1 627 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Kopplar in en LED-armatur från Biltema, frågor om jordanslutning
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Hej, hittade en ljusstark armatur från BT som jag sätter i verkstaden efter att den gamla faktiskt exploderade... gammal lysrörsgrunka där de gamla ruttnade ledarna helt enkelt fick ljusbåge och det blev blixt och smäll.
Nåväl. Nya armaturen, billig såklart, är dubbelisolerad och har bara två terminaler L & N, ingen jordanslutning.
In i min kabeldragning kommer en installationskabel med solida EK-ledare 1,5mm2. Hur installerar jag detta så att det ser ut som om ett proffs gjort detta? Kabeln är en standard EKK med jord, jag använder alltså inte jordtråden men vill veta vad som är det renläriga sättet att utesluta jordtråden.
Det jag gjort nu är att terminera jordtråden i armaturen med eltejp pga extremt trångt utrymme, även terminerat jordkabeln i andra änden mot takdosan med sk ubåt.
Fråga: borde jag istället ansluta jordkabeln till jord i takdosan?
Allt funkar givetvis som det ska men vill att det ska se proffsigt ut i alla detaljer. Wago 221 i allt väsentligt i övrigt, gav bra kontaktering FK vs EK.
___
PS. Nu när jag formulerat frågan så tänker jag så här: ja, jordtråden borde anslutas till jord i takdosan och inte termineras med ubåt - därför att om någon annan byter armatur framöver till jordat så ska den jordade ledningen var just detta. Att det är eltejp som terminering av denna pga platsbrist i armaturen må vara hänt. Dock tråkigt att dessa armaturer inte har en extra terminal för jord, de är gjorda för vidarekoppling och efterföljande apparater kan ju behöva jordanslutning.
Nåväl. Nya armaturen, billig såklart, är dubbelisolerad och har bara två terminaler L & N, ingen jordanslutning.
In i min kabeldragning kommer en installationskabel med solida EK-ledare 1,5mm2. Hur installerar jag detta så att det ser ut som om ett proffs gjort detta? Kabeln är en standard EKK med jord, jag använder alltså inte jordtråden men vill veta vad som är det renläriga sättet att utesluta jordtråden.
Det jag gjort nu är att terminera jordtråden i armaturen med eltejp pga extremt trångt utrymme, även terminerat jordkabeln i andra änden mot takdosan med sk ubåt.
Fråga: borde jag istället ansluta jordkabeln till jord i takdosan?
Allt funkar givetvis som det ska men vill att det ska se proffsigt ut i alla detaljer. Wago 221 i allt väsentligt i övrigt, gav bra kontaktering FK vs EK.
___
PS. Nu när jag formulerat frågan så tänker jag så här: ja, jordtråden borde anslutas till jord i takdosan och inte termineras med ubåt - därför att om någon annan byter armatur framöver till jordat så ska den jordade ledningen var just detta. Att det är eltejp som terminering av denna pga platsbrist i armaturen må vara hänt. Dock tråkigt att dessa armaturer inte har en extra terminal för jord, de är gjorda för vidarekoppling och efterföljande apparater kan ju behöva jordanslutning.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Detta är också lurigt då de oftast har begränsningar i effekt som kan matas vidare till efterföljande utrustning.H Harald Blåtumme skrev:
Nu har du bara en ansluten, men räkna inte med att kunna dra vidare i framtid för annan utrustning.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Max fem kan kan sitta vidarekopplat i samma slinga på den jag skaffade: https://www.biltema.se/bygg/belysni...r/led-armatur-ip65-1500-mm-6750-lm-2000062682
Installationsanvisningen är mycket knapphändig men det funkade iaf fint att trycka in solid tråd i plintarna. Annars nöjd med ljusflöde och spridningsvinkel för användningsområdet.
Installationsanvisningen är mycket knapphändig men det funkade iaf fint att trycka in solid tråd i plintarna. Annars nöjd med ljusflöde och spridningsvinkel för användningsområdet.
