28 096 läst ·
536 svar
28k läst
536 svar
Hur kan vi stödja Ukraina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var livsviktigt för USA att göra det. Att ha kärnvapen inpå knuten som kunde nå USA på några minuter var viktigt att förhindra. Bekämpningen av kommunisternas (dvs Ryzzlands) inflytande var högt prioriterat under det kalla kriget, och det med rätta.T Troberg skrev:
På den här kartan kan du se vilka länder som är medlemmar i NATO. Även Polen har gräns mot Ryzzland. Formellt sett mot Vitryssland, men det landet är i praktiken en del av Ryzzland.
https://www.nato.int/nato-on-the-map/#lat=51.72673918960763&lon=4.84911701440904&zoom=0&layer-1
Jag tvivlar på att Ryzzland kan "rulla över" Estland, Lettland och Litauen på ett par dagar. Åtminstone som läger i Ukraina ser ut nu. Ryzzland har knappast resurser för att öppna en till front.
Dessutom är alla tre baltstaterna medlemmar av NATO.
Det äger nog sin riktighet och därför borde Putin dra tillbaka sina trupper från Ukraina omedelbart.
Turkiet är kanske lite tveksamt, men när Turkiet blev medlem hade det inte islamistiskt styre.
Vatikanen kanske, men den staten uppfyller nog inte kravet på att arbeta på att vara kompatibelt med NATO-styrkor.
Saudi platsar inte av geografiska skäl, vilket framgår av NATOs stadgar.
Det är en knepig fråga. Pakistan blev, så vitt jag vet, inte underrättat i förväg om att USA skickade en specialstyrka för att mörda Usama bin Laden, vilket förmodligen var en förutsättning för att uppdraget skulle lyckas. ISI (den pakistanska säkerhetstjänsten) har starka kopplingar till talibanerna.Maskintok skrev:
Så Pakistan blev tämligen förödmjukat av USA när bin Laden togs av daga på pakistansk mark. USA tyckte nog att det räckte. USA har förmodligen fortfarande nytta av att inte vara ovän med Pakistan.
Generellt sett inte, men Grekland och Turkiet har ibland varit som hund och katt.K Karl Olssvan skrev:
Island och Storbritannien har också varit i luven på varandra i de s.k. torskkrigen. Dock dog bara en person under de knappt trettio år de pågick av och till.
Nyhetsredaktionen på Fox News är faktiskt inte helt under isen, eller har åtminstone inte varit det. Brett Baier är inte helt galen.R RoAd skrev:
Tyvärr har de bästa lämnat redaktionen. Shepard Smith och Chris Wallace är två av dem som har lämnat Fox, tyvärr.
Redigerat:
Borde USA bomba sig självt? Det låter lite knäppt, faktist.T Troberg skrev:
De styrande i Afghanistan (dvs talibanerna) gjorde ingenting för att bekämpa Al-Qaida.
Nej, de kom från Centralasien
Men hur kan vi stödja Ukraina?K Karl Olssvan skrev:Sannigen går genom olika faser. Först förnekas och skrattar man, sen är det våldsam bekämpning, sen blir sanningen självklar. Vad jag skriver här varken kommer på verka något eller någon. Det måste växa fram naturligt från media. Och som det är nu Finns det en stor nyfikenhet från människor att försöka förstå varför saker fungerar som de gör. Vad ger att: "Påverkar A så att det ger B?" Det kommer inte längre att duga med nyheter från media som har märkliga förklaringsmodeller som kan vara mer eller mindre sanna. Vi kommer att få mer djupgående och bra förklaringar på vad som påverkar vad.
Det är lite som med alkoholisten: Först måste du erkänna att det finns ett problem, för att sen kunna göra något åt problemet. Vi är där nu. Först måste det komma fram var problemen är. Jag har lyssnat på mycket olika media, och insett att det finns flera stora problem. Dessa måste växa fram naturligt hos alla. Så det kommer finnas saker att prata om här, i framtiden.
Ett medlemsskap i NATO medför en förpliktelse att ha ett försvar baserat på 2 % av BNP. Bara det är en enorm förbättring (om Sverige menar allvar med det). Som mest kostade försvaret nästan 4 % av BNP i Sverige under det alla kriget.AndersMalmgren skrev:
Jag är lite kluven till det, men just nu håller jag med.
Så länge det finns en risk för att republikanerna av idag vinner ett presidentval så är det nog rätt bra att ha ett starkt eget försvar.P paralun skrev:
Å andra sidan är presidenten långt ifrån enväldig i USA …
Men kriget i Ukraina berör oss i allra högsta grad!T Troberg skrev:Det är inte så lätt att det är antingen eller. Ett NATO-medlemskap kan lika gärna ställa till det. Säg att Ukraina var med i NATO och att vi också var det. Helt plötsligt hade vi varit tvungna att ge oss in i ett krig som inte berör oss, och därmed bli en måltavla i en storkonflikt som vi kunnat stanna utanför om vi inte var med i NATO.
USA borde nog göra något som hindrar Trump från att lova att aldrig använda kärnvapen. Om han gör det så fungerar de inte längre som avskräckning. Risken att Trump skulle få för sig något sånt är inte försumbar. Han är en stor fegis.P paralun skrev:
Man skriver på ett avtal med 30 stater, inte bara med USA.