Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S sonabr4000 skrev:
Tänk efter litet..det var väl ganska ont om kärnvapen på den tiden...!!
Men om Ryssland svarar med kärnvapen på ett konventionell attack kommer natoländerna förinta Ryssland från kartan. Jag tror detta är ytterst tveksamt då Putin som sagt har barn. Hade han inte haft barn hade det varit större risk han förverkligade sina galna tankar
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Alla som har föreslagit att Ukraina ska hyra in lego-piloter. Biggles-wannabees.

Nej.
Så pilot från Ungern som inte valt att fortsätta tjänstgöring sedan 2 år tillbaka klarar inte av att flyga just ett MIG plan?
 
Maskintok skrev:
ca 10.000 frivilliga tog sig till Finland innan kriget var över.
Vi skickade ingen..
Precis det är hur man deltar inofficiellt
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Du kan ju åka ner som frivillig soldat
Nej, jag skulle bara vara ivägen för de riktiga soldaterna.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men om Ryssland svarar med kärnvapen på ett konventionell attack kommer natoländerna förinta Ryssland från kartan. Jag tror detta är ytterst tveksamt då Putin som sagt har barn. Hade han inte haft barn hade det varit större risk han förverkligade sina galna tankar
Nato länderna?
 
Maskintok skrev:
Nato länderna?
England och Frankrike.
 
R
Maskintok skrev:
Vad hade mitt inlägg med det du nu påstår att göra?
Det var bara att du med det enda ordet visade rätt tydligt hur du verkar se på din egen kunskap i ämnet. När experterna är förbluffade över situationen och hela staber med experter sitter och analyserar läget verkar du ha snabba enkla svar på det mesta (inte bara var man rekryterar gripen-piloter). Enkelt helt enkelt (tm).

Påminner mig om Trump av någon anledning ;)
 
P
R RoAd skrev:
Det var bara att du med det enda ordet visade rätt tydligt hur du verkar se på din egen kunskap i ämnet. När experterna är förbluffade över situationen och hela staber med experter sitter och analyserar läget verkar du ha snabba enkla svar på det mesta (inte bara var man rekryterar gripen-piloter). Enkelt helt enkelt (tm).

Påminner mig om Trump av någon anledning ;)
oj oj då...
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
England och Frankrike.
Nja mer att nato inte är en union för krig utan fred.. vad blir det om Nato länder går in i ett land?
möjligen att USA själva kliver in med allierade men inte Nato...
 
F
skoge skoge skrev:
Nu ska vi vända på detta.

Vi räknar på en thailändsk pilot som exempel.
Detta är räkneexempel så siffror är inte 100%

Genomsnittligt lön i landet är 5000 SEK i månaden...som stridspilot har de kanske 20-30000 i månaden.
En pensionerad pilot kanske har 10-1500 i pension.
Om de får 60-70000 för en månad i Ukraina.

Vad gör det så orimligt att de skulle ställa upp?
Fundera en gång till. För det första så är Thailand mer eller mindre en militärdiktatur, om än en rätt snäll sådan men ändå. Det är hög status att jobba statligt och det är extremt lönsamt och högstatus att vara yrkesmilitär.

Det finns gott om statliga jobb utan chefsposition med en lön på 30 000kr, chefspositioner betydlig mer. Som statligt anställd så har man också med thailändska mått mätt en väldigt bra pension.

en militär tjänar ännu bättre. Sen bör du ta till dig det faktum att pilotjobb räknas som internationella och med det följer en internationell lön. En stridspilot i thailand måste alltså avlönas rätt bra för att inte bli kommersiell inrikespilot med en lön på 85000kr/månad.

Sen så är det rätt intressant att du inbillar dig att en stridspilot blir pensionär när det inte är aktuellt att flyga skarpt längre. Du tror inte att det är som i ALLA andra flygvapen i världen att även thailändska fd piloter fortsätter att jobba inom flygvapnet med andra uppgifter och som högre befäl fram till sin statliga pension vid 60 års ålder och njuter av en statlig pension på 55000kr/månad?

så, nej. För 70000kr/månad kommer ingen thailändsk stridspilot att åk till Ukraina. Det är klart att nån skulle kunna åka men då är det nog av nån annan övertygelse än 70kkr.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
ca 10.000 frivilliga tog sig till Finland innan kriget var över.
Vi skickade ingen..
och jävligt få av dessa Twittrade om det två gånger om dagen.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
och jävligt få av dessa Twittrade om det två gånger om dagen.
Vart har någon gjort det?
 
Maskintok skrev:
det var väl något med att Polen skulle göra sig av med sina plan och få andra av USA..
enligt SR..

tidigare så har Polen motsatt sig detta..
Men har de ändrat sig nu?
De gamla Polska MIG-29 kan säkert komma till användning.

Frågan är ju hur VI kan stödja Ukraina, de lär inte vara hjälpta av nått nytt flyg som JAS 39 de inte har utbildning och ammunition till.
Rb 57 kan ju säkert komma till användning så länge det finns Ryskt pansar på Ukrainsk mark, men vi har kanske inte så många tillövers då vi bör tänka på försvar av eget territorium oxå.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men om Ryssland svarar med kärnvapen på ett konventionell attack kommer natoländerna förinta Ryssland från kartan. Jag tror detta är ytterst tveksamt då Putin som sagt har barn. Hade han inte haft barn hade det varit större risk han förverkligade sina galna tankar
Nato???
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men om Ryssland svarar med kärnvapen på ett konventionell attack kommer natoländerna förinta Ryssland från kartan.
Varför skulle USA, Frankrike eller Storbritannien sätta sin överlevnad på spel för att Ryssland har använt taktiska kärnvapen mot Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.