Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Vete tusan hur mycket man kan lita på USA nuförtiden?
Våra finska vänner har hunnit längre i sin analys.
[länk]
Sen finns det ju mer kunniga att det även är risk för inbördeskrig och det kan man ju tänka sig efter stormningen av Capitolum. Så den amerikanska demokratin skämde ut sig totalt med Trump och han kan mycket väl återkomma.

Kärnvapen, NEJ TACK!
Bolsjevik much?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ok, det framgår med tydlighet att du inte gillar NATO. Men handen på hjärtat, skulle du hellre ge upp dit eget land till Putin än att ta hjälp från NATO?
Det enda laternaivet till falska dilemman är kannibalism.

Det är inte så lätt att det är antingen eller. Ett NATO-medlemskap kan lika gärna ställa till det. Säg att Ukraina var med i NATO och att vi också var det. Helt plötsligt hade vi varit tvungna att ge oss in i ett krig som inte berör oss, och därmed bli en måltavla i en storkonflikt som vi kunnat stanna utanför om vi inte var med i NATO.

R RoAd skrev:
Du vet att alla baltstater är större än 10 mil? Dessutom verkar det ju stå klart att ryssland faktiskt är ganska inkapabla att "rulla över" något alls. Det är ju inte första gången det tagit tvärstopp och de fått gå över till strategin "bomba sönder allt".
Hittills har det gått rätt bra för dem. Inga egentliga bakslag, planen att ta Ukraina före vintern verkar hålla.

Men, grundskillnaden är att det tar ett tag att installera missiler. Man kan rusha innan det är klart när det är ett litet sketaland, men inte när det är ett större land.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bolsjevik much?
Inte ett dugg, mer realist.

Trump-spöket verkar man helst vilja fäkta bort numera men det finns där.

Hursomhelst så tror jag det är mycket vunnet genom att noggrannt analysera det här helst i takt med våra finska vänner. Eftersom vi inte är med nu så har vi god tid på oss och när "krutröken" lägger sig så kan man nog tydligare se vad som är bäst.
 
P paralun skrev:
Inte ett dugg, mer realist.

Trump-spöket verkar man helst vilja fäkta bort numera men det finns där.

Hursomhelst så tror jag det är mycket vunnet genom att noggrannt analysera det här helst i takt med våra finska vänner. Eftersom vi inte är med nu så har vi god tid på oss och när "krutröken" lägger sig så kan man nog tydligare se vad som är bäst.
Du kan ju inte jämföra Trump-"problemet" med Ryssland-"problemet" det är en helt annan magnitud. Sedan är ju NATO mer än USA, tex Storbritannien och Frankrike, båda med kärnvapen.

I Sverige vinner ju sossarna makten år efter år, det är ju lika stort problem som trump, för oss svenskar ett större problem tom. Tyvärr så i en demokrati
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det enda laternaivet till falska dilemman är kannibalism.

Det är inte så lätt att det är antingen eller. Ett NATO-medlemskap kan lika gärna ställa till det. Säg att Ukraina var med i NATO och att vi också var det. Helt plötsligt hade vi varit tvungna att ge oss in i ett krig som inte berör oss, och därmed bli en måltavla i en storkonflikt som vi kunnat stanna utanför om vi inte var med i NATO.



Hittills har det gått rätt bra för dem. Inga egentliga bakslag, planen att ta Ukraina före vintern verkar hålla.

Men, grundskillnaden är att det tar ett tag att installera missiler. Man kan rusha innan det är klart när det är ett litet sketaland, men inte när det är ett större land.
Du verkar inte läsa samma nyheter som resten av oss. Det går direkt uselt för dem
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan ju inte jämföra Trump-"problemet" med Ryssland-"problemet" det är en helt annan magnitud. Sedan är ju NATO mer än USA, tex Storbritannien och Frankrike, båda med kärnvapen.

I Sverige vinner ju sossarna makten år efter år, det är ju lika stort problem som trump, för oss svenskar ett större problem tom. Tyvärr så i en demokrati
Här har du en aktuell artikel om att man måste "Trump-säkra" kärnvapnen.

https://www.nbcnews.com/think/opinion/u-s-must-trump-proof-nuclear-codes-2024-ncna1291705

Det skulle ju vara förfärligt med två galningar samtidigt på arenan (plus kanske en till som sitter tyst i sitt bo)
Går man med i NATO så skriver man då ett avtal med amerikanska staten och det vete tusan vart vi egentligen är på väg just nu?
 
P paralun skrev:
Här har du en aktuell artikel om att man måste "Trump-säkra" kärnvapnen.

[länk]

Det skulle ju vara förfärligt med två galningar samtidigt på arenan (plus kanske en till som sitter tyst i sitt bo)
Går man med i NATO så skriver man då ett avtal med amerikanska staten och det vete tusan vart vi egentligen är på väg just nu?
Ja alltså jag är ju inte ledsen att Trump inte sitter vid makten nu. Hade ju gjort läget ännu mer instabilt. Samtidigt tycker jag att inget kärnvapenland borde ha en röd knapp som en person kan trycka på för att utplåna världen, det gäller lika mycket USA under biden som under Trump. Eller något annat land för den delen.

