Jag har installerat Biltemas dimmer i en trappstegskoppling. Se nedan.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/dimmers/led-dimmer-5---150-w-2000041822

Det fungerar fint enda tills jag trycker på den andra brytaren. Då fungerar ej trappstegs dimmer brytaren och det går inte att sätta på lampan.

Jag har bifogat en bild på hur det såg ut innan jag installerade Biltema dimmern. De två bruna sladdarna installerade jag till L1 och L2 på brytaren. Den oranga sladden till B och den vita till liggande S med pil igenom.

Detta är säker ett enkelt problem för den kunniga vad som kan vara felet.

• Elektrisk kopplingsdosa i vägg med flera färgade kablar anslutna; installation av dimmer kopplad till bruna, orange och vita sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
om det funkade innan så bör det räcka om du sätter de två bruna på dimmern (pil med s) och orange och vit på l1 och l2

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
De två bruna sladdarna installerade jag till L1 och L2 på brytaren.
Varför? De var ju ihopkopplade på den gamla brytaren.

• Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
De två bruna sladdarna installerade jag till L1 och L2 på brytaren. Den oranga sladden till B och den vita till liggande S med pil igenom.
Det är inte enligt instruktionen. Jag kladdat i dess instruktion och ritat ut hur den är kopplad internt. Det är en strömbrytare internt med en ingång (vågen med pil) som växlar mellan två utgångar, L1 och L2. Benämningen på terminalerna är dock kraftigt förvillande och ursäktar en felkoppling. Du får tänka funktion här istället. Det som är L på din gamla strömbrytare är alltså vågen med pil på din dimmer.

Schematisk illustration av elinstallation med kopplingskablar för strömbrytare som visar inkoppling av ledningar till L1, L2 och B.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Sebbegb skrev:
om det funkade innan så bör det räcka om du sätter de två bruna på dimmern (pil med s) och orange och vit på l1 och l2
Tack för hjälpen. Jag ska pröva detta. Instruktionen till denna dimmer är ganska knapphändig faktiskt.

Tvärtom, manualen är väldigt tydlig.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
B Boko57 skrev:
Instruktionen till denna dimmer är ganska knapphändig faktiskt.
Det kan väl inte bli tydligare än såhär
Diagram över dimmerinstallation med instruktioner om inkoppling och återvinning av el-avfall.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.