Bernieberg Bernieberg skrev:
De armaturer vi valde hade så långa färdiga kablar att vi inte behövde dra någon egen tråd mellan respeltive armatur, bara att koppla ihop plus från första med minus till andra osv. Använde fiskögon och det fungerar finfint.
Aha ok.
Verkar alltså variera mellan LED lampor vilka medföljande kablar man får.

Vad jag förstår är "fiskögon" kopplingsklämma för lågspänning kablar i fuktiga? utrymmen?.
Finns det någon fördel att använda "fiskögon" jämfört med säg Wago? i mitt fall?

Transparent och orange "fiskögon" kopplingsklämma för lågspänning i fuktiga utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wago 221 kopplingsklämma genomskinlig med orange reglage för elinstallation.

mvh
 
Ja den övre bilden visar ett ”fisköga”, vet inte vad de heter på finsvenska. Fördelen är väl framförallt att de är billiga jämfört med Wago och duger fint när det är 12 V. Även vettiga i fuktiga miljöer men det är nog inte den drivande egenskapen i ditt fall.
 
Fiskögon ska bara användas om ledaren är solid, så trots priset (på någon krona) är Wagon helt klart att föredra.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.