14 719 läst ·
34 svar
15k läst
34 svar
Hur koppla in JFB till gammal central?
2000 spänn för ett par rullar FK, hoppas jag är en felskrivning...prototypen skrev:4 mm2 brukar vara svårt att få tag på men 6 mm2 är mera vanligt och då räcker det för maximalt för gänga II på huvudsäkringarna. Vad som skiljer en riktig installation från någon slags puleri är att rätt material används.
En rulle svart (brun, kanske det ska vara) och en rulle blå kostar bara drygt 2000 spänn och moms på det. Men du sparar mycket på jobbet om du gör det själv.
Protte
I vart fall om man köper den själv
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
ELFA tar numera 12,70 per meter om man köper 100m av RK 6 mm2 Hos SELGA har jag fått det liiite billigare.
Så 2 papp för 2 rullar är inte helt fel.
Kopparpriset skenade för något år sedan, upp gick det fort men ned går det inte lika fort.
Protte
Kollade även med mitt avtal hos SELGAS webstore
0310082 RK 6 BRUN H07V-K 100 M 3 136,50kr
Det ÄR inte klokt, det brukar gå pressa priset en aning om man pratar med försäljaren.
Kopparpriset skenade för något år sedan, upp gick det fort men ned går det inte lika fort.
Protte
Det ÄR inte klokt, det brukar gå pressa priset en aning om man pratar med försäljaren.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
5 m på biltemaprototypen skrev:ELFA tar numera 12,70 per meter om man köper 100m av RK 6 mm2 Hos SELGA har jag fått det liiite billigare.
Protte
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=79428
En blå en svart, totalt 80 kr.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jo, men PEN ledaren går väl till jordplinten i centralen. Från denna går sedan 'blivande' nolla till jfb, vilket efter jfb går till nollplinten. Det är med andra ord endast N inte PEN.
Just ja. Jag var nog lite vilsen där.GK100 skrev:
Exakt, fastän nollan mot JFB'n kommer från jordskenan (PEN-skena skulle det nästan kunna heta i detta fallet) så märker man den inte gul/grön, då det i normalfallet inte går skyddsjordströmmar där, utan helt korrekta nolla-stömmar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Så du ska byta hela centralen nu till en färdigkopplad normcentral?
Svart fas är nog praxis. Menar du att även nollan till/från JFB är svart?
Svart fas är nog praxis. Menar du att även nollan till/från JFB är svart?