18 189 läst ·
109 svar
18k läst
109 svar
Hur klamrar man ett U snyggt?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Ja, det var ju lite mer omfattande än jag trodde dåFairlane skrev:
Visst kan man göra det, men det skulle innebära följande jobb:
Den återmontera allt och även då borra hål kapa 3-4 lister (beroende på hur många lampor jag sätte) då listen sitter centrerat mellan två fönster och det är där man vill ha lampan.
- Montera ner markisen
- Montera ner den stora regeln som markisfästena sitter i
- Borra bort 8 nitar per list (6 lister)
- Dra rör och kabel
Rätt mycket extraarbete och jag tycker inte det är värt det helt enkelt.
Efter 75 inlägg om teoretiserande kring radier och annat relevant så blir det säkert bra hur du än gör, det viktigaste är ju att man tänker till innan, och där är du hemma. Ska du göra mer än en böj så bör ju den vara enligt samma vetenskapligt uträknade radie som andra böjar, och klammer placerade på samma avstånd från apex på ett bra avstånd.
( Varsågoda, slänger in en ny term i debatten. Inte ens säker på om jag använder termen rätt, men vi kan ju få ett par sidor till med kunskapsutforskande diskussioner 😘)
( Varsågoda, slänger in en ny term i debatten. Inte ens säker på om jag använder termen rätt, men vi kan ju få ett par sidor till med kunskapsutforskande diskussioner 😘)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja, jag tycker det blev en bra tråd för mig. Jag fick många tips om alternativa dragningar, tips på annan kabel än tänkt etc. Jag har efter det bytt plan och tror det kommer bli mycket bättre. Utöver det har jag lärt mig mer, nu har jag kolla på hur mycket man får böja en kabel till exempel.Totte_S skrev:
Efter 75 inlägg om teoretiserande kring radier och annat relevant så blir det säkert bra hur du än gör, det viktigaste är ju att man tänker till innan, och där är du hemma. Ska du göra mer än en böj så bör ju den vara enligt samma vetenskapligt uträknade radie som andra böjar, och klammer placerade på samma avstånd från apex på ett bra avstånd.
Det är alltid intressant att se att den lösning man själv tänkt ut inte är den enda och kanske inte heller den bästa. Det finns alltid flera lösningar på ett problem och man är bra korkad om man tror att man själv sitter med den bästa lösningen alltid.
Har du ett hmm om hur mycket luft det är bakom skivan eller är det typ isolering direkt? Är det tillräckligt för att få plats med kabel och det inte är några horisontella reglar så kan du ju göra prov hål bakom armaturen och sen ett där dosan ska vara. Kan man sen fiska i en dragtråd för att sen dra kabeln. Sen dragavlasta den i båda ändar. Går det inte så kommer ändå dosa o armaturen täcka hålen sen.Fairlane skrev:
Visst kan man göra det, men det skulle innebära följande jobb (minimum, går en skiva sönder så ännu mer):
Den återmontera allt och även då borra hål kapa 3-4 lister (beroende på hur många lampor jag sätte) då listen sitter centrerat mellan två fönster och det är där man vill ha lampan.
- Montera ner markisen
- Montera ner den stora regeln som markisfästena sitter i
- Borra bort 8 nitar per list (6 lister)
- Dra rör och kabel
Rätt mycket extraarbete och jag tycker inte det är värt det helt enkelt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det ska jag undersöka. Ytterligare ett intressant förslag.T TechChad skrev:Har du ett hmm om hur mycket luft det är bakom skivan eller är det typ isolering direkt? Är det tillräckligt för att få plats med kabel och det inte är några horisontella reglar så kan du ju göra prov hål bakom armaturen och sen ett där dosan ska vara. Kan man sen fiska i en dragtråd för att sen dra kabeln. Sen dragavlasta den i båda ändar. Går det inte så kommer ändå dosa o armaturen täcka hålen sen.
Tydlighet medför att fler läsare uppfattar vilken information författaren avser att förmedla. Ibland begår man misstag (mänskligt) och då är det ju bra att folk påpekar det så att texten kan korrigeras. Allt detta kan ske med god ton och är inget att träta om.Hep skrev:
Klart det är lämpligt, men här fanns inget som antydde att det handlade om motstånd och du förstod precis vad som avsågs. Du ville som vanligt rätta någon som inte skrev korrekt, vilket verkar vara ett av dina större intressen. Lite synd, då det nog inte bara är jag som förknippar dig med autistisk ocd och ibland missar att du kan massor om massor och ofta bidrar med din kunskap här på forumet. Det senare uppskattas.
Du stör dig på formatfel och jag stör mig på att du tvångsmässigt påpekar det. Vi har alla våra hobbys. Och innan du påpekar det, så vet jag hur man egentligen ska skriva förkortningen.
Han tog antagligen upp en otydlighet för att även *andra* läsare skulle kunna ta del av ett förtydligande/korrigering, så det är inget konstigt med det. Det skulle ju vara tråkigt om folk skriver, eller låter bli att skriva, baserat endast på den *egna* förståelsen.Mulvaden skrev:Fast vi har sett Daniels likadana inlägg i tråd efter tråd efter tråd med samma andemening. Icke konstruktivt, drypandes av autism (?) och en del annat jag inte tänker skriva. Så även om du tycker det var oklart med vad som menades så visste han mycket riktigt vad som menades och han hade mycket väl kunnat svara bättre.
Eftersom du nu väckte diskussionen:W widheg skrev:
Är det inte bättre att den som inte förstår skriver det och ber om en förklaring, än att någon som själv förstod och inte berörs av frågan tvångsmässigt ställer den typen av frågor varenda gång chansen dyker upp?
Är det inte precis tvärtom? Eller tänker du att även om jag själv förstår till fullo så ska jag istället tänka på vad *andra* eventuellt inte förstår och ställa de frågor som de kan tänkas ha?W widheg skrev:
Lägg av. Jag skulle aldrig ha gissat att r20 skulle betyda radie på 20 millimeter. Bl a för att det låter idiotiskt i sammanhanget.Hep skrev:
Men då finns det en väldigt enkel lösning. Den som inte förstår säger till och den som förstår (eller inte behöver förstå, utan mest läser för att hitta fel) låter bli att fråga. Då flyter tråden på och de som inte förstår vad som menas får veta det.
Fast nu är vi på väg åt fel håll. Tråden ska inte handla om ifall Daniel gör fel eller inte. Jag bara retas lite (utan att veta eller bry mig om han har någon diagnos eller inte) och både tror och hoppas att det inte tas på för stort allvar eller är menat att vara otrevligt eller nedvärderande. För det finns som sagt mycket kunskap och hjälp där, men som ibland och lite onödigt kommer i skymundan.
Clas Ohlson säljer Amokabel, men varken Clas Ohlson eller tillverkaren anger tillåten böjradie.Bo.Siltberg skrev:
Någon som känner data för aktuell kabel?
Hur hanterar ni kabeln, när det saknas relevant info? Finns det en säker radie att förhålla sig till, eller uppfattas tillverkarens minvärde mer som en lös rekommendation.
Särskilt med tanke på pseudodebatten om r20.
Så här skriver Draka om sin EXQ och motsvarande uppgifter har alla kablar i sina produktbeskrivningar. Vad Jula, CO och andra skriver ska man ta med två nypor salt.
| Bockningsradie (regel) | 8xD<br/>4xD vid slutmontering |
|---|