45 000 läst ·
800 svar
45k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Ja, tyvärr är det lönlöst 😉S Skopan skrev:Så typiskt svenskt mellanmjölkigt fegt att bara köra med en timmes sommartid. Allt mindre än trippel sommartid är för småbarn.
Och när solen är uppe tre timmar längre så är det ju rimligt att krogarna ska få vara öppet tre timmar längre också. Man sitter ju längre på uteserveringen.
Och Systemet kan också vara öppet tre timmar längre så man kan fylla på. Och vi vill inte betala i onödan för mer personal, så de får öppna tre timmar senare om de vill, det är ändå bara morgonpigga fånar som handlar första timmarna. Och sen så...
...nä, jag tror jag har försökt alla pedagogiska vägar till detta, men det är nog lönlöst.
Problemet blir ju att med sommartid så ökar problemet. I och med att stora delar av samhället går upp tidigt på morgonen på grund av skola och jobb så blir det svårt att vakna när det blir ljust, utan man måste upp när det fortfarande är mörkt, i alla fall delar av året.AndersMalmgren skrev:
I och med att kropps dygnsrytm följer solen till stora delar, behöver man vakna en timme tidigare än vad kroppen tycker. Istället för att tex vakna vid 7 så vill dygnsrytmen i din kropp sträva mer efter att vakna kl 6 istället.
I och med att vi måste gå upp så tidigt måste vi gå och lägga oss i vettigt tid för att inte få negativa hälsoeffekter. När det är för ljust på kvällarna resulterar det i att folk faktiskt går och lägger sig för sent. Detta påverkar då sömnen som jag nämde. Detta är det största problemet med sommartiden.
Så det blir ju faktiskt ett större problem för samhället med sommartid än med vintertid.
I Ryssland har man haft sommartid och normaltid i längre perioder för att testa det. Idag kör man på normaltid. Här såg man tex att ungdomar sov längre och bättre vid normaltid, samt såg man en liten minskning i säsongsberoende depression hos ungdomarna:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09291016.2016.1223778
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vad säger forskning om en öl i solen en timme till? Mina ungar går till skolan själva. Jag går upp runt 9 vardagar och 11 helger.S Spidertotz skrev:Problemet blir ju att med sommartid så ökar problemet. I och med att stora delar av samhället går upp tidigt på morgonen på grund av skola och jobb så blir det svårt att vakna när det blir ljust, utan man måste upp när det fortfarande är mörkt, i alla fall delar av året.
I och med att kropps dygnsrytm följer solen till stora delar, behöver man vakna en timme tidigare än vad kroppen tycker. Istället för att tex vakna vid 7 så vill dygnsrytmen i din kropp sträva mer efter att vakna kl 6 istället.
I och med att vi måste gå upp så tidigt måste vi gå och lägga oss i vettigt tid för att inte få negativa hälsoeffekter. När det är för ljust på kvällarna resulterar det i att folk faktiskt går och lägger sig för sent. Detta påverkar då sömnen som jag nämde. Detta är det största problemet med sommartiden.
Så det blir ju faktiskt ett större problem för samhället med sommartid än med vintertid.
I Ryssland har man haft sommartid och normaltid i längre perioder för att testa det. Idag kör man på normaltid. Här såg man tex att ungdomar sov längre och bättre vid normaltid, samt såg man en liten minskning i säsongsberoende depression hos ungdomarna:
[länk]
Det blir inte fler timmar av att ställa klockan fel.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Va? kompensera? Vi har lika många timmar oavsett. Vad skulle jag kompensera?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Gå upp i tid så kan du gå hem från jobbet tidigare och sitta och pimpla öl. Jag gillar normaltid då jag jobbar utomhus och föredrar dagsljus så många timmar som möjligt.AndersMalmgren skrev:
Det rimliga är väl att välja bäst passande tidzon geografiskt. Det är ju hela poängen med att dela in tidzoner hela varvet runt så att säga.
Vilken tid Systemet öppnar eller när man går hem från kontoret kommer justeras efter behov och önskemål framöver oavsett vilken tidzon vi tillhör iallafall.
Vilken tid Systemet öppnar eller när man går hem från kontoret kommer justeras efter behov och önskemål framöver oavsett vilken tidzon vi tillhör iallafall.