28 125 läst ·
536 svar
28k läst
536 svar
Hur kan vi stödja Ukraina?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vill du verkligen leva i en autokrati med enorma klassskillnader och ingen yttrandefrihet?Magnus E K skrev:
Du förstår att det du glorifierar inte handlade om så mycket mer än att skicka tvångsvärvade soldater för att göra de styrande i Sverige så rika och mäktiga som möjligt? Befolkningen vann inte något på dessa krig (snarare förlorade). Inte helt olikt det Putin håller på med nu.Maskintok skrev:
Nationalromantik när den är som sunkigast enligt mig (ja jag är en av dem som inte skulle gråta om "fornstora dar" ströks ur nationalsången).
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Du måste skämta!?Magnus E K skrev:
Med den inställning förstår jag varför du inte vill diskutera vidare. Skäms på dig!
Att skapa en nation med erövringskrig är inget att vara stolt över. När det till slut gick upp för Sveriges styrande att det inte vore så bra att tappa mer territorium (som vi hade erövrat i krig) så tog Sverige det lite lugnare med krigandet.Maskintok skrev:
Om det är något jag är stolt över som svensk så är det all den goda litteratur som svenskar har producerat, och framförallt de svenska ingenjörer som har bidragit stort till vår industriella utveckling och välstånd.
har vi något land som i sitt ursprung av nationens början och fram till idag en historia utan krig, civilas miserabla öde, svält, fattigdom mm?R RoAd skrev:Du förstår att det du glorifierar inte handlade om så mycket mer än att skicka tvångsförvärvade soldater för att göra de styrande i Sverige så rika och mäktiga som möjligt? Befolkningen vann inte något på dessa krig (snarare förlorade). Inte helt olikt det Putin håller på med nu.
Nationalromantik när den är som sunkigast enligt mig (ja jag är en av dem som inte skulle gråta om "fornstora dar" ströks ur nationalsången).
Är inte de flesta stolt över sin nations arv?
Sverige hade inte varit det vi är idag utan den väg vi vandrat.. även om vi gått långa omvägar ibland...
Men stolt över nationen ska vi vara ändå, se bara nu.
ambulanser, vapen, mat, filtar mm delar vi med oss.
Och vi står tillsammans med andra nationer och säger ifrån, vi gömmer oss inte...
Finns ingen logik i att stå på Putins sida i detta, att ställa sig neutral är en sak.Magnus E K skrev:
Det är ett annorlunda läge nu än 1939. Geografiskt är förövrigt Ryssland närmare Sverige än Ukraina* så om vi måste välja sida (men jag anser att vi ska vara neutrala) så vore det mer logiskt att ställa oss på Rysslands sida.
Men tänker inte diskutera det här ämnet vidare i detta forum för vill inte göra mig ovän med folk på forumet (mer än vad som redan skett) som jag kan behöva hjälp av vid kommande problem med hus och trädgård.
*) Blev förvånad när jag mätte på kartan att det är närmare från Stockholm till Moskva än från Stockholm till Kiev (ca 123 mot 127 mil). Och förstås betydligt närmare från svenska fastlandet till Ryssland (49 mil) än till Ukraina (71 mil), även om vi inte räknar med Kaliningrad (31 mil).
Men när man aktivt sagt sig gett landets civila en chans att lämna, för att sedan ta till termiska vapen... På barn och kvinnor då är gränsen överskriden bra långt..iallafall för mig.
att böja sig för en sådan ledare vore inte logiskt, det vore hemskt för oss alla...
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Sticker man ut hakan och tycker att man ska ge vika för Putin får man vara beredd på mothugg. Det var inte ens elakt utan bara ett faktum att han borde skämmas för att han vill ge upp Sverige till Ryssarna. Inget konstigt med det.Maskintok skrev:
Alltså nivån i den här tråden!!!
En tycker vi ska skicka pensionerade stridspiloter till ett skarpt krig. Då ska man beakta att en aktiv pilot i tjänst tappar så pass i flygtrim efter en vanlig sommarsemester att han måste flyga in sig ett par pass för att vara på banan igen. Vilken nivå tror ni då en pensionerad pilot är på?
En annan hävdar med bestämdhet att eftersom Putin själv har barn så skulle det vara en garanti för att han aldrig trycka på kärnvapenknappen. Någon har tydligen missat att mindre galna fäder än Vladimir har mördat sina egna barn.
En tycker vi ska skicka pensionerade stridspiloter till ett skarpt krig. Då ska man beakta att en aktiv pilot i tjänst tappar så pass i flygtrim efter en vanlig sommarsemester att han måste flyga in sig ett par pass för att vara på banan igen. Vilken nivå tror ni då en pensionerad pilot är på?
En annan hävdar med bestämdhet att eftersom Putin själv har barn så skulle det vara en garanti för att han aldrig trycka på kärnvapenknappen. Någon har tydligen missat att mindre galna fäder än Vladimir har mördat sina egna barn.
Nja tycker du verkligen att en diskussion blir bättre eller givande av en sådan kommentar?Boilerplate4U skrev:
Du tror inte den föder ont blod?
Nej, jag har inte gjort svensk militär utbildningBoilerplate4U skrev:
Skickade däremot in ansökan till hemvärnet förra veckan
