Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Otroligt korkad idé. Det skulle ju i praktiken betyda att Sverige förklarar krig mot Ryssland. Det funkade på 1700-talet (utan flygplan dock) men vore i nuläget "osmart". Tycker heller inte att vi borde skicka vapen till länder i krig (oavsett om det är för försvar eller anfall) utan folkomröstning innan.
Hade du röstat för eller emot vapenhjälp till Finland 1939?

P
P pmd skrev:
Inte ens en chans, ibland. Se videon som jag länkade i inlägg #238 (men bara om du har lätt för att somna på kvällarna).
ingen fara för den biten...
Jag har fått min träning för mitt psyke..
huvudet på kudden och töm sinnet.
Så går det fint, man ska inte mala saker..

Boilerplate4U
skoge skoge skrev:
Nej det gör jag inte, däremot är jag högst medveten om vad @Maskintok pratar om. "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
Maskintok skrev:
amen på den.
Haha, då kör vi en norrlandsvisa på det: "Norrland är det gudagott att vara Granskog. Gruvor. Lingon. Långfil.... Tunnbröd. Löjrom och Akvavit."

Skål !! :D:beer:(y)

• Haha
1
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Njau, det fungerade väl inte på 1700-talet och det var väl då vi insåg det meningslösa med krig.
Karl XII
[länk]
Vi hade ju själva härjat runt i Europa....
Efter 1700-talet försökte Sverige sig på ett sista krigande med Ryssland och förlorade den östra rikshalvan (1809). Sen dess har Sverige agerat vettigare i sina internationella relationer (i stort sett …).

P
Maskintok skrev:
Sverige hade gjort sig ett rejält namn på kartan och våra Karoliner satte skräck i många fiender.. Men så kom de fega officerarna.. och dåliga kungar.. dvs otaktiska.. under vårt deltagande i det 30 åriga kriget blev Svearike känt för hela Europa och ut över världen.
Och Frankrike finansierade Sveriges krigande i det trettioåriga kriget.

P
Maskintok skrev:
sorglig?
Kan jag inte se..
Jag är stolt över Sveriges historia och minnen.
Jag har lite svårt att vara stolt över krigande.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Vad är "till nytta"? Ryssarna blir så rädda att de backar och ger upp? Mer troligt att kriget förlängs och allas lidande ökar. Vapentillverkarna blir glada när alla förbrukade och förskingrade vapen ska ersättas.

Tydligen är alla riksdagspartier för detta (vänsterpartiet ändrade sig). Hoppas alla som tycker att vi ska fortsätta vara neutrala kommer ihåg detta i september och röstar på något av alla partier utanför riksdagen.
Om Mogens Glistrup ställde upp till val till den svenska riksdagen (hypotetiskt, förstås, eftersom han var både dansk och är död) så skulle du kunna tänka dig att rösta på honom alltså?
https://www.svd.se/han-ville-ersatta-forsvaret-med-telefonsvarare

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
Det är ett annorlunda läge nu än 1939. Geografiskt är förövrigt Ryssland närmare Sverige än Ukraina* så om vi måste välja sida (men jag anser att vi ska vara neutrala) så vore det mer logiskt att ställa oss på Rysslands sida.
Du börjar kännas ganska olustig efter att jag läst dina inlägg i denna fråga.

Jag tycker att det känns mer logiskt att ta starkt avstånd från ett land som invaderat ett demokratiskt grannland och bombar civila mål än att avgöra det på att diktaturens huvudstad ligger 4 mil närmare vår.

Jag minns att jag tidigare tyckte du hade ganska genomtänkta åsikter, nu låter du mer som du är avlönad direkt från GRU.

Men tänker inte diskutera det här ämnet vidare i detta forum för vill inte göra mig ovän med folk på forumet (mer än vad som redan skett) som jag kan behöva hjälp av vid kommande problem med hus och trädgård.
För min del är det för sent för det om du inte pudlar som ingen annan pudlat förut. Detta är ingen fråga en normalt funtad människa bör ha svårt att välja sida i.

Blev förvånad när jag mätte på kartan att det är närmare från Stockholm till Moskva än från Stockholm till Kiev (ca 123 mot 127 mil). Och förstås betydligt närmare från svenska fastlandet till Ryssland (49 mil) än till Ukraina (71 mil), även om vi inte räknar med Kaliningrad (31 mil).
Ett stort dj*vla "och?" på den trivian. Vad spelar det för roll?

