Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
F fribygg skrev:
Ukraina behöver luftvärn.
Nu har vi ju bara ett luftvärnsregemente kvar i Sverige, men kunskap och vapen finns kvar tex efter nedläggningen av Lv7 för snart 20 år sen och därmed kanske möjlighet att sätta upp en frivillig Lv pluton eller kanske till och med bataljon med svenskta vapen, uniformer och lön liknande F19 som gjordes till Finlands hjälp i vinterkriget.
Nej, det vore oerhört dumt att skicka folk i svenska militära uniformer till Ukraina.
Vapen kan vi nog skicka, men inte stridande förband.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kan få vårt nyinköpta patriotsystem så utvecklar vi ett bättre själva.
Tror du att "vi" hinner göra det i tid?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med tanke på hur värdelöst patriot är så spelar det nästan ingen roll :crysmile:
Hur värdelöst är Patriot?

Jag tycker att Sverige borde ha köpt SAMP/T istället med det finns en försvarspolitisk fördel med att vara kompis med USA när vi inte är med i NATO.
 
P
U Utdelning skrev:
Man slogs ju igen under fortsättningskriget och kapitulerade till ryssen även om de hade nazitysklands och frivilligas stöd... lätt att glömma.
Men slapp dela samma öde som de baltiska staterna 1940.
 
P
R Razmataz skrev:
Hoppas att Ukrainarna håller ryssen i stången så jag slipper kriga mot asen här i Sverige. Särskilt när man har Qvislingar som dig bland oss. Gör lite nytta och skicka de som blöder lite resurser. Det är det absolut minsta man kan och ska göra nu.
Jag undrar hur mycket koll SÄPO har på svenska nätforum …
 
  • Haha
Razmataz
  • Laddar…
P
Det bästa vi kan göra för Ukraina är tydligen att shitposta så mycket som möjligt, vilka jönsar ni är!

Men väldigt bra underlag till ignore listan som lever och frodas med nya namn varje dag.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tror du att "vi" hinner göra det i tid?
Nej
 
P pmd skrev:
Hur värdelöst är Patriot?

Jag tycker att Sverige borde ha köpt SAMP/T istället med det finns en försvarspolitisk fördel med att vara kompis med USA när vi inte är med i NATO.
Ungefär lika värdelös som f35. Japp precis som med Finland och f35 de köpte inte det över gripen för att f35 är bättre utan för att de fick en bra deal med handelsavtal osv.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kan få vårt nyinköpta patriotsystem så utvecklar vi ett bättre själva.
Pojkdrömmar...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med tanke på hur värdelöst patriot är så spelar det nästan ingen roll :crysmile:
Vad grundar du dina "bedömanden" på?
Dataspel..?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ungefär lika värdelös som f35. Japp precis som med Finland och f35 de köpte inte det över gripen för att f35 är bättre utan för att de fick en bra deal med handelsavtal osv.
Av någon anledning kom ju inte Bamse ut i förband fören man började rota i ladorna efter något att stärka upp försvaret med för några år sedan. Det blir extremt dyrt om utvecklingen ska fördelas på några få enheter.
Det patriot system vi har är en senare version än vad andra länder har. USA har några ute, men till stor del har de äldre.
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är ett mycket lätt plan att lära för en befintlig stridspilot.

Det sagt är det ju såklart inte realistiskt att vi skulle skicka gripenplan till Ukraina på måfå :)
Det är (nog) lätt att flyga de flesta plan, bara man slipper starta, landa eller - använda det i strid!
 
Gripen är lättare att flyga än mycket annat med vingar. Men som sagt, det är en helt annan sak att kunna använda det effektivt i strid. Förr var det mycket större del av pilotens förmåga som gick åt för att flyga planet.
 
D Daniel 109 skrev:
Av någon anledning kom ju inte Bamse ut i förband fören man började rota i ladorna efter något att stärka upp försvaret med för några år sedan. Det blir extremt dyrt om utvecklingen ska fördelas på några få enheter.
Det patriot system vi har är en senare version än vad andra länder har. USA har några ute, men till stor del har de äldre.
Den har tyvärr fortfarande inget bra rykte. Det är klart det är dyrt utveckla eget men vi svenskar är bäst i världen på det. Bara titta på Robot 57 och Carl Gustav bästa i sin klass robot 57 är dessutom mycket billigare per enhet än jänkarnas javelin
 
Boilerplate4U
Kommunistpropaganda från marionettdockorna på Proletären som fullkomligt vrider sig som ålar i sina försök att mörka Putins attack mot Ukraina och legitimera kriget..


Illustration av en man framför Ukrainas flagga med texten "OACCEPTABEL RYSK ATTACK PÅ UKRAINA" för artikelsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mötesrum med individer vid ett långbord, framträdande person talar, israeliska och amerikanska flaggor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man med mustasch som håller i en flaggstång, med en suddig flagga i bakgrunden och texten "Krönikor" ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
Razmataz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.