Du missförstår nog detta forum. Som elektriker själv så blir jag mörkrädd rent ut sagt av att se såna här inlägg. Absolut, denna app är otroligt bra och lärorik om saker man inte kan och vill ha hjälp med. Sen finns de saker som INTE ska och INTE får göras utan god kännedom om området, de finns elsäkerhetslagar på det som den här pojken tydligen inte har som frågar om inkoppling om ett simpelt uttag och om den vanligaste anslutningsklämman i Sverige är godkänd för att använda. Då kanske man ska öppna plånboken och istället för att vara så jävla snål som folk här är, vilket är de mesta handlar om här i grund och botten. Speciellt i elforumet. Snålheten för att ta in BEHÖRIGA yrkesmän för att göra jobbet. Menmen, Service elektrikerna som får mer jobb och betalt efter klåpare är de som får dom att gå runt också så de är väl jätte braS Slobban skrev:
Okej Kevin, synd att behöva göra dig mörkrädd, men vi får hoppas att du snart är tillbaka i sans igen. Jag har erkänt mitt misstag i min tolkning av #4. Det var fel och jag ber om ursäkt. Men nog måste väl det här forumet vara till för att ställa frågor om saker man inte behärskar till fullo? Det vore väl oerhört tråkigt annars? Är det verkligen jag som missförstått syftet med forumet?
Om vi ska vara petiga så får man byta om man vet hur man gör.useless skrev:
Och hur tar man då reda på hur man gör? Jo, man frågar. På ett forum. På ett forum som har förståelse för att inte alla är experter på allting redan då de föds.
Sen ibland kommer det in några Kevins på forumet och tycker det är katastrofalt att inte alla behärskar allting direkt de blivit avvanda från modersmjölk. Som tur är brukar de antingen byta inställning eller byta forum ganska snart.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Kevin behövde tre år på gymnasiet för att lära sig byta ett uttag, klart han blir bitter när han inser att det går att få den kunskapen på några minuter i ett forum. 
Edit: Ovanstående inlägg är skrivet med glimten i ögat och jag förstår självklart att man lär sig mer än så under tre år på elprogrammet.
Edit: Ovanstående inlägg är skrivet med glimten i ögat och jag förstår självklart att man lär sig mer än så under tre år på elprogrammet.
Redigerat:
Man behöver kanske inte raljera alltför mycket... Det finns ju trots allt flera exempel där skribenten inte borde försöka koppla själv trots ivrigt påhejande från forumet.
Just i det här fallet ser jag dock inga problem förutom frågetecknen kring TS erfarenheter av öppningsbara toppklämmor.
Just i det här fallet ser jag dock inga problem förutom frågetecknen kring TS erfarenheter av öppningsbara toppklämmor.
useless skrev:
Precis de jag skrev. Med god kännedom, tycker du att man har de på ett sånt här inlägg? Jag skrev på detta inlägg för jag tycker de är oroväckande att folk måste fråga om såna enkla grejer, jag skrev också att denna app är bra och lärorik men vissa saker är fortfarande olagliga att göra och jag syftar inte bara på dehär, de finns hundratals inlägg om hur folk vill göra jobb hemma i elforumet som absolut har noll koll hur man ska göra och om du inte håller med om de så är du fruktansvärt naiv. Men ”hushållsel” och en elbrand eller två är väl inte så farligt eller vad säger ni experter inom området hahauseless skrev:
Till skillnad från dig så finns det folk som behöver fråga innan dom får god kännedom. Jag kunde inte heller byta vägguttag innan jag hade lärt mig hur man gör.K Kevin.v skrev:
Men, rent krasst är det väl bättre att man frågar innan man gör potentiellt farliga saker?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Har du konkreta fakta på att det är ett problem, t.ex olycksstatistik? Hävdar du att svaren i denna tråd är fel och leder till en högre risk för olyckstillbud? Är det bättre att TS kopplar utan vägledning? Du är långt ifrån den förste nykomling på forumet som seglar in med hög svansföring och blir "mörkrädd". Jag råder dig att hänga här ett tag så att du ser nivån. Om yrkeskåren sänker priset och gör sig mer tillgänglig behöver du heller inte vara rädd om jobbet.
Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
Bo.Siltberg skrev:
Har du konkreta fakta på att det är ett problem, t.ex olycksstatistik? Hävdar du att svaren i denna tråd är fel och leder till en högre risk för olyckstillbud? Är det bättre att TS kopplar utan vägledning? Du är långt ifrån den förste nykomling på forumet som seglar in med hög svansföring och blir "mörkrädd". Jag råder dig att hänga här ett tag så att du ser nivån. Om yrkeskåren sänker priset och gör sig mer tillgänglig behöver du heller inte vara rädd om jobbet.
Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
Bo.Siltberg skrev:
Har du konkreta fakta på att det är ett problem, t.ex olycksstatistik? Hävdar du att svaren i denna tråd är fel och leder till en högre risk för olyckstillbud? Är det bättre att TS kopplar utan vägledning? Du är långt ifrån den förste nykomling på forumet som seglar in med hög svansföring och blir "mörkrädd". Jag råder dig att hänga här ett tag så att du ser nivån. Om yrkeskåren sänker priset och gör sig mer tillgänglig behöver du heller inte vara rädd om jobbet.
Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
Bo.Siltberg skrev:
Har du konkreta fakta på att det är ett problem, t.ex olycksstatistik? Hävdar du att svaren i denna tråd är fel och leder till en högre risk för olyckstillbud? Är det bättre att TS kopplar utan vägledning? Du är långt ifrån den förste nykomling på forumet som seglar in med hög svansföring och blir "mörkrädd". Jag råder dig att hänga här ett tag så att du ser nivån. Om yrkeskåren sänker priset och gör sig mer tillgänglig behöver du heller inte vara rädd om jobbet.
Detta annars utmärka uttag från ABB har gjort fler än TS osäkra på hur de egentligen ska kopplas så det är ingenting nytt. Bristande materielkännedom innebär inte att TS har tummen mitt i handen och inte kan få till detta rätt med hjälp. Jag ser fram emot att du deltar på forumet och hjälper frågeställare. Det innebär ibland att rekommendera en elfirma.
useless skrev:
useless skrev:
”Hobbyelektrikern” du blir inte smartare för att du har 19500inlägg i brist på liv och använder lite finare ord bara så du vet. Eller ja, du verkar ju veta allt så de kanske du redan visste också.useless skrev:
Du kommer med påståenden som inte är relevant alls faktiskt, har aldrig sagt att svaren i denna tråd är fel, ”nykomling” har ingenting med rätt eller fel att göra heller men jag förstår att du känner dig bättre än mig bara för du har ”hängt” här längre än kanske genomsnittet men de har ingenting med saken att göra.
Jag tog den här tråden som ett exempel nu även fast de kanske inte är en big deal som andra trådar men jag ville bara framföra budskapet om att de kanske borde finnas en gräns om vad man ska fråga här som en vuxen människa innan man tar in proffessionell hjälp så att inget blir fel, vilket är lätt hänt och de kan få förödande konsekvenser.
Sen framgår de inte ens av TS om han ska byta ett befintlig uttag eller montera ett nytt vilket också är olagligt. Men då har han ju sparat in pengar iallafall om han gör de själv och de är ju de viktigaste. Eller hur?
Sen att fler än han har blivit ”osäkra” på ABBs uttag om inkopplingen gör ju inte saken bättre? En behörig installatör hade inte frågat om de i en bygga hus grupp
Har sett flertal inlägg om bland annat inkoppling av plejd (en hel del andra saker också) här som man inte heller får göra som privat person, men de kanske blir okej att göra de så länge man ”frågar” om hjälp här så att såna som du kan hjälpa hen? För då blir ju allt rätt?
Och hur var det med olycksstatistiken? Med tanke på hur livsfarligt det är när vi obehöriga utför enklare elarbeten borde ju begravningsbyråerna vara nedlusade med elrelaterade dödsfall.,K Kevin.v skrev:”Hobbyelektrikern” du blir inte smartare för att du har 19500inlägg i brist på liv och använder lite finare ord bara så du vet. Eller ja, du verkar ju veta allt så de kanske du redan visste också.
Du kommer med påståenden som inte är relevant alls faktiskt, har aldrig sagt att svaren i denna tråd är fel, ”nykomling” har ingenting med rätt eller fel att göra heller men jag förstår att du känner dig bättre än mig bara för du har ”hängt” här längre än kanske genomsnittet men de har ingenting med saken att göra.
Jag tog den här tråden som ett exempel nu även fast de kanske inte är en big deal som andra trådar men jag ville bara framföra budskapet om att de kanske borde finnas en gräns om vad man ska fråga här som en vuxen människa innan man tar in proffessionell hjälp så att inget blir fel, vilket är lätt hänt och de kan få förödande konsekvenser.
Sen framgår de inte ens av TS om han ska byta ett befintlig uttag eller montera ett nytt vilket också är olagligt. Men då har han ju sparat in pengar iallafall om han gör de själv och de är ju de viktigaste. Eller hur?
Sen att fler än han har blivit ”osäkra” på ABBs uttag om inkopplingen gör ju inte saken bättre? En behörig installatör hade inte frågat om de i en bygga hus grupp
Har sett flertal inlägg om bland annat inkoppling av plejd (en hel del andra saker också) här som man inte heller får göra som privat person, men de kanske blir okej att göra de så länge man ”frågar” om hjälp här så att såna som du kan hjälpa hen? För då blir ju allt rätt?