Men att stå utanför NATO i dagsläget är farligt. Vi borde gått med för flera år sedan. Som moderat har jag alltid varit för det. Men vi ska även satsa på vårt eget försvar såklart. Man kunde ju räkna ut med ärslet att nedmonteringen var en dum idé. Men allt verkar glömt och sossarna har högre stöd än någonsin
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja alltså jag är ju inte ledsen att Trump inte sitter vid makten nu. Hade ju gjort läget ännu mer instabilt. Samtidigt tycker jag att inget kärnvapenland borde ha en röd knapp som en person kan trycka på för att utplåna världen, det gäller lika mycket USA under biden som under Trump. Eller något annat land för den delen.

Men att stå utanför NATO i dagsläget är farligt. Vi borde gått med för flera år sedan. Som moderat har jag alltid varit för det. Men vi ska även satsa på vårt eget försvar såklart. Man kunde ju räkna ut med ärslet att nedmonteringen var en dum idé. Men allt verkar glömt och sossarna har högre stöd än någonsin
Jo nu är min åsikt då att vi måste noggrannt fundera igenom det här.
Kränkta samt de flesta naiva politiker har nappat på det här.
Jag tror man kommer att backa till mer "kalla krigets" säkerhetsdoktriner.
 
R
T Troberg skrev:
Hittills har det gått rätt bra för dem. Inga egentliga bakslag, planen att ta Ukraina före vintern verkar hålla.
Visst Baghdad Bob, visst ;)

Jag fick inget svar förra gången du påstod detta, får jag det nu? Vem har sagt att planen skulle vara att "ta Ukraina till vintern"?

Alla experter jag sett verkar eniga om att det går uselt för Putin och att han sannolikt inte kan fortsätta länge till om han inte får betydande hjälp från exempelvis Kina.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Visst Baghdad Bob, visst ;)

Jag fick inget svar förra gången du påstod detta, får jag det nu? Vem har sagt att planen skulle vara att "ta Ukraina till vintern"?

Alla experter jag sett verkar eniga om att det går uselt för Putin och att han sannolikt inte kan fortsätta länge till om han inte får betydande hjälp från exempelvis Kina.
Rysstroll nivå på den faktiskt. Alla västerländska experter man läser om är ju eniga det går katastrofuselt för Ryssland
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rysstroll nivå på den faktiskt. Alla västerländska experter man läser om är ju eniga det går katastrofuselt för Ryssland
Jag lyssnade på Carl Bildt nu på morgonen just hemkommer från USA.

Han gjorde en jämförelse med finska vinterkiget och när man tappert försökte försvara Karelen men till slut så blev det övermäktigt för Finland, han såg då liknande på Ukraina och det som nu händer.

Sen i krig brukar det ju vara så att i slutändan handlar det om hur många liksäckar man klarar av att hantera.

Jag tror man snart nått lidandets gränser på båda sidor i kriget mellan de här brödrafolken.
 
Antingen Carl Bildt eller paralun pratat smörja.

I Vinterkriget försvarade man envist olika linjer på karelska näset helt enkelt för att trakten erbjöd hyfsat goda försvarsmöjligheter.
Vad skulle man ha vunnit på att backa mer? Ingenting. Både Ladoga och Viborgska viken var frusna så att backa till den linjen skulle inte ha hjälpt så mycket. Man kunde förståss ha backat till Kymmene älv (svagt tillfrusen)...... eller Ålands hav..... men vad skulle man ha vunnit på det. Mer förlorade industrier och fler förlorade bondgårdar och fler flyktingar.
 
H heimlaga skrev:
Antingen Carl Bildt eller paralun pratat smörja.

I Vinterkriget försvarade man envist olika linjer på karelska näset helt enkelt för att trakten erbjöd hyfsat goda försvarsmöjligheter.
Vad skulle man ha vunnit på att backa mer? Ingenting. Både Ladoga och Viborgska viken var frusna så att backa till den linjen skulle inte ha hjälpt så mycket. Man kunde förståss ha backat till Kymmene älv (svagt tillfrusen)...... eller Ålands hav..... men vad skulle man ha vunnit på det. Mer förlorade industrier och fler förlorade bondgårdar och fler flyktingar.
Jo här har du hela intervjun med Carl Bildt

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/carl-bildt-sverige-måste-säkra-sin-egen-säkerhet/13754993?

Jag blev lite förvånad över hur lite "Bagdad Bob" han var och sedan att en moderat alltid är pro-NATO vet vi men jag respekterar Carl Bildt för hans stora kunnande inklusive hans kontaktnät.
 
P paralun skrev:
Jo här har du hela intervjun med Carl Bildt

[länk]

Jag blev lite förvånad över hur lite "Bagdad Bob" han var och sedan att en moderat alltid är pro-NATO vet vi men jag respekterar Carl Bildt för hans stora kunnande inklusive hans kontaktnät.
Du tog ganska mycket friheter i ditt tolkande av Calles Vinterkrigskopplingar
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tog ganska mycket friheter i ditt tolkande av Calles Vinterkrigskopplingar
Nej det tycker jag inte.... klart imponerad över hans "klarspråk" vad det här handlar om i ställer för enkla primitiva skriverier. Klar respekt! isf alla kränkta-naiva politiker som ska tävlas i sina omdömen.
Med en massiv diplomati så löser man det här! (men inte med naiva som deltar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.