Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Boilerplate4U
skoge skoge skrev:
Skickade däremot in ansökan till hemvärnet förra veckan
Bra där!
 
  • Gilla
Christer Bill och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Maskintok skrev:
Nja tycker du verkligen att en diskussion blir bättre eller givande av en sådan kommentar? Du tror inte den föder ont blod?
Du har sett för mycket på Rambo. Gör som Skoge, ansök till hemvärnet.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du har sett för mycket på Rambo. Gör som Skoge, ansök till hemvärnet.
Ja visst kan jag göra det.
Jag har militär bakgrund.
Har dock inget intresse av hemvärnet, annars hade jag sökt dit för länge sedan.
 
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du har sett för mycket på Rambo. Gör som Skoge, ansök till hemvärnet.
Du kan söka själv tycker jag.
Det kan bli att vi alla får söka oss till tjänstgöring snart, vem vet..

Vad har Rambo med mitt inlägg att göra?
Det handlade om tonen mellan oss på forumet.. Eller det kanske du inte såg?
 
P
Hemvärnet har tydligen fått tio gånger fler ansökningar än vanligt den senaste tiden (åtminstone på en del håll), så det är nog lite köbildning i intagningsprocessen just nu.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Bra där!
Vete fan...
Militär utbildning har jag även om det är 22 år tillbaka i tiden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Vete fan...
Militär utbildning har jag även om det är 22 år tillbaka i tiden
Om den utbildningen inte är svensk och är teknisk så har den kanske begränsad tillämpning i svenska militära förhållanden, men det är mycket i militär utbildning som är grundläggande och gemensamt för alla arméer.
 
Det finns flera sätt där man kan bidra direkt till både Ukrainas försvar och den humanitära situationen på plats i Ukraina och polen. Jag skriver polen, eftersom det är där flyktingmottagandet sker där innan vidare slussning ut i Europa, och som det ser ut nu så kommer antalet flyktingar att öka de närmaste veckorna.


Vill ni (läser flera svar här) bidra direkt till Ukrainas försvar så är det materiel eller ekonomiskt bidrag som gäller. Antar att möjligheten att donera vapen är begränsad här - isf donera pengar direkt till Ukrainas försvarsmakt via deras hemsida. Pengar används till ammunition, vapen, material. Här finns flera bra länkar till det:
https://euromaidanpress.com/2022/02/27/verified-ways-to-help-the-ukrainian-army/

Vill man bidra till den humanitära insatsen och inte vill gå via röda korset eller unhcr så går det bra att donera pengar direkt till olika organisationer i polen. Via följande sida så har ni även möjlighet att donera förnödenheter på plats i Polen: https://pomagamukrainie.gov.pl/
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
R
Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
Det finns flera sätt där man kan bidra direkt till både Ukrainas försvar och den humanitära situationen på plats i Ukraina och polen. Jag skriver polen, eftersom det är där flyktingmottagandet sker där innan vidare slussning ut i Europa, och som det ser ut nu så kommer antalet flyktingar att öka de närmaste veckorna.


Vill ni (läser flera svar här) bidra direkt till Ukrainas försvar så är det materiel eller ekonomiskt bidrag som gäller. Antar att möjligheten att donera vapen är begränsad här - isf donera pengar direkt till Ukrainas försvarsmakt via deras hemsida. Pengar används till ammunition, vapen, material. Här finns flera bra länkar till det:
[länk]

Vill man bidra till den humanitära insatsen och inte vill gå via röda korset eller unhcr så går det bra att donera pengar direkt till olika organisationer i polen. Via följande sida så har ni även möjlighet att donera förnödenheter på plats i Polen: [länk]
Det är klart att man kan dividera om hur mycket våra politiker bör göra. Själv har jag donerat till ukrainas militär. De behöver visserligen massa humanitär hjälp också i landet. Men människor tycks dra sig för att hjälpa med vapen av någon anledning.

Mer vapen till ukrainarna så får ryssarna blöda ordentligt för sina vidriga handlingar. Ukrainas centralbank tar emot pengar till försvaret här:

https://bank.gov.ua/ua/news/all/nat...srahunok-dlya-zboru-koshtiv-na-potrebi-armiyi

Byt till engelska uppe till höger på hemsidan om ni inte råkar förstå ukrainska väldigt bra. Donera här om ni inte vill lämna allt i händerna på politikerna.

Ukrainas sak är vår!
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 4 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Svenskar är privat med på mycket, men inte har vi som land stött med ambulanser?
Nej jag skrev att svenskar var med i leveransen, och att det kom en del materiel med från sverige. Det var minst 2 av svenskarna som de skrev om här. De var falck som hjälpte till med ambulanser men jag förstod det som att det var en som hade massvis med ambulanser.

Men sen har vi rätt många bussföretag som ställer sina bussar till förfogande. En i vår grannby tog en dubbeldäckare och fick med sig 60 personer. En del av de fick bo hos folk som har plats i sina hus, en del stod hotellet i vår by med rum till.

Men av det är såklart inte regeringen med på. Men det kvittar, det löses ju bra utan de.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Ukraina behöver luftvärn.
Nu har vi ju bara ett luftvärnsregemente kvar i Sverige, men kunskap och vapen finns kvar tex efter nedläggningen av Lv7 för snart 20 år sen och därmed kanske möjlighet att sätta upp en frivillig Lv pluton eller kanske till och med bataljon med svenskta vapen, uniformer och lön liknande F19 som gjordes till Finlands hjälp i vinterkriget.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ryssarnas "precisionsvapen" har träffat lite överallt om man ska tro rapporterna. Även egna.
Lite roligt att ryssland visats sig vara Nordkorea i lite större skala, det trodde nog ingen.
"Lite roligt" ..? Vad f..n är det som är roligt i detta djävulskap?? Det är inte ett TVspel som du tycks tro. Det är vanliga människor som sprängs ihjäl pga totala hänsynslösa beslut.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
"Lite roligt" ..? Vad f..n är det som är roligt i detta djävulskap?? Det är inte ett TVspel som du tycks tro. Det är vanliga människor som sprängs ihjäl pga totala hänsynslösa beslut.
Intressant är väl ett bättre ord.
 
F
V Villaägarenr1 skrev:
"Bara skicka några piloter" "Lätt att bemästra"

Lätt att snacka om att folk ska pysa ner om man slipper själv, eller hur?
Barnsliga TV-spelsfantasier.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Barnsliga TV-spelsfantasier.
Om det åtminstånde gällt pansarskott kunde man tänkt att det är lätt att lära..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.