28 094 läst ·
536 svar
28k läst
536 svar
Hur kan vi stödja Ukraina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Du kan söka själv tycker jag.Boilerplate4U skrev:
Det kan bli att vi alla får söka oss till tjänstgöring snart, vem vet..
Vad har Rambo med mitt inlägg att göra?
Det handlade om tonen mellan oss på forumet.. Eller det kanske du inte såg?
Om den utbildningen inte är svensk och är teknisk så har den kanske begränsad tillämpning i svenska militära förhållanden, men det är mycket i militär utbildning som är grundläggande och gemensamt för alla arméer.skoge skrev:
Det finns flera sätt där man kan bidra direkt till både Ukrainas försvar och den humanitära situationen på plats i Ukraina och polen. Jag skriver polen, eftersom det är där flyktingmottagandet sker där innan vidare slussning ut i Europa, och som det ser ut nu så kommer antalet flyktingar att öka de närmaste veckorna.
Vill ni (läser flera svar här) bidra direkt till Ukrainas försvar så är det materiel eller ekonomiskt bidrag som gäller. Antar att möjligheten att donera vapen är begränsad här - isf donera pengar direkt till Ukrainas försvarsmakt via deras hemsida. Pengar används till ammunition, vapen, material. Här finns flera bra länkar till det:
https://euromaidanpress.com/2022/02/27/verified-ways-to-help-the-ukrainian-army/
Vill man bidra till den humanitära insatsen och inte vill gå via röda korset eller unhcr så går det bra att donera pengar direkt till olika organisationer i polen. Via följande sida så har ni även möjlighet att donera förnödenheter på plats i Polen: https://pomagamukrainie.gov.pl/
Vill ni (läser flera svar här) bidra direkt till Ukrainas försvar så är det materiel eller ekonomiskt bidrag som gäller. Antar att möjligheten att donera vapen är begränsad här - isf donera pengar direkt till Ukrainas försvarsmakt via deras hemsida. Pengar används till ammunition, vapen, material. Här finns flera bra länkar till det:
https://euromaidanpress.com/2022/02/27/verified-ways-to-help-the-ukrainian-army/
Vill man bidra till den humanitära insatsen och inte vill gå via röda korset eller unhcr så går det bra att donera pengar direkt till olika organisationer i polen. Via följande sida så har ni även möjlighet att donera förnödenheter på plats i Polen: https://pomagamukrainie.gov.pl/
Redigerat:
Det är klart att man kan dividera om hur mycket våra politiker bör göra. Själv har jag donerat till ukrainas militär. De behöver visserligen massa humanitär hjälp också i landet. Men människor tycks dra sig för att hjälpa med vapen av någon anledning.Lille farbrorn skrev:
Det finns flera sätt där man kan bidra direkt till både Ukrainas försvar och den humanitära situationen på plats i Ukraina och polen. Jag skriver polen, eftersom det är där flyktingmottagandet sker där innan vidare slussning ut i Europa, och som det ser ut nu så kommer antalet flyktingar att öka de närmaste veckorna.
Vill ni (läser flera svar här) bidra direkt till Ukrainas försvar så är det materiel eller ekonomiskt bidrag som gäller. Antar att möjligheten att donera vapen är begränsad här - isf donera pengar direkt till Ukrainas försvarsmakt via deras hemsida. Pengar används till ammunition, vapen, material. Här finns flera bra länkar till det:
[länk]
Vill man bidra till den humanitära insatsen och inte vill gå via röda korset eller unhcr så går det bra att donera pengar direkt till olika organisationer i polen. Via följande sida så har ni även möjlighet att donera förnödenheter på plats i Polen: [länk]
Mer vapen till ukrainarna så får ryssarna blöda ordentligt för sina vidriga handlingar. Ukrainas centralbank tar emot pengar till försvaret här:
https://bank.gov.ua/ua/news/all/nat...srahunok-dlya-zboru-koshtiv-na-potrebi-armiyi
Byt till engelska uppe till höger på hemsidan om ni inte råkar förstå ukrainska väldigt bra. Donera här om ni inte vill lämna allt i händerna på politikerna.
Ukrainas sak är vår!
Nej jag skrev att svenskar var med i leveransen, och att det kom en del materiel med från sverige. Det var minst 2 av svenskarna som de skrev om här. De var falck som hjälpte till med ambulanser men jag förstod det som att det var en som hade massvis med ambulanser.F fribygg skrev:
Men sen har vi rätt många bussföretag som ställer sina bussar till förfogande. En i vår grannby tog en dubbeldäckare och fick med sig 60 personer. En del av de fick bo hos folk som har plats i sina hus, en del stod hotellet i vår by med rum till.
Men av det är såklart inte regeringen med på. Men det kvittar, det löses ju bra utan de.
Ukraina behöver luftvärn.
Nu har vi ju bara ett luftvärnsregemente kvar i Sverige, men kunskap och vapen finns kvar tex efter nedläggningen av Lv7 för snart 20 år sen och därmed kanske möjlighet att sätta upp en frivillig Lv pluton eller kanske till och med bataljon med svenskta vapen, uniformer och lön liknande F19 som gjordes till Finlands hjälp i vinterkriget.
Nu har vi ju bara ett luftvärnsregemente kvar i Sverige, men kunskap och vapen finns kvar tex efter nedläggningen av Lv7 för snart 20 år sen och därmed kanske möjlighet att sätta upp en frivillig Lv pluton eller kanske till och med bataljon med svenskta vapen, uniformer och lön liknande F19 som gjordes till Finlands hjälp i vinterkriget.
"Lite roligt" ..? Vad f..n är det som är roligt i detta djävulskap?? Det är inte ett TVspel som du tycks tro. Det är vanliga människor som sprängs ihjäl pga totala hänsynslösa beslut.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
