Hej!
Som framgår av bilden vill jag koppla in Led lampor till driver.
Använder mig av RKUB 0,75/1.5 mm2 i slang (mest för att det blir snyggt).
Tänkte dra en lång sladdpar där ena tråden är obruten hela vägen och den andra klipps upp för att koppla in armaturen.
Spelar det någon roll vilken färg man klipper vid varje "slinga"? Dvs är färgerna polaritetskänsliga?
Blir det rätt då?
Som framgår av bilden vill jag koppla in Led lampor till driver.
Använder mig av RKUB 0,75/1.5 mm2 i slang (mest för att det blir snyggt).
Tänkte dra en lång sladdpar där ena tråden är obruten hela vägen och den andra klipps upp för att koppla in armaturen.
Spelar det någon roll vilken färg man klipper vid varje "slinga"? Dvs är färgerna polaritetskänsliga?
Blir det rätt då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Precis så har jag också gjort.S sam820921 skrev:Hej!
Som framgår av bilden vill jag koppla in Led lampor till driver.
Använder mig av RKUB 0,75/1.5 mm2 i slang (mest för att det blir snyggt).
Tänkte dra en lång sladdpar där ena tråden är obruten hela vägen och den andra klipps upp för att koppla in armaturen.
Spelar det någon roll vilken färg man klipper vid varje "slinga"? Dvs är färgerna polaritetskänsliga?
Blir det rätt då?
[bild] [bild][bild] [bild]
I princip spelar det ingen roll vilken tråd du klipper i varje dosa. Enklast är det om du klipper samma tråd överallt men det går även annars.
Hur kom det sig att du brände spottarna? Är det inte internskyddade mot fel polaritet? En diod leder ju ingen ström åt fel håll alls.
Bra. Tack för svar.
Har inte beställt LED lamporna än så jag vet inte hur dom ser ut.
Framgår det från lampan vad som är - och +?
Kommer dom utan tråd dvs är det bara en skruv i lampan där man kopplar in RKUB?
Eller är det med JST/Molex/snabbkopplingar som man måste klippa bort och sedan skarva (ex med Wago som bild ovan)?
På bildexemplet ovan är ju lampans egna kablar färgade? Vilken färg är vilken "polaritet"?
mvh
Har inte beställt LED lamporna än så jag vet inte hur dom ser ut.
Framgår det från lampan vad som är - och +?
Kommer dom utan tråd dvs är det bara en skruv i lampan där man kopplar in RKUB?
Eller är det med JST/Molex/snabbkopplingar som man måste klippa bort och sedan skarva (ex med Wago som bild ovan)?
På bildexemplet ovan är ju lampans egna kablar färgade? Vilken färg är vilken "polaritet"?
mvh
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Mina spottar hade en röd och en svart sladd. Kontakt kommer jag inte ihåg, isåfall har jag klippt bort dom.
Jag provkopplade allt först på köksbordet, med dimmer och allt. När allt fungerade tog jag mig ett glas vin och var skitglad. Fan vad det lös!
Jag provkopplade allt först på köksbordet, med dimmer och allt. När allt fungerade tog jag mig ett glas vin och var skitglad. Fan vad det lös!
En diod har en gräns för hur mycket backspänning den klarar.T Thomas_Blekinge skrev:Precis så har jag också gjort.
I princip spelar det ingen roll vilken tråd du klipper i varje dosa. Enklast är det om du klipper samma tråd överallt men det går även annars.
Hur kom det sig att du brände spottarna? Är det inte internskyddade mot fel polaritet? En diod leder ju ingen ström åt fel håll alls.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Rätt. Förstått.
Om jag förstått det rätt så betyder det att färgerna på LED lampans kabel motsvarar + resp -. Jag gissar att rött kabel från lampan är + och svart kabel är -?T Thomas_Blekinge skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Observera att detta gäller om du köper LED lampor avsedda för konstantström. Det finns armaturer som har inbyggda drivers (som ger den konstanta strömmen) och som vill matas med 12V eller 230V.
Stämmer bra!H hempularen skrev:
LED lampan har ej inbyggd driver.Dimbar med konstantström 500mA.
Behöver separat drivdon.
Multidriver (drivdon + dimmer i samma enhet). Konstantström. Styrs med strömbrytare med impulsfjäder.
Har tittat en del på LED med inbyggd driver. Vad jag har förstått finns det nackdelar med detta?
Lättare att byta en st drivdon om den går sönder istället för ha LED lampor med inbyggd drivdon.
Vad är fördelen med att ha LED med inbyggd driver som behöver matas med 12 V konstantspänning? Låter omständigt? Jag kan förstå fördelen med att mata med 230 V men inte med 12 V?
mvh
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Rätt! Så här gjorde jag, och det blev fel...S sam820921 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hidealite-spot-mini-jolly-pro.307149/page-2#post-2855178
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
De armaturer vi valde hade så långa färdiga kablar att vi inte behövde dra någon egen tråd mellan respeltive armatur, bara att koppla ihop plus från första med minus till andra osv. Använde fiskögon och det fungerar finfint.

