Vår trådlösa har gjort slut på 4 batteripacker och nu finns de inte att köpa så vi har bara trådtelefoner igen, funkar ba bra ba.

Protte

B
kolla in WWW.kjell.com, de har bra bild i deras faktaavdelning om telefoni.

thewolf skrev:
Hur gör man en kobra telefon sladdkös? Hur gör man med faxen? Hur gör man om man måste h ett gammalt hederligt modem?

Jag säger inte at man inte ska ha trådllöst, det är ett bra komplement till fast lina. Me det ersätter inte fast.

Bara min synpunkt...
Och så måste man ha "vanligt" telia-abonnemang och inget adsl-tjosan för att kobran ska funka. Kobran har ju pulsval och det nyare enbart tonval.
Eller finns det någon adapterkonverterlåda?
Adapter från kobran till mobilen vore ju fräckt :)

prototypen skrev:
Vår trådlösa har gjort slut på 4 batteripacker och nu finns de inte att köpa så vi har bara trådtelefoner igen, funkar ba bra ba.

Protte
Köp en modern telefon med vanliga uppladdningsbara batterier istället. De finns alltid att köpa billigt om de tar slut.
Alla mina Siemenstelefoner har haft vanliga batterier. Batteripack är förlegat.

thewolf skrev:
Hur gör man en kobra telefon sladdkös? Hur gör man med faxen? Hur gör man om man måste h ett gammalt hederligt modem?

Bara min synpunkt...
Köp en SIP-adapter och en accespunkt och koppla till Kobran. Eller ha den bara som prydnad.
Faxen kan du slänga ut, finns funktionen fax till mejl sedan långt tillbaka.
Hur ofta behöver man surfa via modem egentligen?

Nu pratar jag inte om att surfa via modem, ibland så kan modem vara sista utvägen för att komma åt datasystem som ballar ur.

fax till mail ja... men papper till scanner till datorn till faxprogram är väl lite mer bökigt än papper till fax, slå nr, klart!

Edit: Vad ot vi blev nu... Får snart starta en ny tråd: varför man ska ha trådbundet i huset :D

urk skrev:
Köp en SIP-adapter och en accespunkt och koppla till Kobran. Eller ha den bara som prydnad.
Faxen kan du slänga ut, finns funktionen fax till mejl sedan långt tillbaka.
Hur ofta behöver man surfa via modem egentligen?
Googlade lite, menar du inte en ATA-adapter, som man kopplar den analoga telefonen till, för att den ska uppfattas som en SIP-enhet?

Finns det någon fax->mejl som är gratis?
Jag hade en för många år sedan, men sen började de ta betalt :(

Säkerheten på fax (kretskopplad telefoni) är betydligt högre (om man t.ex. ska skicka ett kreditkortsnummer) än på mail (packet switching). Faxen blir nog kvar.

Protte

prototypen skrev:
Säkerheten på fax (kretskopplad telefoni) är betydligt högre (om man t.ex. ska skicka ett kreditkortsnummer) än på mail (packet switching). Faxen blir nog kvar.

Protte
Ytterst tveksamt. Du har ingen aning om var den mottagande faxen står, vilka som har tillgång till den osv.

Den hamnar iaf på rätt företag och förhoppningsvis bara på ett ställe.
Den lagras inte heller på X antal servrar på vägen heller.

Protte

Och det är inte lika många som lyssnar av informationen på vägen...

Hej!

EN tilläggsfråga. VI måste skarva telefontråden och jag har köpt in något som man kallade för u-båtar för telekabel alternativt fiskögon. Någon som vet hur man skarvar en telefonkabel med hjälp av dessa? Vi kan säkert lista ut det tillsammans men risken att göra fel och förstöra något minskar ju om amn redan från början vet...
/Henrik

hen_rik79 skrev:
Hej!

EN tilläggsfråga. VI måste skarva telefontråden och jag har köpt in något som man kallade för u-båtar för telekabel alternativt fiskögon. Någon som vet hur man skarvar en telefonkabel med hjälp av dessa? Vi kan säkert lista ut det tillsammans men risken att göra fel och förstöra något minskar ju om amn redan från början vet...
/Henrik
Titta i den här guiden.
https://www.tewss.telia.se/files/Installation_Telejack_070705.pdf

Ahaa tack ja det verkar vara samma som finns med även på tele2-instruktionen. Det jag inte riktigt fattade var att man inte kan skarva som man skarvar en elkabel utan får skarva ett par i sänder, så för att skarva en kabel så blir det 4 st klämmor?

MVH
Henrik

Det beror väl på vad du ska göra för något? Vill du flytta ett jack, eller vill du koppla in ett extra jack? :confused:

Den enda gången som jag har hållit på med tele, så ville jag koppla in ett nytt jack som skulle hamna före det befintliga 1:a jacket. Då skarvade jag paret som gick in på undersidan av det gamla 1:a jacket och drog dem vidare till det nya jacket. Paret som kom från det nya jacket stoppade jag in på undersidan av det gamla 1:a jacket. Alltså gick det åt två "ögon" för att koppla in ett nytt jack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.