Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
F fribygg skrev:
De gamla Polska MIG-29 kan säkert komma till användning.

Frågan är ju hur VI kan stödja Ukraina, de lär inte vara hjälpta av nått nytt flyg som JAS 39 de inte har utbildning och ammunition till.
Rb 57 kan ju säkert komma till användning så länge det finns Ryskt pansar på Ukrainsk mark, men vi har kanske inte så många tillövers då vi bör tänka på försvar av eget territorium oxå.
vi har gett vårt stöd till Ukraina.
Vi behöver resten själva om det skulle bli illa.
 
P
Maskintok skrev:
Så pilot från Ungern som inte valt att fortsätta tjänstgöring sedan 2 år tillbaka klarar inte av att flyga just ett MIG plan?
Det beror för det första på vilken typ av MiG, och för det andra om piloten regelbundet har övat luftstrid de senaste två åren.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja mer att nato inte är en union för krig utan fred.. vad blir det om Nato länder går in i ett land?
möjligen att USA själva kliver in med allierade men inte Nato...
Du blandar ihop NATO och FN. Men visst NATO är främst till för att avskräcka fienden. Men när det inte funkar måste man agera. Även om hot om atomvapen finns. Vi kan inte ha galna diktatorer som attackerar demokratier som Ukraina.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför skulle USA, Frankrike eller Storbritannien sätta sin överlevnad på spel för att Ryssland har använt taktiska kärnvapen mot Sverige?
Jag är dock inte så rädd för Rysslands taktiska kapacitet. Titta på clownerna och deras sk precisionsvapen i Ukraina. Synd bara vi köpte jänkarnas kassa patriot istället för att bygga vidare på Bamse eller helt nytt. Bättre än inget.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du blandar ihop NATO och FN. Men visst NATO är främst till för att avskräcka fienden. Men när det inte funkar måste man agera. Även om hot om atomvapen finns. Vi kan inte ha galna diktatorer som attackerar demokratier som Ukraina.
Så du menar att expertisen här haft fel.. :thinking:
Hmm läst det beskrivet att nato är en union för fred och inte krig...

Och om denne inte är galen då, utan bara uträknade?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De gamla Polska MIG-29 kan säkert komma till användning.

Frågan är ju hur VI kan stödja Ukraina, de lär inte vara hjälpta av nått nytt flyg som JAS 39 de inte har utbildning och ammunition till.
Rb 57 kan ju säkert komma till användning så länge det finns Ryskt pansar på Ukrainsk mark, men vi har kanske inte så många tillövers då vi bör tänka på försvar av eget territorium oxå.
Pansarskott 86 duger också gott åt det skräp de har skickat på dem. De har ju 6 mil stillastående skräp att skjuta på nu
 
Maskintok skrev:
Så du menar att expertisen här haft fel.. :thinking:
Hmm läst det beskrivet att nato är en union för fred och inte krig...

Och om denne inte är galen då, utan bara uträknade?
NATO har samma funktion som strategiska kärnvapen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är dock inte så rädd för Rysslands taktiska kapacitet. Titta på clownerna och deras sk precisionsvapen i Ukraina. Synd bara vi köpte jänkarnas kassa patriot istället för att bygga vidare på Bamse eller helt nytt. Bättre än inget.
underskatta inte Rysslands militär...
med rätt ledarskap och motivation så är den riktigt farlig...
Att dessa soldater inte har någon lust att slåss emot Ukrainas armé är självklart...
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
NATO har samma funktion som strategiska kärnvapen.
kärnvapen invaderar inte ett land..
Det är vad Nato isåfall skulle göra..
Det kommer inte många natoländer ställa upp på... försvara Europa ja.
invadera ett land, nej.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Maskintok skrev:
underskatta inte Rysslands militär...
med rätt ledarskap och motivation så är den riktigt farlig...
Att dessa soldater inte har någon lust att slåss emot Ukrainas armé är självklart...
Ukraina har precis bevisats motsatsen. Ett gäng ja-sägare som inte vågat ställa sig emot Putin när han haft fel. De får betala priset nu.
 
F
F fsn skrev:
Den här tråden blir bara bättre och bättre. Självbilden är total…. En självförverkligande James Bond i HellyHansen fiberpäls och en motorsåg i hölster.
Ja, och dessutom finns ju alla "lösningar" på konflikten här som alla militärstrateger, statsmän och politiker har missat. Att det var så enkelt...
 
Maskintok skrev:
kärnvapen invaderar inte ett land..
Det är vad Nato isåfall skulle göra..
Det kommer inte många natoländer ställa upp på... försvara Europa ja.
invadera ett land, nej.
Vilket land ska NATO invadera?

Dags att sova måste vara på kontoret halv tio, inte van gå upp så tidigt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
De gamla Polska MIG-29 kan säkert komma till användning.

Frågan är ju hur VI kan stödja Ukraina, de lär inte vara hjälpta av nått nytt flyg som JAS 39 de inte har utbildning och ammunition till.
Ja, idén med att USA snabbar på och levererar nya plan till Polen så de kan skicka sina MIG till Ukraina är väl den enda idé just nu som faktisk kan leda till att det skickas några plan.

Jag tror nämligen inte helt på planen att rekrytera pensionerade "Thaifighters" ;)

F fribygg skrev:
Rb 57 kan ju säkert komma till användning så länge det finns Ryskt pansar på Ukrainsk mark, men vi har kanske inte så många tillövers då vi bör tänka på försvar av eget territorium oxå.
Jag ser det som att en förstörd rysk tank i Ukraina är en mindre vi behöver oroa oss för. Vi borde dessutom hinna bygga upp ett nytt lager innan vi behöver oroa oss för att skjuta dem på eget territorium.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilket land ska NATO invadera?

Dags att sova måste vara på kontoret halv tio, inte van gå upp så tidigt.
samma här, jävla skit….
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ukraina har precis bevisats motsatsen. Ett gäng ja-sägare som inte vågat ställa sig emot Putin när han haft fel. De får betala priset nu.
njä soldater ska lyda order..
soldaterna som strider har inget med ja sägarna att göra..
ej heller befälen..
Däremot i Moskva så finns det en massa ja sägare...
soldater som inte tror eller är övertygade om varför de ska kriga kommer inte prestera bra i fält...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.