Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så vi ska bara låta Putin köra över Ukraina. Fyfan vilken syltrygg
Det är väl inget som hindrar dig att åka dit direkt - du som vet och kan "allt" ?
 
F fribygg skrev:
Om det åtminstånde gällt pansarskott kunde man tänkt att det är lätt att lära..
Gripen är ett mycket lätt plan att lära för en befintlig stridspilot.

Det sagt är det ju såklart inte realistiskt att vi skulle skicka gripenplan till Ukraina på måfå :)
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är väl inget som hindrar dig att åka dit direkt - du som vet och kan "allt" ?
Kanonmat finns redan, vad Ukraina behöver är väl luftvärn, stridsflyg och pengar.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är ett mycket lätt plan att lära för en befintlig stridspilot.

Det sagt är det ju såklart inte realistiskt att vi skulle skicka gripenplan till Ukraina på måfå :)
Och knappast så att det är svenskt stridsflyg de önskat nu, luftvärn är väl vad de begärt?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Och knappast så att det är svenskt stridsflyg de önskat nu, luftvärn är väl vad de begärt?
De kan få vårt nyinköpta patriotsystem så utvecklar vi ett bättre själva.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är ett mycket lätt plan att lära för en befintlig stridspilot.

Det sagt är det ju såklart inte realistiskt att vi skulle skicka gripenplan till Ukraina på måfå :)
Hur många timmar har du flugit Gripen för att påstå detta?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kan få vårt nyinköpta patriotsystem så utvecklar vi ett bättre själva.
Sveriges försvar kan inte vänta på utveckling av nya system, att göra som vi gjorde med P-skotten och skicka nått överskott vi lagrat är väl det enkla i denna situation?
 
  • Gilla
Plupp 170879
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Kanonmat finns redan, vad Ukraina behöver är väl luftvärn, stridsflyg och pengar.
Ja pladdermakare & besserwissrar gör ingen nytta.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sveriges försvar kan inte vänta på utveckling av nya system, att göra som vi gjorde med P-skotten och skicka nått överskott vi lagrat är väl det enkla i denna situation?
Med tanke på hur värdelöst patriot är så spelar det nästan ingen roll :crysmile:
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Hur många timmar har du flugit Gripen för att påstå detta?
Det har har sagts av gripenpiloter titt som tätt. Tror det även nämndes i Försvarsmaktens serie Vägen till stridspilot
 
F fribygg skrev:
Nej, du har fel. Sovjet anföll Finland - 39 och tack vare att man kämpade emot i är man ett fritt land idag.
Då var Finlands sak vår och nu är det Ukrainas frihet som hotas och som Malmgren tidigare skrev är vi (och ska vi inte vara) några syltryggar som lägger oss för övermakten.
Man slogs ju igen under fortsättningskriget och kapitulerade till ryssen även om de hade nazitysklands och frivilligas stöd... lätt att glömma.
 
U Utdelning skrev:
Man slogs ju igen under fortsättningskriget och kapitulerade till ryssen även om de hade nazitysklands och frivilligas stöd... lätt att glömma.
Och på vilket sätt anser du det stödja eller hjälpa Ukraina?
 
R
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, om du ställs mot en övermäktig fiende är det bättre att ge upp än att kämpa emot. Civilbefolkningen i Ukraina har inte bara Putin att vara rädd för, även deras egen president är farlig för dem om han vägrar ge upp.

Sen har vi ju alla sanktionerna; om Putin ställer orimliga krav i fredsförhandlingarna så kommer sanktionerna kvarstå.
Med din inställning så kan vi alla gå till Sibirien direkt. Självklart ska vi hjälpa Ukraina så mycket som möjligt så fort som möjligt. Tror du på riktigt att Putin kommer bli nöjd efter Ukraina? Han vill rulla tillbaka NATO i Östeuropa (och säkert gärna i resten av Europa också). Ryssarna har redan gjort det klart för Sverige och Finland att vi inte ska bestämma över vår utrikespolitik själva. Men vi i borde alltså ge oss och gå med på det om Putin tycker det?

Hoppas att Ukrainarna håller ryssen i stången så jag slipper kriga mot asen här i Sverige. Särskilt när man har Qvislingar som dig bland oss. Gör lite nytta och skicka de som blöder lite resurser. Det är det absolut minsta man kan och ska göra nu.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gripen är väldigt lätt för en ny pilot att bemästra. Men klart bäst är ju att använda utbildade piloter. Bara skicka lite piloter också?
Att flyga den är lätt. Men att använda vapensystem mm på ett effektivt sätt gör man inte efter en snabbgenomgång.
 
P
Rkarlsson skrev:
Men av det är såklart inte regeringen med på.
Har regeringen klagat? Det borde den väl inte göra med tanke på att ukrainska medborgare nu får komma till EU utan visum och stanna upp till ett år (till att börja med).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.