• Gilla
sysmali och 9 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Jag har lite svårt att vara stolt över krigande.
inte själva krigandet.
utan arvet det gett oss.
Vad andra gav upp för att skapa vår nation.
Att andra ställde sig emot och sa hit men inte längre..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, om du ställs mot en övermäktig fiende är det bättre att ge upp än att kämpa emot. Civilbefolkningen i Ukraina har inte bara Putin att vara rädd för, även deras egen president är farlig för dem om han vägrar ge upp.
Om Zelensky skulle ge upp rakt up och ner så skulle han bli avsatt på direkten. Allt tyder på att det ukrainska folkets försvarsvilja är mycket hög.
Sen har vi ju alla sanktionerna; om Putin ställer orimliga krav i fredsförhandlingarna så kommer sanktionerna kvarstå.
Ja, det får vi verkligen hoppas. Jag tycker att det vore bra om sanktionerna är kvar på obestämd tid oavsett vad Putin gör. Sänk den ryska ekonomin helt. Sen hjälper vi till att bygga upp den på liknande sätt som Marshallhjälpen byggde upp Tyskland efter andra världskriget.

Jag vill inte vara med och finansiera Putins krig mot Ukraina!

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Det är ju jättebra, det har gjorts liknande men i mindre skala från privat håll i Finland.

Men den svenska hjälpen är 5000 pansarskott, hjälmar, skyddsvästar, fältransoner och pengar såvitt jag förstår. Vet inte om ukrainarna kan hantera RBS97 men det är nog nått sånt de behöver nu.

De luftvärnsvapen Ukraina har efterfrågat har varken vi eller Finland hjälpt till med och städerna i Ukraina anfalls med rysktbombflyg, man får hoppas att tyskarnas 500 Stinger kommer fram i tid innan ryssen har förvandlat Kyjiv och Mariupol till grus.
Såg att UK överväger att skicka deras starstreak till Ukraina. De lär nog göra nytta de också. Verkar vara lite modernare och effektivare än stinger.

https://www.dailymail.co.uk/video/u...Video-STARStreak-missile-UK-send-Ukraine.html

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Maskintok skrev:
sorglig?Kan jag inte se.. Jag är stolt över Sveriges historia och minnen.
Hur kan man tex vara stolt över Krigakungen Karl XII?? Han var en riktigt katastrof och floppade helt i sitt storhetsvansinne att försöka erövra dåtidens Ryssland och istället tappade allt annat. Vilken j-la loser!

• Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Om Zelensky skulle ge upp rakt up och ner så skulle han bli avsatt på direkten. Allt tyder på att det ukrainska folkets försvarsvilja är mycket hög.

Ja, det får vi verkligen hoppas. Jag tycker att det vore bra om sanktionerna är kvar på obestämd tid oavsett vad Putin gör. Sänk den ryska ekonomin helt. Sen hjälper vi till att bygga upp den på liknande sätt som Marshallhjälpen byggde upp Tyskland efter andra världskriget.

Jag vill inte vara med och finansiera Putins krig mot Ukraina!
Ukraina behöver en stark ledare nu.
Ryssland vill gärna byta ut honom emot en knähund..
Men så länge folket orkar att strida emot så blir det svårt... ger sig Putin på elen och gasen i hela landet så svälter han eller fryser han ihjäl stora delar av befolkningen..
Men det är ju en del av hans vilja..
Att byta ut folkslaget i Ukraina..

håller med om ekonomin..
ur askan skall en blomma växa..

P
Maskintok skrev:
fanns ett land som offrade allt..
som nästan stod ensamt kvar innan USA anslöt..
Storbritannien..
De gav sig inte..
De vägrade, och Europa blev fritt.. Men det kostade...
Det var på håret. Som Churchill lär ha sagt när han fick höra om Pearl Harbor: Vi har vunnit kriget! (Parafraserat).

• Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Hur kan vara stolt över tex Krigakungen Karl XII?? Han var en riktigt katastrof och floppade helt i sitt storhetsvansinne att försöka erövra dåtidens Ryssland och istället tappade allt annat. Vilken j-la loser!
skrev jag att jag var stolt över honom?
vet inte ens att jag nämnt honom... :thinking:
Ja jo.. i dåliga kungar och officerare... Utan taktik.. hans dårskap krossade en fruktad styrka, Sveriges Karoliner.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.