Cruzze Cruzze skrev:
Yes, men stort R då.
Edit: och efter siffran
Njä, en resistor på ett elschema kan vara både liten och stor bokstav, men det är då olika betydelse!

2r7, t.ex. betyder 2,7 ohm, och 2k7 blir 2,7 kohm.

R27 betyder resistor 27,och då finns istället en lista där det står att resistor 27 är på t.ex. 20 ohm

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Var det någon som trodde att @atomlab syftade till resistorer eller rörgängan R20? 🤭
Känns som det inte var någon högoddsare att han syftade till just radien, det passade ju väl in i diskussionen också 🙃

På ritning brukar man ju skriva radiemåtten så, fast med stort R då, tex R20.

Går det inte lossa på skivan och dra kabeln bakom och komma ut rätt?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Och på en elinstallationsritning har jag ALDRIG sett en angivelse av radien på en kabel.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
E elmont skrev:
Och på en elinstallationsritning har jag ALDRIG sett en angivelse av radien på en kabel.
Nej, men det finns ju fler typer av ritningar, där radier är vanligt förekommande 🤓

richardtenggren richardtenggren skrev:
Nej, men det finns ju fler typer av ritningar, där radier är vanligt förekommande 🤓
Men eftersom det handlar om en kabelförläggning i ett elforum så är alla andra typer av noll och intet värde.

• Älska
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men eftersom det handlar om en kabelförläggning i ett elforum så är alla andra typer av noll och intet värde.

Förutom den lilla detaljen att just radie diskuterades. Anser du då att man skall säga att det finns ingen radie för det står inte på ritningen?

Även om radien inte står i ritningen så tas den garanterat upp någonstans i handlingen annars så hade ju elektriker kunnat kasta upp kabeln hur som helst och sedan hävda att det fanns minsann inga direktiv.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
E elmont skrev:
Hur ofta beskriver man kabeldragningen i sådan detalj på dessa ritningar då? De är väl högst schematiska?
Jag gissar ändå att man skulle sätta Rx(x=radiens värde i mm) även i elbranschen, om det nu vore aktuellt med att kravställa en kabelbockning så noga. 😂

T
Snäll gör en egen tråd... Jag är mer intresserad på hur @Fairlane tänkte lösa "jobbet" och exakt vilken diameter kabeln kommer ha är jag mindre intresserad av. Som jag förstår det som så kommer den nog inte ens förläggas som ett U?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Förutom den lilla detaljen att just radie diskuterades. Anser du då att man skall säga att det finns ingen radie för det står inte på ritningen?

Även om radien inte står i ritningen så tas den garanterat upp någonstans i handlingen annars så hade ju elektriker kunnat kasta upp kabeln hur som helst och sedan hävda att det fanns minsann inga direktiv.
Du vet ingen ting om elinstallationer, eller hur? Tror du verkligen att det finns någon annat som reglerar kabelböjar än tillverkarens minimimått???

Fairlane
T TechChad skrev:
Snäll gör en egen tråd... Jag är mer intresserad på hur @Fairlane tänkte lösa "jobbet" och exakt vilken diameter kabeln kommer ha är jag mindre intresserad av. Som jag förstår det som så kommer den nog inte ens förläggas som ett U?
Nej, nu blir det nog att kabeln går från kopplingsdosa till kopplingsdosa i nederkant av siporex-skivorna, sen rakt upp till en lampa. Undantaget sista lampan, där tar jag från föregående kopplingsdosa, drar kabeln horisontellt och gör en 90-gradersböj upp till lampa, utan att böja kabeln för mycket.

Tror jag...

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du vet ingen ting om elinstallationer, eller hur? Tror du verkligen att det finns någon annat som reglerar kabelböjar än tillverkarens minimimått???
Det är jag 100% säker på. Vet tillräckligt om elinstallationer för att veta att det inte kommer stå r= mått på ritningen. Men jag vet destå mer om upphandling och det är just det som du nu diskuterar. Det är samma oavsett yrkesgrupp, allt måste specificeras annars så tas det genvägar.

A atomlab skrev:
Det är jag 100% säker på. Vet tillräckligt om elinstallationer för att veta att det inte kommer stå r= mått på ritningen. Men jag vet destå mer om upphandling och det är just det som du nu diskuterar. Det är samma oavsett yrkesgrupp, allt måste specificeras annars så tas det genvägar.
A atomlab skrev:
Även jag vet en del om upphandlingar jag har i stort sett inte utfört ett jobb som inte varit upphandlat och ALDRIG sett böjradie på kabel angivet.

Fairlane
A atomlab skrev:
Ojdå här vart det helt klart lite väl tokigt för att vara begrundat på en radie. Om jag skall säga termen rätt så är det som ni redan påpekat R=20. Dvs 90graders böj som börjar 20mm från centrum och slutar 20mm från centrum.

Nu har jag ingen korrekt kabel hemma men en 5g 1.5 ekk frå demonstrera. Har ritat ut en 90* vinkel. Och har även ett skär med som har R=16 vilket inte är någon konstighet att få till på rätt kabel. [bild]

Tog även och försökte matcha denna radie mot rätt i boken (över fräsar och inte stora kabelböjar boken) som är skala 1:1 även där kommer vi nära R=15. [bild]

Matchar jag radien mot ett botten skär så blir det ett 30mm. Dvs R=15 *2
[bild]

Ber om ursäkt om det var lite diffust inlägg men det var iaf såhär jag tänkte.
Men den böjen är ju inte godkänd av kabeltilverkaren?
Att det rent fysiskt går att göra är en annan sak. Den kabel jag tittade på fick ha en minsta radie av 32,6 mm, inte 15 mm eller 20 mm.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Om elektriker hade lämnat kablar med radien utav en cola burk i hörnen när man klamrar så hade vi sett betydligt fler trådar här på BH med rubriken "elektrikern lämnade kabeln såhär, är det verkligen fackmanna mässigt?" Eller menar tillverkaren radien 32.6 som en cirkel. Det är såfall R=16.3 vilken är nära det exemplet jag tog.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Även jag vet en del om upphandlingar jag har i stort sett inte utfört ett jobb som inte varit upphandlat och ALDRIG sett böjradie på kabel angivet.

Dåså. Då är det fritt fram att kasta ut kabeln som du vill sålänge du inte överskrider tillverkarens minimiradie.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.