en fel koppling så är jag nöjd.
Redigerat:
