Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ukraina har precis bevisats motsatsen. Ett gäng ja-sägare som inte vågat ställa sig emot Putin när han haft fel. De får betala priset nu.
Hur vet du att de är "ja-sägare"??
Hur vet du att de inte tycker likadant?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilket land ska NATO invadera?

Dags att sova måste vara på kontoret halv tio, inte van gå upp så tidigt.
Ja det kan man ju fundera på..
Det var du som skrev att de skulle agera, så vad menade du om inte invadera?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är dock inte så rädd för Rysslands taktiska kapacitet. Titta på clownerna och deras sk precisionsvapen i Ukraina. Synd bara vi köpte jänkarnas kassa patriot istället för att bygga vidare på Bamse eller helt nytt. Bättre än inget.
Taktiska kärnvapen behöver inte träffa så jättenoga för att ha bra stridseffekt. Det viktigaste är att man inte träffar sina egna.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ukraina har precis bevisats motsatsen. Ett gäng ja-sägare som inte vågat ställa sig emot Putin när han haft fel. De får betala priset nu.
Nej, det är de ryska värnpliktiga som får betala priset.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Ja, idén med att USA snabbar på och levererar nya plan till Polen så de kan skicka sina MIG till Ukraina är väl den enda idé just nu som faktisk kan leda till att det skickas några plan.

Jag tror nämligen inte helt på planen att rekrytera pensionerade "Thaifighters" ;)



Jag ser det som att en förstörd rysk tank i Ukraina är en mindre vi behöver oroa oss för. Vi borde dessutom hinna bygga upp ett nytt lager innan vi behöver oroa oss för att skjuta dem på eget territorium.
Likt vapenstöd till Ukraina så skulle varenda land som hamnar under direkt hot översköljas av vapen från EU, Nato mm. Det finns även en ”försvarsallians” inom EU som skulle göra ett anfall på ett EU-land rätt politiskt belastande.

Om det är nåt man skulle göra så är det ju att utbilda på vapensystem som vänligt sinnade länder har men som vi själva inte normalt använder. Och börja jobba som fan på attackdrönare för att mjuka upp anfallande lite, det verkar vara melodin.

fö så tycker jag Ryssarna visar att deras konventionella kapacitet och deras förmåga är ytterst begränsad. Hur lät det första dagen, Kiev faller inom två dygn.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi har gett vårt stöd till Ukraina.
Vi behöver resten själva om det skulle bli illa.
Ukraina kommer behöva mycket hjälp framöver och vi måste göra det vi kan oavsett om det är mtrl, vapen eller pengar de efterfrågar.
Runeberg skrev: "den blott tål att prövas, som en nödställd nästa ej förskjuter"
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Ukraina kommer behöva mycket hjälp framöver och vi måste göra det vi kan oavsett om det är mtrl, vapen eller pengar de efterfrågar.
Runeberg skrev: "den blott tål att prövas, som en nödställd nästa ej förskjuter"
Nja.. Då får nog presidenten tänka lite på sina ord...
 
P
F fsn skrev:
fö så tycker jag Ryssarna visar att deras konventionella kapacitet och deras förmåga är ytterst begränsad. Hur lät det första dagen, Kiev faller inom två dygn.
Mycket tyder på att försörjningskapaciteten brister. Har inte de ryska generalerna läst om Napoleons ryska fälttåg och operation Barbarossa när de gick i skolan?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Nja.. Då får nog presidenten tänka lite på sina ord...
vad exakt menar du att han skall tänka på?
 
P pmd skrev:
Mycket tyder på att försörjningskapaciteten brister. Har inte de ryska generalerna läst om Napoleons ryska fälttåg och operation Barbarossa när de gick i skolan?
Jag tror de ryska generalerna är mer skolade i slaget om Stalingrad/Volgograd.
https://www.so-rummet.se/kategorier/slaget-vid-stalingrad#
"Slaget om Stalingrad var över och troligtvis hade en halv miljon sovjetiska soldater stupat. Tyskarna förlorade något mindre än hälften. Av de 100 000 tyska soldater som kapitulerade överlevde endast 5 000 man. Resten dog under de närmaste veckorna efter kapitulationen av köld och svält eller senare i rysk fångenskap."

Krig är ett helvete!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jag tror de ryska generalerna är mer skolade i slaget om Stalingrad/Volgograd.
[länk]
"Slaget om Stalingrad var över och troligtvis hade en halv miljon sovjetiska soldater stupat. Tyskarna förlorade något mindre än hälften. Av de 100 000 tyska soldater som kapitulerade överlevde endast 5 000 man. Resten dog under de närmaste veckorna efter kapitulationen av köld och svält eller senare i rysk fångenskap."

Krig är ett helvete!
Nja det kan även finnas andra anledningar..en stor faktor är dock att konvojen som står still valde sämsta väg in i området..
Och att sedan försöka använda sig av sin träning för att komma vidare kanske inte alls är tillåten.

Det är dessutom ganska bra rent skrämmande för fienden att ha en sådan styrka alldeles inpå huvudstaden..
Och det stressar.. även om ryska armen gör sig väldigt dum på kuppen..

Jag är dock övertygad om att Ryssland hoppats på att anfallet från krim skulle ha skett snabbare och kunnat ansluta sig till erövrade områden redan.. Vilket ännu inte har skett...
Men det kommer.. Men då har nog anfallet slagit ut minst 50% av landets energiproduktion... Så då är det svält och frysa ihjäl som gäller i städerna..
 
Maskintok skrev:
Nja det kan även finnas andra anledningar..en stor faktor är dock att konvojen som står still valde sämsta väg in i området..
Och att sedan försöka använda sig av sin träning för att komma vidare kanske inte alls är tillåten.

Det är dessutom ganska bra rent skrämmande för fienden att ha en sådan styrka alldeles inpå huvudstaden..
Och det stressar.. även om ryska armen gör sig väldigt dum på kuppen..

Jag är dock övertygad om att Ryssland hoppats på att anfallet från krim skulle ha skett snabbare och kunnat ansluta sig till erövrade områden redan.. Vilket ännu inte har skett...
Men det kommer.. Men då har nog anfallet slagit ut minst 50% av landets energiproduktion... Så då är det svält och frysa ihjäl som gäller i städerna..
Jag är ganska säker på att de ryska generalerna inte vill ha ett "Call of Duty" liknande krig!

Konkret så behövs det läkare, sjuksköterskor, mat etc nu för att hjälpa Ukraina. Inkl att man inte sätter sig på en "svensk långbänk" och funderar på hur hjälpen ska gå till!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jag är ganska säker på att de ryska generalerna inte vill ha ett "Call of Duty" liknande krig!

Konkret så behövs det läkare, sjuksköterskor, mat etc nu för att hjälpa Ukraina. Inkl att man inte sätter sig på en "svensk långbänk" och funderar på hur hjälpen ska gå till!
call of duty?
Du brukar hänvisa till spel, är även detta något sådant?

Annars så innehar krig både psykiskt och fysiskt krigföring..
Så det kan skapa oro och rädsla i fiendens led att konstant se och höra av en fiende som inte rör sig, bara står där och väntar..
 
Maskintok skrev:
call of duty?
Du brukar hänvisa till spel, är även detta något sådant?

Annars så innehar krig både psykiskt och fysiskt krigföring..
Så det kan skapa oro och rädsla i fiendens led att konstant se och höra av en fiende som inte rör sig, bara står där och väntar..
Jo men nu diskuterades det friskt tidigare i tråden om att skicka gamla skrothögar som Mig-29 och anlita piloter....

Sverige kan nog lasta ett Herkulesplan och fylla planet med ett helt fältsjukhus inkl personal och skicka ner. Eller väntar man kanske på att någon lamslagen politiker i Bryssel ska säga sitt, vem vet?

(Call of Duty-spelen är då hämtat från "slaget om stalingrad" och blodiga gatustrider och dit vill nog inte de ryska generalerna)
 
P
P paralun skrev:
Jo men nu diskuterades det friskt tidigare i tråden om att skicka gamla skrothögar som Mig-29 och anlita piloter....

Sverige kan nog lasta ett Herkulesplan och fylla planet med ett helt fältsjukhus inkl personal och skicka ner. Eller väntar man kanske på att någon lamslagen politiker i Bryssel ska säga sitt, vem vet?

(Call of Duty-spelen är då hämtat från "slaget om stalingrad" och blodiga gatustrider och dit vill nog inte de ryska generalerna)
Ah..
Annars så är groznyj mer trolig referens..
Tjetjenienkriget är något som sitter djupt i själen hos den ryska armen..

Stalingrad var 2 blodiga slag, dels när tyskarna kom med 300.000 man och erövrade staden.. Men ännu värre var när Sovjet skulle återerövra staden..
vintern som följde var brutal på båda sidor men värst för tyskarna som var dåligt klädda och förbereda på denna händelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.