Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är ett annorlunda läge nu än 1939. Geografiskt är förövrigt Ryssland närmare Sverige än Ukraina* så om vi måste välja sida (men jag anser att vi ska vara neutrala) så vore det mer logiskt att ställa oss på Rysslands sida.
Vill du verkligen leva i en autokrati med enorma klassskillnader och ingen yttrandefrihet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
inte själva krigandet.
utan arvet det gett oss.
Vad andra gav upp för att skapa vår nation.
Att andra ställde sig emot och sa hit men inte längre..
Du förstår att det du glorifierar inte handlade om så mycket mer än att skicka tvångsvärvade soldater för att göra de styrande i Sverige så rika och mäktiga som möjligt? Befolkningen vann inte något på dessa krig (snarare förlorade). Inte helt olikt det Putin håller på med nu.

Nationalromantik när den är som sunkigast enligt mig (ja jag är en av dem som inte skulle gråta om "fornstora dar" ströks ur nationalsången).
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Boilerplate4U
Magnus E K Magnus E K skrev:
Geografiskt är förövrigt Ryssland närmare Sverige än Ukraina* så om vi måste välja sida (men jag anser att vi ska vara neutrala) så vore det mer logiskt att ställa oss på Rysslands sida.
Du måste skämta!? :surprised:

Med den inställning förstår jag varför du inte vill diskutera vidare. Skäms på dig!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
inte själva krigandet.
utan arvet det gett oss.
Vad andra gav upp för att skapa vår nation.
Att andra ställde sig emot och sa hit men inte längre..
Att skapa en nation med erövringskrig är inget att vara stolt över. När det till slut gick upp för Sveriges styrande att det inte vore så bra att tappa mer territorium (som vi hade erövrat i krig) så tog Sverige det lite lugnare med krigandet.

Om det är något jag är stolt över som svensk så är det all den goda litteratur som svenskar har producerat, och framförallt de svenska ingenjörer som har bidragit stort till vår industriella utveckling och välstånd.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Du förstår att det du glorifierar inte handlade om så mycket mer än att skicka tvångsförvärvade soldater för att göra de styrande i Sverige så rika och mäktiga som möjligt? Befolkningen vann inte något på dessa krig (snarare förlorade). Inte helt olikt det Putin håller på med nu.

Nationalromantik när den är som sunkigast enligt mig (ja jag är en av dem som inte skulle gråta om "fornstora dar" ströks ur nationalsången).
har vi något land som i sitt ursprung av nationens början och fram till idag en historia utan krig, civilas miserabla öde, svält, fattigdom mm?

Är inte de flesta stolt över sin nations arv?
Sverige hade inte varit det vi är idag utan den väg vi vandrat.. även om vi gått långa omvägar ibland...

Men stolt över nationen ska vi vara ändå, se bara nu.

ambulanser, vapen, mat, filtar mm delar vi med oss.
Och vi står tillsammans med andra nationer och säger ifrån, vi gömmer oss inte...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du måste skämta!? :surprised:

Med den inställning förstår jag varför du inte vill diskutera vidare. Skäms på dig!
ta det lite lugnt emot honom.
Vi kan diskutera i vanlig trevlig ton oavsett vad vi tycker om åsikten..
Eller hur?
 
P
R RoAd skrev:
Såg att UK överväger att skicka deras starstreak till Ukraina. De lär nog göra nytta de också. Verkar vara lite modernare och effektivare än stinger.

[länk]
Ha ha, den missilen ser ut som något från Mad Max. :D
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, då kör vi en norrlandsvisa på det: "Norrland är det gudagott att vara Granskog. Gruvor. Lingon. Långfil.... Tunnbröd. Löjrom och Akvavit."

Skål !! :D:beer:(y)
Tjänstgör aktivt så lär du dig vad det handlar om
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Ha ha, den missilen ser ut som något från Mad Max. :D
Jag hade definitivt inte velat bli beskjuten med den :)
 
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är ett annorlunda läge nu än 1939. Geografiskt är förövrigt Ryssland närmare Sverige än Ukraina* så om vi måste välja sida (men jag anser att vi ska vara neutrala) så vore det mer logiskt att ställa oss på Rysslands sida.

Men tänker inte diskutera det här ämnet vidare i detta forum för vill inte göra mig ovän med folk på forumet (mer än vad som redan skett) som jag kan behöva hjälp av vid kommande problem med hus och trädgård.

*) Blev förvånad när jag mätte på kartan att det är närmare från Stockholm till Moskva än från Stockholm till Kiev (ca 123 mot 127 mil). Och förstås betydligt närmare från svenska fastlandet till Ryssland (49 mil) än till Ukraina (71 mil), även om vi inte räknar med Kaliningrad (31 mil).
Finns ingen logik i att stå på Putins sida i detta, att ställa sig neutral är en sak.
Men när man aktivt sagt sig gett landets civila en chans att lämna, för att sedan ta till termiska vapen... På barn och kvinnor då är gränsen överskriden bra långt..iallafall för mig.

att böja sig för en sådan ledare vore inte logiskt, det vore hemskt för oss alla...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
skoge skoge skrev:
Tjänstgör aktivt så lär du dig vad det handlar om
Haha, du ör ute och cyklar. Men det låter som du varken gjort lumpen eller engagerat sig i hemvärnet och i stället har ett litet medborgargarde med jaktgevär som ni övar exercis med? ;)
 
Boilerplate4U
Maskintok skrev:
ta det lite lugnt emot honom.
Vi kan diskutera i vanlig trevlig ton oavsett vad vi tycker om åsikten..
Eller hur?
Sticker man ut hakan och tycker att man ska ge vika för Putin får man vara beredd på mothugg. Det var inte ens elakt utan bara ett faktum att han borde skämmas för att han vill ge upp Sverige till Ryssarna. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alltså nivån i den här tråden!!!:crysmile:

En tycker vi ska skicka pensionerade stridspiloter till ett skarpt krig. Då ska man beakta att en aktiv pilot i tjänst tappar så pass i flygtrim efter en vanlig sommarsemester att han måste flyga in sig ett par pass för att vara på banan igen. Vilken nivå tror ni då en pensionerad pilot är på?

En annan hävdar med bestämdhet att eftersom Putin själv har barn så skulle det vara en garanti för att han aldrig trycka på kärnvapenknappen. Någon har tydligen missat att mindre galna fäder än Vladimir har mördat sina egna barn.:cry:
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Sticker man ut hakan och tycker att man ska ge vika för Putin får man vara beredd på mothugg. Det var inte ens elakt utan bara ett faktum att han borde skämmas för att han vill ge upp Sverige till Ryssarna. Inget konstigt med det.
Nja tycker du verkligen att en diskussion blir bättre eller givande av en sådan kommentar?
Du tror inte den föder ont blod?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, du ör ute och cyklar. Men det låter som du varken gjort lumpen eller engagerat sig i hemvärnet och i stället har ett litet medborgargarde med jaktgevär som ni övar exercis med? ;)
Nej, jag har inte gjort svensk militär utbildning

Skickade däremot in ansökan till hemvärnet förra veckan
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.