Biltemas LED-armaturer är väl gjorda i plast
Plast kan man inte jorda.: (om man gräver ner dem)
Vik undan den gul/gröna ledaren så den finns om du i framtiden byter till en armatur i metall
Å varför avråder ni från att köpa den????Bo.Siltberg skrev:
Plast kan man inte jorda.: (om man gräver ner dem)
Vik undan den gul/gröna ledaren så den finns om du i framtiden byter till en armatur i metall
Hur ska du få en jordtråd att gå genom armaturen???? Den ska man INTE ta isär och skulle den sluta fungera ska den lämnas till återvinningen.A AndersS skrev:
Alternativ för att få med en jordledning är att montera en kopplingsdosa där jordtråden finns och sedan dra en separat kabel till varje armatur men då försvinner vitsen med armaturerna.
Om man inte förstår det så ska man nog inte hålla på med elen.
Om det är tex följande armatur https://www.biltema.se/bygg/belysni...r/led-armatur-ip65-1200-mm-2400-lm-2000050031 så kan man vidaremata nästa armatur via föregående armatur.S stig54bk skrev:
Om man då byter tex någon armatur förutom första armaturen till en som kräver skyddsjord så kommer den inte att bli skyddsjordad eftersom skyddsjorden inte går vidare genom tidigare armatur(er).
Därav bör man undvika dessa armaturer som inte har jordplint när det går att vidaremata till nästa armatur.
Nu tar vi det lite lugnt😀S stig54bk skrev:Hur ska du få en jordtråd att gå genom armaturen???? Den ska man INTE ta isär och skulle den sluta fungera ska den lämnas till återvinningen.
Alternativ för att få med en jordledning är att montera en kopplingsdosa där jordtråden finns och sedan dra en separat kabel till varje armatur men då försvinner vitsen med armaturerna.
Om man inte förstår det så ska man nog inte hålla på med elen.
Om du läser det jag skrev och du citerar så står det "räkna inte med..", det innebär att om något ska anslutas vidare så är det något som inte behöver jord och har en begränsad effekt utifrån den armatur som Biltema säljer.
Så läs gärna mitt inlägg igen och jag förstår vad som gäller.😇
Har bl.a. tre stycken av annat fabrikat kopplade i serie i min snickarbod. I stallet kopplar vi med kopplingsdosa när vissa armaturer byts till LED.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Det finns regler. Alla svar finns i denna trådS stig54bk skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/lantbruksfastighet-och-kravet-pa-viss-typ-av-kabel.378820/
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jo ett problem är att om du har en vidarekopplinge med en installationskabel med jord i kabeln. Så måste jordne vara ansluten i till skyddjord matande ände, även om den matas från en dubbelisolerad armatur.D Dilato skrev:
Någon kan koppla in kabeln på en armatur, eller annan apparat som kräver jord. Visserligen skall den som gör en sådan installation inte bara blint koppla in en skyddjord, utan att kontrollera den, men finns det en tydlig skyddsjord, så skall den verkligen vara skyddsjord, inte en lös tråd.
Man skall kontrollera att den är skyddsjord, men är det rätt gjort så skall den kontrollen ALLTID komma fram till att det faktiskt ÄR en skyddsjord.
Om man klipper av skyddsjorden så det inte finns fler än två synliga trådar ur kabeln .
blir det ju svårt att koppla in den.
Att man ignorerar att mäta att jorden ( som inte är åtkomlig om man inte skapar upp kabeln) inte går någonstans ska man väl inte behöva ta höjd för?
Men annars får man väl använda tvåledare.
blir det ju svårt att koppla in den.
Att man ignorerar att mäta att jorden ( som inte är åtkomlig om man inte skapar upp kabeln) inte går någonstans ska man väl inte behöva ta höjd för?
Men annars får man väl använda tvåledare.
Det ska finnas en skyddsledare framdragen vid varje klass 2-sak.
Det är till för att man enkelt ska kunna byta mot klass 1-material som man skriver i anmärkningen i elinstallationsreglerna så det är ingen elsäkerhetsregel. Men likväl tillhör det den normerande delen i reglerna som ska följas (lägsta nivån)
Det är till för att man enkelt ska kunna byta mot klass 1-material som man skriver i anmärkningen i elinstallationsreglerna så det är ingen elsäkerhetsregel. Men likväl tillhör det den normerande delen i reglerna som ska följas (lägsta nivån)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden