Är detta rätt kopplat? Jordfelsbrytaren flyger direkt jag kopplar in i uttaget.
Det går två kablar från huvudcentralen. En svart och en vit.

Det sitter en jordfelsbrytare i den här centralen men inte i själva huvudcentralen. Så den vita är kopplad till jord och därefter in i jfb och efter det till nollan. Är detta korrekt?
 
  • Schematisk bild av en elcentral med märkning av huvudcentral, huvudbrytare (HB), jordfelsbrytare (JFB) och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget uppenbart elektriskt fel i din skiss.
 
Då kanske de är ugnen de är fel på? Löser ut när jag startar den
 
S
F Frågetecknet skrev:
Då kanske de är ugnen de är fel på? Löser ut när jag startar den

Inte så att man använt jordplinten för nolla till ugnen då?
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
TRJBerg
Jag förstår inte. Måste det inte minimum finnas tre kablar: ledare, nolla och jord?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag förstår inte. Måste det inte minimum finnas tre kablar: ledare, nolla och jord?
Du kan ha PEN. Dvs. Gemensam nolla och jord. Efter jordfelsbrytaren måste det vara separerat.
Nu misstänker jag att sladden in inte är av en lämplig typ. Men det förklarar inte varför jordfelsbrytaren löser.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Posta en bild på hur det är kopplat i verkligheten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.